To je to što me zanima!

Kraj toksične ere: Olovni benzin više se ne koristi u svijetu

Olovni benzin se još prije dva desetljeća koristio u više od 100 zemalja unatoč studijama koje su ga povezivale s preranom smrću, lošim zdravljem i zagađenjem zraka i tla.
Vidi originalni članak

Korištenje olovnog benzina iskorijenjeno je u svijetu, što je prekretnica koja će spriječiti više od 1,2 milijuna preranih smrti i sačuvati svjetskim ekonomijama više od 2,4 bilijuna dolara godišnje, objavio je Program UN-a za okoliš (UNEP) u ponedjeljak.

Gotovo stoljeće nakon što su liječnici prvi put upozorili na otrovne učinke olovnog benzina, Alžir je postao posljednja zemlja koja je iscrpila sve svoje zalihe, objavio je UNEP i nazvao tu vijest značajnom pobjedom u borbi za čišći zrak. 

"Uspješna provedba zabrane olovnog benzina velika je prekretnica za globalno zdravlje i naš okoliš", rekla je Inger Andersen, izvršna direktorica UNEP-a sa sjedištem u Nairobiju.

ZA ZELENIJU EUROPU Europska unija oprašta se od benzinaca i dizelaša: Svi ćemo voziti električne automobile

Olovni benzin se još prije dva desetljeća koristio u više od 100 zemalja unatoč studijama koje su ga povezivale s preranom smrću, lošim zdravljem i zagađenjem zraka i tla. 

Prve zabrinutosti pojavile su se 1924. godine kada su hospitalizirani deseci radnika, a pet ih je umrlo nakon što su  u rafineriji koju je vodio američki gigant Standard Oil pretrpjeli teške konvulzije. 

Ipak je sve do 1970-ih gotovo sav benzin koji se prodavao diljem svijeta sadržavao olovo.

Kad je UNEP 2002. pokrenuo kampanju iskorjenjivanja olovnog benzina, mnoge velike gospodarske sile već su prestale koristiti to gorivo, uključujući Sjedinjene Države, Kinu i Indiju. No situacija u zemljama s nižim prihodima bila je drugačija.

'Kraj toksične ere'

Nakon što su Sjeverna Koreja, Mjanmar i Afganistan prestali prodavati olovni benzin 2016., on je od tada još bio dostupan tek u šačici zemalja. Nakon Iraka i Jemena, Alžir je zadnji okončao ovisnost o tom zagađivaču. 

UNEP je priopćio je da će iskorjenjivanje olovnog benzina "spriječiti više od 1,2 milijuna preranih smrti godišnje, povećati kvocijent inteligencije među djecom, sačuvati 2,44 bilijuna dolara svjetskoj ekonomiji i smanjiti stopu kriminala".

INSPEKCIJA 24SATA PO TRGOVINAMA U Hrvatskoj su cijene namirnica podivljale: Sir, benzin, pelene i rižu plaćamo najviše u regiji

Greenpeace pozdravio je tu vijest kao "proslavu kraja jedne toksične ere". 

"To jasno pokazuje da, ako možemo postupno ukinuti jedno od najopasnijih goriva koja zagađuju okoliš u 20. stoljeću, možemo ukinuti apsolutno sva fosilna goriva", rekla je Thandile Chinyavanhu, aktivistica za klimu i energiju u Greenpeaceu. 

Idi na 24sata

Komentari 6

  • Ekscem 31.08.2021.

    Ljudska pluća i organizam najbolje filtriraju olovo i ostale otrove iz atmosfere.

  • 30.08.2021.

    Naši su sve dali Mađarima: naftu s domaćih i stranih nalazišta , tržište, benzinske, rafinerije, nekretnine, bušotine, područja za istraživanja, a nama su ostali glumci koji su vodili i vode resore u koji spada naftna industrija. Neki su imali cilj da crkne sisačka rafinerija i imali indolentnog premijera, neki su prodavali u"dobroj vjeri", neki su bili svjesni trenutka, neki su se kasnije, nakon "jednoglasno",  kleli da nisu glasali za prodaju, neki su  uzeli u milijunima eura korist ispod stola, neki su dali našu naftu samo da INA posluje s dobiti , a ona nije naša i pravi vlasnik Tifonom joj regulira poslovanje. Neki  je  ministar 2015. tvrdio da naša nafta neće van , a  privatno  radio  na izgradnji postrojenja da se ona isporuči.  Sve ministar do ministra , premijer do premijera,... Mi trošimo gorivo koje nam uvale, a cijena je veća nego u susjedstvu.  

  • Tane Mahuta 30.08.2021.

    Bio sam na kongresu kemicara u Glasgow-u kada je urucena nagrada covjeku koji je uveo bezolovni benzin. U sustini covjek je zamjenio otrov (tetraetil olovo) sa drugim otrovima (benzene, MTBE i slicno). Jako puno olova se oslobodja sumskim pozarima.

Komentiraj...
Vidi sve komentare