Odluke o ulaganju ne donosimo zato što smo uvjereni da je nešto dobro. Važno je da uvijek znamo zašto nešto ulažemo, što očekujemo od toga i što se sve može dogoditi u budućnosti, da znamo predvidjeti kako ćemo se postaviti čak i u slučaju najlošijeg scenarija, kazala je doc. dr. sc. Andrea Lučić s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu na ovogodišnjem okruglom stolu povodom Europskog tjedna novca u organizaciji Hrvatske udruge banaka (HUB) i 24sata.
Od 21. do 25. ožujka, i u Hrvatskoj je obilježen Europski tjedan novca, godišnja inicijativa promocije financijskog obrazovanja diljem Europe. HUB je i ove godine mnoge aktivnosti posvetio mladima. U godini u kojoj svijet proživljava još jednu ekonomsku krizu, u kojoj smo globalno potreseni ratnim zbivanjima u Ukrajini, nakon dvije godine neizvjesnosti zbog epidemije korone, izuzetno je važno mladima pružiti znanja iz financijske pismenosti. Iduću godinu, pritom, obilježit će i ulazak Hrvatske u eurozonu.
Upravo su se tih tema dotaknuli sudionici okruglog stola o financijskoj pismenosti. Hrvatska udruga banaka nastavlja s projektima edukacije mladih, u suradnji s mnogim organizacijama, poput udruge Štedopis.
- Mi nastojimo surađivati s građanima i pratimo potrebe mladih. Što se tiče eura, intenzivna kampanja započet će šest mjeseci prije uvođenja eura, te godinu dana nakon. Građanima ćemo omogućiti da saznaju sve važne i korisne informacije vezane uz njihove depozite i kredite, a do tada u suradnji sa studentskim udrugama nastojimo potaknuti raspravu, da svatko može donijeti svoj informirani zaključak - kazao je Ivan Hrvoje Maljković iz HUB-a.
Vinkovčani se natječu u finalu kviza
Jedan od projekata usmjerenih prema mladima i ove je godine bio Europski kviz o novcu. To je projekt Europske bankovne federacije čiji je cilj učenjem i pripremama za kviz poboljšati financijsku pismenost djece i mladih diljem Europe.
Nacionalni kviz bio je u srijedu, 23. ožujka, a pobjednici su učenici 7. razreda OŠ Ivana Mažuranića iz Vinkovaca, s mentoricom Mirjanom Javor. Oni će se natjecati na europskom finalnom natjecanju 10. svibnja, koje organizira Europska bankovna federacija (EBF). Pet najboljih timova na europskom natjecanju putovat će na dvodnevni izlet u Bruxelles.
'Mladi su mnogo fleksibilniji'
Drugo i treće mjesto na ovogodišnjem kvizu zauzeli su učenici prvog razreda Tehničke škole Ruđera Boškovića iz Zagreba, s mentoricom Marijom Samardžijom, te učenici prvog razreda Srednje škole Ivanec, s mentorom Davorom Žukinom.
Na razvoju financijske pismenosti kod mladih sustavno godinama radi i Ministarstvo znanosti i obrazovanja.
- Mi živimo u sustavu koji se vrlo brzo mijenja i sva edukacija nam je potrebna da to preživimo. Mlade generacije su u prednosti jer su mnogo fleksibilnije, ali stariji su odgovorniji. Mladima do 19 godina najpotrebnije je financijsko obrazovanje zbog mnogo elemenata, oni su bezbrižniji, još su na brizi roditelja - kazao je Momir Karin, ravnatelj Uprave za potporu i unaprjeđenje sustava odgoja i obrazovanja iz MZO.
'Mladi vole istraživati'
Ministarstvo, istaknuo je, financira projekte udruga izvaninstitucionalnog odgoja, pa je tako lani za programe pet udruga izdvojeno 600.000 kuna.
Jedna od takvih inicijativa je i projektna skupina Fintelligent unutar studentske udruge Financijski klub s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu. Lucija Turković, voditeljica inicijative, kazala je kako srednjoškolci dobro reagiraju na njihove radionice.
- Mlade je najbolje zainteresirati preko projekata, izvannastavnih aktivnosti, istraživanja. Bilo bi dobro da sami rade na projektima koji bi im omogućili da sami osjete što znači financijski udar, što je inflacija, kako da se snađu u konkretnim situacijama - zaključila je Lucija Turković.
Ove godine u Europskom kvizu novca u Hrvatskoj sudjelovala su 252 tima, 105 osnovnih i srednjih škola te 1100 učenika. Od 2018., otkad se kviz provodi kod nas, sudjelovalo je više od 500 škola. Ovakav odaziv u Hrvatskoj pravi je pokazatelj da financijsko obrazovanje nije isključivo za odrasle. Važno je istaknuti kako su prijave za kviz došle iz svih dijelova Hrvatske, što posebno veseli i svjedoči o tome da naši učenici imaju priliku učiti o temama financija neovisno o prebivalištu.