Zbog manipulacije s podacima o ispušnim plinovima u vozilima s dizelskim motorima EA 189 iz VW grupe Savezno udruženje njemačkih potrošača iz Berlina pokrenulo je najveću oglednu kolektivnu tužbu u Europi kojoj se priključuju i hrvatski potrošači, objavio je jučer Večernji list.
Naše udruge za zaštitu potrošača nisu podnijele kolektivnu tužbu pa hrvatske potrošače zastupa odvjetnica Sandra Budimir u suradnji s odvjetničkim uredom iz Berlina Härle & Martinović, ovlaštenim za zastupanje u Njemačkoj. Na sudu će se utvrđivati odgovornost Volkswagena zbog nedopuštene ugradnje manipulativnih softvera za optimiziranje ispušnih plinova, navodi dnevnik.
Odvjetnik Pavao Kovačić iz ureda Budimir kaže da ih je dosad zvalo oko sto potrošača, no za sada su prijavili 51 osobu jer svi koji se žele pridružiti tužbi moraju dostaviti dokumentaciju (kupoprodajni ugovor ili račun, prometnu dozvolu) kojom dokazuju da su vlasnici vozila sa spornim dizel-motorom.
- Ovo je ogledna kolektivna tužba koja se podnosi radi prekida zastare i utvrđivanja odgovornosti Volkswagena, a ako se utvrdi odgovornost VW-a, onda se u postupcima za naknadu štete utvrđuje samo iznos odštete. Moguće je i da se Volkswagen u kolektivnom postupku odluči nagoditi tako da možda ni ne dođe do postupka za naknadu štete - kaže Kovačić za Večernji list.
Koliko bi u slučaju uspjeha tužbe potrošači mogli dobiti, sada nije poznato jer, dodaje, nema sudske prakse koja bi mogla prognozirati visinu odštete, donosi dnevnik.
Prvi korak je da se do 29. rujna priključite kolektivnoj tužbi, ako ste vlasnik novog ili rabljenog VW vozila kupljenog nakon 1. studenog 2008. godine. Sudjelovanje u postupku je besplatno i vlasnici koji su pravovremeno registrirani ne snose procesni ni financijski rizik, rekla je Budimir za Jutarnji.
Ističe kako je, prema javnim podacima, u Hrvatskoj oko 60.000 takvih vozila, dok se u Njemačkoj dosad upisalo više od 400.000 kupaca.
- Sama država se namirila od Volkswagena na ime manjka u državnom budžetu po osnovu nenaplaćene razliku trošarina i poreza. Za razliku primjerice od SAD-a, Italije ili Njemačke, Hrvatska ni na koji način nije financijski kaznila Volkswagen za najveću industrijsku, potrošačku i ekološku prijevaru - rekla je Budimir za RTL.
Što trebate znati prije uključivanja u tužbu
Rok za priključivanje tužbi istječe 29. rujna, a nakon tog dana možete samostalno i o svom trošku tužiti VW.
Ne morate biti prvi vlasnik, ali svaki prijenos umanjuje iznos moguće naknade zbog starosti i kilometraže, piše Jutarnji.
Ulazak u tužbu je besplatan, a trebate kupoprodajni ugovor ili račun i knjižicu vozila/prometnu kojom ćete dokazati da ste vlasnik spornog vozila (to možete provjeriti i na webu). Isto tako se i priključujete tužbi preko online obrasca.
Ako ste auto kupili na leasing, tad je leasing kuća vlasnik vozila i ne možete sudjelovati u tužbi - osim ako ste otkupili vozilo od njih.
Možete i prodati vozilo nakon što ste se priključili tužbi, ali ključno je obavijestiti sud ili odvjetnike i dostaviti vrijednost po kojoj ste prodali auto i kilometražu na dan prodaje. Sud ili odvjetnika morate obavijestiti i u slučaju krađe i priložiti policijski zapisnik.
Pravo na naknadu štete imaju i vlasnici vozila kojima je sporni softver ažuriran uz ili mimo znanja vlasnika. Protuzakonito postupanje proizvođača nastalo je prilikom same ugradnje spornog softvera i time je proizvođač već utjecao na kupnju vozila te prouzročio štetu kupcima.
U ovoj tužbi ne snosite nikakav rizik, a u slučaju pozitivne presude, vlasnici spornih automobila eventualno će morati nastaviti individualne parnice radi isplate štete.
Sud će u postupku utvrđivati odgovornost Volkswagena za štetu i odlučiti kako će kompanija obeštetiti kupce.
Teško je prognozirati trajanje postupka, a više će se znati nakon prvog ročišta 30. rujna.