Početkom ožujka u Hrvatskom zavodu za zapošljavanje započeo je novi krug profesionalnih orjentacija za učenike osmih razreda. Za one koji ne mogu odlučiti koju srednju školu bi upisali, nisu sigurni u svoj školski uspjeh ili im nedostaje informacija o željenoj školi ili zanimanju, profesionalna orjentacija može biti korisna pomoć pri odabiru.
Ipak, među obrazovnim stručnjacima počelo se postavljati pitanje treba li učenicima i prije osmog razreda omogućiti neku vrstu profesionalne orjentacije, kako bi imali dovoljno vremena da shvate koje vještine i znanja žele razvijati, te što će im donijeti siguran posao.
- Aktivnosti tzv. ranih intervencija koje HZZ provodi s učenicima pokazale su se izrazito uspješnim budući da Hrvatska ima vrlo nisku stopu ranog napuštanja školovanja (3,1% u 2017. godini prema podacima Eurostata) u odnosu na druge europske zemlje (prosjek 10,6% u 2017. godini prema podacima Eurostata). Međutim, valja istaknuti da se profesionalno usmjeravanje ne bi trebalo odvijati jednokratno i prigodno, tek kad se pojedinac suoči s odlukom o daljnjem obrazovanju odnosno zapošljavanju. S obzirom na ubrzane promjene na tržištu rada kao i na promjenu koncepta "jedan posao za cijeli život” na koncept cjeloživotnog razvoja i upravljanja karijerom, neophodnim se pokazuje započeti s profesionalnim usmjeravanjem što ranije. Već od vrtićke dobi kod djece bi trebalo poticati osvješćivanje interesa, sposobnosti, motivacije te kroz daljnje osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje nastaviti sa stjecanjem znanja o značajkama pojedinih zanimanja i tržištu rada, putem nastavnih programa, ali i izvannastavnih sadržaja - ističu u Hrvatskom zavodu za zapošljavanje.
Besplatno savjetovanje u CISOK-u
Na profesionalnu orjentaciju možete otići pojedinačno ili je organiziraju škole prema interesu svojih učenika. U privatnim učilištima i centrima proces stoji od 300 do 500 kuna, a uključuje testiranje sposobnosti, razgovor s psihologom, davanje preporuka roditeljima i učenicima, kao i prezentacije državne mature i fakulteta (ovisno od centra do centra).
U Hrvatskoj je Hrvatski zavod za zapošljavanje, prema smjernicama OECD-a i Međunarodne organizacije rada, glavni nositelj sustavno organiziranih profesionalnih usmjeravanja. HZZ jednom godišnje među svim učenicima osmih razreda u Hrvatskoj provodi Anketu o profesionalnim namjerama učenika.
Tom anketom utvrđuje se kojim učenicima će trebati dodatne informacije i podrška u odluci, te kojim je učenicima zbog različitih poteškoća potrebnija intenzivnija stručna podrška.
- Profesionalno savjetovanje može uključivati i testiranje sposobnosti, interesa i karakteristika osobnosti, intervju kao i pregled medicine rada. Prem potrebi, učenike upućujemo u Centre za informiranje i savjetovanje o karijeri (CISOK), odnosno u regionalne/područne urede HZZ-a - pojašnjavaju.
CISOK centri djeluju u 12 gradova, njihove su usluge besplatne i dostupne građanima različitih dobnih skupina – učenicima, studentima, nezaposlenim osobama i tražiteljima zaposlenja te poslodavcima. Treba istaknuti i kako preporuke i mišljenja stručnih timova nisu obavezujuće, te konačnu odluku o školi donose učenik i njegov roditelj.
Psihološko testiranje
Na psihološko testiranje ne idu učenici koji nemaju zdravstvene ili teškoće u razvoju. No i oni su svakako pozvani da da koriste usluge profesionalnog informiranja i savjetovanja u CISOK centrima.
- U gradovima u kojima su dosad otvoreni (Bjelovar, Dubrovnik, Karlovac, Koprivnica, Osijek, Slavonski Brod, Split, Šibenik, Varaždin, Vukovar, Zadar i Zagreb) informacije o stanju i kretanjima na tržištu rada te mogućnostima obrazovanja mogu se dobiti u CISOK centrima gdje je, uz prethodnu najavu, moguće dogovoriti i termin individualnog savjetovanja - ističu u HZZ-u.
Za profesionalno usmjeravanje preko CISOK-a može se koristiti i web-stranica "Moj izbor", te drugi te drugi upitnici za samoprocjenu interesa i osobina ličnosti.
Učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa zdravstvenim teškoćama upućuju se i na liječnički pregled specijalista medicine rada.
U svakom slučaju, profesionalno usmjeravanje trebalo bi se provoditi i na razini osnovnih škola, ako imaju stručni tim, sukladno godišnjem planu i programu.