Američki mobilni operateri spremaju se uvesti 5G usluge, što je izazvalo uzbunu među avioprijevoznicima koji strahuju od smetnji u radu uređaja, a u Europi tvrde da zasada nisu utvrdili potencijalne prijetnje.
Zrakoplovne kompanije pohitale su preusmjeriti ili otkazati letove u SAD-u, strahujući da bi aktiviranje baznih stanica za 5G mreže u blizini zračnih luka moglo prouzročiti probleme s uređajima.
Američka Savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) objasnila je da bi potencijalna interferencija valova iz 5G uređaja mogla utjecati na očitavanje visine u nekim mlažnjacima, a zrakoplovne kompanije među modelima koji su u centru pozornosti navode Boeing 777.
Emirates, All Nippon Airways, Japan Airlines i Lufthansa već su najavili zamjenu Boeinga 777 i 747-8, a udruga prijevoznka Airlines for America upozorila je da bi značajan broj širokotrupnih zrakoplova mogao postati neupotrebljiv.
U čemu je problem?
SAD je mobilnim operaterima na aukciji početkom 2021. za oko 80 milijardi dolara dodijelio koncesije za 5G frekvencije u rasponu od 3,7 do 3,98 gigaherca.
Uprava za zrakoplovstvo upozorila je pak na mogućnost interferencije valova 5G uređaja i onih u zrakoplovima koji rade u frekvencijskom rasponu od 4,2 do 4,4 gigaherca.
Strahuje se da su frekvencije dodijeljene mobilnim operaterima previše blizu tog raspona.
Više, brže
Što je frekvencija viša, to je usluga brža. To pravilo potiče mobilne operatere da rade na višim frekvencijama kako bi u potpunosti iskoristili prednosti koje 5G tehnologija donosi.
Dio frekvencija prodanih na aukciji koristi se za satelitski radio, ali prijelaz na 5G znači daleko veći promet.
Izvršni direktor United Airlinesa Scott Kirby rekao je u prosincu da će FAA-ove direktive za 5G onemogućiti korištenje visinomjera u četrdesetak velikih zračnih luka u SAD-u.
"Specifičan" zračni prostor
Europska unija utvrdila je 2019. standarde za 5G frekvencije u rasponu od 3,4 do 3,8 gigaherca, niže od onih u SAD-u. Već su u upotrebi u mnogim zemljama-članicama i nisu izazvale nikakve probleme.
Agencija EU-a za sigurnost zračnog prometa EASA priopćila je 17. prosinca prošle godine da je problem interferencije 5G uređaja i onih u zrakoplovima specifičan za američki zračni prostor.
"U Europi dosada nije identificiran rizik opasne interferencije", poručili su u priopćenju.