Opće je poznata stvar da je gospodarska kriza koja je zahvatila čitavu Europu, a i veći dio svijeta, posebno snažno pogodila građevinsku industriju. Jedan od načina za ublažavanje njezinih posljedica jest pronalaženje inovativnih rješenja i osmišljavanje isto takvih proizvoda. Upravo tu ideju slijedili su Holcimovi stručnjaci te su u suradnji s Građevinskim fakultetom u Zagrebu razvili proizvod koji je u svijetu već poznat, a u Hrvatskoj je ovih dana primijenjen po prvi put. Riječ je o valjanom betonu, koji se od „običnog“ betona razlikuje po konzistenciji i načinu ugradnje. Naime, voda se pri spravljanju smjese dodaje samo do optimalne vlažnosti potrebne za zbijanje vibrovaljcima. Primjenjuje se u izgradnji prometnih i hidrotehničkih objekata, naročito kao zamjena za slabo nosive dijelove temeljnog tla.
Razvoj ovog betona označio je pravu prekretnicu u građevini. Po prvi je put u svijetu ugrađen 1974. godine, prilikom popravljanja tunela brane Tarbela u Pakistanu, kada je u jednom danu ugrađeno čak 18 000 kubičnih metara valjanog betona, što je do danas ostao svjetski rekord. Bio je to jasan pokazatelj svog potencijala ovog moćnog materijala.
U Holcimu su ovaj proizvod razvili u suradnji s relevantnim stručnjacima s polja građevine, a na projektu je sudjelovao i student Filip Lavriv.
„Za ideju valjanog betona čuo sam u okviru fakultetskih predavanja i odmah mi se učinilo da za takvo što postoji potencijal za primjenu u Hrvatskoj – povoljan, ekološki prihvatljiv proizvod koji možemo proizvesti tehnologijom kojom raspolažemo u svim dijelovima zemlje zvuči jako dobro. Priliku da taj svoj zaključak plasiram dalje dobio sam tijekom ljetne prakse u Holcimu – poduzeću s kojim sam se susreo u okviru studentskog natjecanja Case Study Competiton koje je zamišljeno kao način povezivanja kvalitetnih tvrtki s kvalitetnim studentima na konkretnim zadanim poslovnim slučajevima. Holcim moj prijedlog nije samo prepoznao, već mi je omogućio uvid u svaki detalj projekta, suradnju sa stručnjacima na istraživanju i razvoju te sam dobio priliku da slobodno i otvoreno iznosim svoje ideje“, rekao je Filip prenoseći dojmove o suradnji s Holcimom.
Danas, kada se posvuda traže načini za uštede, ovaj je beton posebno poželjan, budući da se u njegovoj smjesi koristi manje cementa nego kod ostalih betona, te je stoga, ovisno o složenosti konstrukcije, od 25 do 50% jeftiniji od „običnog“ betona. Osim toga, njegova receptura pruža i mogućnost upotrebe industrijskih otpadnih proizvoda kao što je leteći pepeo, reciklirana otpadna guma, drobljeno otpadno staklo i slično, a u odnosu na asfalt, koji se obično koristi za izgradnju industrijskih cesta, znatno je jeftiniji, lakše se održava i otporan je na požar.
Uštede je moguće ostvariti i kroz kraće vrijeme potrebno za realizaciju projekata te kroz smanjene troškove transporta i ugradnje (nisu potrebni mikseri i pumpe, već se beton transportira kamionima, a ugrađuje uz pomoć buldožera i vibrovaljaka).
Budući da živimo u vremenu koje je prepoznalo važnost čvršćeg povezivanja inženjerskih iskustava i ekonomije, Holcimov valjani beton može biti pokretač razvoja visoko personaliziranih građevinskih proizvoda.
Valjani beton u svijetu je višestruko iskušan na velikim i važnim konstrukcijama poput brana, vojnih baza, industrijskih postrojenja, a u svoje su ga projekte uklapali vrhunski svjetski arhitekti i inženjeri. Zahvaljujući svim njegovim prednostima, a posebice u trenucima općenito loše financijske situacije, nema baš nikakvog razloga da ne zaživi i u Hrvatskoj. Holcim je učinio prvi korak u tom smjeru, a uvjereni smo da će ga slijediti i drugi.
Pročitajte više o temi na stranici Niskoenergetska kuća od A - Ž.