To je Teslin izum. Predvidio je da će se u budućnosti vozila kretati na vodu, rekao je poznati bjelovarski ekološki aktivist Marijan Radanec (63). Napravio je prvi generator koji proizvodi plin iz vode. Već tri godine vozi automobil koji kao gorivo koristi benzin i plin proizveden pomoću toga generatora.
Zbog velikog zagađenja, ali i skupoga goriva, prije tri godine napravio je prvi generator i ugradio ga u svoj, gotovo dva desetljeća star, Renault 19. Od tada je prošao oko 100.000 kilometara. Generator troši 1 dcl vode i proizvodi oko 190 litara plina. Struju potrebnu za hidrolizu uzima iz akumulatora, koji se opet puni kao i drugi automobili - radom motora.
- Uglavnom trošim oko 2 litre benzina na 100 kilometara jer ostatak energije dobijem korištenjem plina. Plin proizveden u generatoru cijevima ide u filtar zraka, odnosno u usisnu granu. Tako dobivena smjesa omogućuje mi jeftinu vožnju – pojasnio je Radanec. Najzahtjevniji dio posla je izrada elektroda jer ih u Hrvatskoj nitko ne radi. Njegov način proizvodnje elektroda, koje su ključ u kemijskom razlaganju vode u plin praskavac, među boljima je u svijetu. Radanec kaže kako bi od toga mogao napraviti dobar proizvod, ali nažalost nema novca za cijeli projekt.
- Gotovo 20 milijuna Amerikanaca koristi sličan sustav. U Mađarskoj, gdje su 1000 ljudi slične sustave ugradili u svoja vozila, Amerikanci su sagradili tvornicu. No Mađari ipak dolaze po moje elektrode jer su učinkovitije – tvrdi Marijan Radanec.
Svoj “pronalazak” ugradio je u više od 30-ak automobila i do sada nije bilo reklamacija. Tvrdi kako su uštede goleme jer se pomoću generatora potrošnja benzina ili dizela, ovisno o tipu vozila, smanjuje od 60 do čak 80 posto, što ovisi o tipu generatora, koji stoji od 500 eura naviše. Kaže kako se sustav može ugraditi i u automobile koji već imaju ugrađeni plin. Dodaje kako će motor automobila trajati dulje i voziti bolje.
Ovih dana završava traktor koji kao pogon koristi bunarsku vodu.
Mnogo Bjelovarčana vozi automobile dorađene u Radanecovoj radionici, ali ima i onih koji su sami doradili svoje automobile. No nitko o tome ne priča jer, iako u svijetu postoje ovakvi hibridni automobili, kod nas to zakonom još nije regulirano.
MAĐARI DOLAZE PO HYDRAMAX
Iako su u Mađarskoj Amerikanci otvorili tvornicu i više od 1000 Mađara ima ugrađen ovaj sustav, oni ipak dolaze u Hrvatsku po Marijanove elektrode jer su, kako kaže, učinkovitije.