Mnogi roditelji pribjegavaju kratkoj vožnji automobilom kada žele uspavati dijete. No isti proces koji će uspavati bebu uspavat će i vozača.
Ponekad je dovoljno samo 15 minuta nježnih automobilskih vibracija da se smanji vozačeva budnost i analogno tome izazove pospanost, kažu znanstvenici i pozivaju proizvođače automobila da redukcijom tih vibracija spase živote.
"Naša studija pokazuje da stalne vibracije na niskim frekvencijama, onakve kakvima smo izloženi u vožnji, progresivno izazivaju pospanost i u ljudi koji su dobro odmoreni i zdravi", rekao je glavni autor studije Stephen Robinson.
Studiju je provelo sveučilište u Melbourneu u Australiji, zemlji u kojoj je 20 posto fatalnih prometnih nesreća uzrokovano umorom. Brojke su jednako visoke u Europi.
"Petnaest minuta od početka vožnje polako nastupa pospanost. Već nakon pola sata to znatno utječe na sposobnost vozača da ostane koncentriran i budan", rekao je Robinson.
Umor može biti znatno opasniji čak i od vožnje u pijanom stanju. U Njemačkoj, primjerice, dvostruko su više pogibija na cesti uzrokovali vozači koji su zaspali za upravljačem nego oni pod utjecajem alkohola.
Znanstvenici su ispitivali frekvenciju otkucaja srca u 15 dobrovoljaca na virtualnom simulatoru monotone vožnje dvotračnom autocestom. Oni koji su bili izloženi vibracijama osjećali su se znatno umornije od onih kojima su vibracije uskraćene, utvrdili su.
Znanstvenici sada pozivaju proizvođače automobila da dizajniraju sjedala tako da se smanje vibracije i njihov uspavljujući učinak.
Do tada, preporučuju da se umor za volanom prevlada zaustavljanjem automobila i odmorom. Jer suprotno uvriježenom vjerovanju, otvaranje prozora, pojačavanje glazbe ili energetski napitak neće pomoći pri eliminaciji umora.