Od 15. studenog, odnosno od ove nedjelje do 15. travnja iduće godine na većini najvažnijih cesta u unutrašnjosti Hrvatske obavezna je upotreba zimske opreme. Zbog ovog zakonskog propisa u ovo doba godine kod vulkanizera se stvaraju ogromne gužve. Kod nekih poznatijih i većih više ne možete dobiti termin za ovaj tjedan, a posebno za subotu. A i oni koji imaju sreću da dobiju termin moraju se spremiti na čekanje u redu jer su vulkanizeri jednostavno preopterećeni.
No nije svugdje tako. U Zagrebu je primjerice navala na velike i poznate vulkanizere. Pred jednom vulkanizerskom radionicom na zapadu Zagreba u koloni je u četvrtak poslijepodne čekalo šest automobila, a kada smo se došli raspitati za eventualan termin rekli su nam da je sve do kraja tjedna popunjeno.
U drugoj radionici, također na zapadu grada telefonski su nam odgovorili da do kraja tjedna imaju samo termin u petak oko podne. Kod jednog velikog vulkanizera na istoku Zagreba odgovorili su nam da slobodnih termina nema sve do iduće srijede.
Dakle oni koji moraju ovog vikenda na put, a još nisu promijenili gume u prilično su nezavidnoj situaciji. No za promjenu guma ipak nije svugdje potrebno satima čekati u redu ili danima na termin.
Većina ljudi zapravo odlazi kod velikih i poznatih vulkanizera, no u manjim, takozvanim "kvartovskim" radionicama situacija je mnogo povoljna.
Bez ikakve najave otišli smo u takvu jednu radionicu na zapadu grada, došli odmah na red i bili gotovi za petnaestak minuta. Slično je kod drugih manjih vulkanizera.
Većina ljudi po inerciji ide kod velikih i poznatih vulkanizera i uopće ne pokušava istražiti imaju li u blizini alternativu. Kratkom pretragom interneta otkrili smo da u Zagrebu primjerice ima oko 150 radionica u kojima mijenjaju gume.
Mnogo alternativa ima i u drugim većim gradovima u kojima je trenutno gužva za izmjenu guma. Nasumično smo nazvali deset manjih vulkanizera u Zagrebu.
Čak njih sedam reklo je da možemo odmah doći i da nema velike gužve, dva su nam ponudila termin za petak, a u samo jednoj radionici su bili zauzeti do kraja tjedna.
- Nema problema, dođite odmah, rekao nam je jedan vulkanizer iz Maksimira, a kada smo otkrili da smo novinari ispričao nam je kakvo je stanje trenutno kod njega.
- Posla ima mnogo više nego kroz godinu. Radimo skoro bez prestanka cijeli dan, no rijetko se mora duže čekati. Sada mijenjaju samo oni pedantniji i oni koji puno putuju. Veće gužve će biti kad padne prvi snijeg, onda je uvijek kaos jer svi čekaju zadnji čas - zaključio je on.
Dakle i u ovom udarnom tjednu lako je brzo doći na red za izmjenu guma, samo se treba malo potruditi i istražiti alternative, a ne odmah pristati na dugo čekanje.
No da bi izbjegli plaćanje kazne ne morate na autu imati zimske gume. Naime, prema članku 104. Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama pod zimskom opremom automobila smatraju se i četiri ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i odgovarajućim lancima za snijeg koji su spremni za postavljanje u slučaju potrebe.
Ipak, u većini kontinentalne Hrvatske ipak savjetujemo korištenje pravih zimskih guma jer njihove performanse po hladnom vremenu su osjetno bolje od onih koje imaju ljetne pa čak i kad je kolnik potpuno suh. Kad je na njemu snijeg ili led razlika u performansama je ogromna. Put zaustavljanja na snijegu sa ljetnim gumama može biti višestruko duži nego sa zimskima.
Zimskom opremom smatraju su se i takozvane cjelogodišnje gume. One su zimi bolje od ljetnih, no i one su samo polovično rješenje kad je u pitanju sigurnost vožnje. Ljeti su mnogo nesigurnije od ljetnih, a zimi od zimskih guma.
To konkretno pokazuje i test kojeg je ove godine proveo renomirani njemački auto klub ADAC. Od sedam cjelogodišnjih guma renomiranih proizvođača pet ih je dobilo ocjenu dovoljan, a dvije nedovoljan.
Ocjenu dobar ili višu nije dobila ni jedna guma. Za usporedbu testirano je i 28 modela pravih zimskih guma. Među njima su samo četiri gume dobile ocjenu dovoljan i nedovoljan, a preostalih 23 modela je ocijenjeno s dobrim ili vrlo dobrim ocjenama.
Podsjećamo, zimsku opremu moraju imati sve vrste motornih vozila bez obzira ima li na kolniku snijega, leda ili je on potpuno suh i idealan za vožnju. Obaveza ne vrijedi jedino za vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.
Vozač automobila koji nema zimsku opremu platit će kaznu 1000 kuna.
U takozvane zimske dionice javnih cesta na kojima ova obaveza vrijedi ulazi 839,2 km autocesta i 1523,3 km državnih i županijskih cesta te 68,1 km državnih cesta za tranzitni promet iz luka i rafinerija.
Pojednostavljeno, u zimske dionice ugrubo spadaju sve autoceste osim istarskog ipsilona i A1 južno od Maslenice te sve važnije državne i županijske ceste osim jadranske magistrale i svih cesta južno od Knina.