Naš kolega, urednik hrvatskog izdanja Auto motor i sporta, Kristijan Tićak, bio je vrlo iznenađen kad ga je policajac prilikom kontrole brzine zaustavio i optužio da ima ugrađen ometač radara, poznatiji kao “jammer”. A vozio je potpuno novi službeni testni automobil Mazdu3! Policajcu je uređaj za kontrolu brzine TraffiPatrol na zaslonu javio pogrešku “Jammed”, koja upozorava na ometanje njegova radara, za što je člankom 283. stavkom 5. predviđena kazna od 2000 kuna. Naravno da naš kolega u automobilu nije imao ugrađen “jammer”, a uz to što je novinar, on je pravnik, pa se slučaj na licu mjesta pretvorio u pravo malo istraživanje.
Naš kolega i policajac tako su eksperimentalno (mjereći brzinu s uključenim i isključenim sustavima el. sigurnosti) ustanovili ono što je središnjici MUP-a zapravo već dugo poznato, što su nam i potvrdili nakon službenog upita. Naime, laseri koje koriste elektronički sustavi automatskog održavanja razmaka od vozila ispred (tzv. adaptivni tempomati) i sustavi automatskog zaustavljanja na modernim vozilima mogu ometati starije uređaje za kontrolu brzine.
Policija je to primijetila još na vozilima marke Infiniti i Mazdama CX-5 s ugrađenim ovakvim sustavima prije nekoliko godina, no takvih je vozila vrlo malo na našim cestama, pa se o tome nije puno govorilo. Ali sad je Mazda s kompaktnom “trojkom” ove sustave učinila dostupnim širem krugu kupaca, pa će ih na cestama biti sve više.
Zastarjela tehnologija?
Policija za kontrolu rabi razne uređaje, poput Pro Lasera III i Famashota, koji uz mjerenje brzine i udaljenosti vozila imaju mogućnost fotografiranja i snimanja videozapisa kao dokaza. Ti moderniji uređaji nemaju problema s laserima na vozilima, no “pištolje” TraffiPatrol, kakvi se rabe već deset godina, zbunjuju takvi sustavi.
Od videokamera, preko radara i senzora, do lasera
Moderni automobili, čak i niže klase, poput kompaktne Mazde3, opremljeni su gomilom elektroničkih sustava koji za svoje funkcioniranje koriste senzore raznih vrsta, uključujući lasere i visokofrekventne radare.