EUIPO je uoči početka brojnih velikih sportskih događanja, poput europskog nogometnog prvenstva i olimpijade u Parizu, pokrenuo kampanju Play Fair, pozivajući navijače da gledaju službene prijenose i kupuju službenu opremu. Istraživanje te EU-ove agencije o percepciji, osviještenosti i ponašanju građana Europske unije je pokazalo da milijuni Europljana gledaju ilegalne prijenose sportskih događanja i kupuju krivotvorenu sportsku opremu.
Tako je 12 posto građana Europske unije (EU) pristupilo sportskim sadržajima iz ilegalnih izvora ili ih je "streamalo", a čak više od četvrtine mladih u dobi od 15 do 24 godine, njih 27 posto, priznaje da koristi ilegalne internetske kanale za gledanje sporta.
Identični postotci se odnose i na građane Hrvatske.
Dakle, mladi u dobi od 15 do 24 godine ilegalno gledaju sportske prijenose putem interneta dvostruko češće od ukupnog stanovništva, pa će se tako 47 posto mladih Bugara najvjerojatnije upustiti u ilegalno "streamanje" sportskih događanja. Slijede Španjolska i Grčka s po 42 posto, Slovenija s 39 posto, Irska s 34 posto itd.
Kada se promatra ukupno stanovništvo, također prednjače građani Bugarske s obzirom da ih 21 posto priznaje navedene ilegalne prakse. S 20 posto slijede Grci, pa građani Irske i Španjolske sa po 19 posto, Luksemburga s 18 posto itd.
Ilegalni internetski prijenosi mogući su za sve vrste sadržaja, uključujući sportska događanja, a EUIPO procjenjuje da piratstvo, gledajući sve medije, godišnje generira milijardu eura nezakonitih prihoda. Iz agencije pritom ističu da je nezakonit prijenos događanja uživo egzistencijalni problem za financiranje sporta, s obzirom da se prihodi ostvareni putem prava intelektualnog vlasništva preraspodjeljuju i sportu i sportašima.
Istraživanje EUIPO-a pokazuje da je "streaming" najpopularnija metoda za pristup nezakonitom TV sadržaju - 58 posto piratstva u EU-u odvija se putem streaminga, a 32 posto preuzimanjem.
Proizvođaći sportske opreme trpe gubitke od 850 milijuna eura
Osim sportskih prijenosa, prema podacima EUIPO-a, sektor sportske opreme u Uniji trpi gubitke od 850 milijuna eura godišnje, što čini 11 posto izgubljenih prihoda od prodaje. Ta brojka ne uključuje sportsku odjeću poput krivotvorenih nogometnih majica i krivotvorene sportske obuće, koji predstavljaju značajan dio godišnjih gubitaka od krivotvorene odjeće u Europi, koja iznosi 12 milijardi eura, napominju iz EUIPO-a.
Prema izvještaju EUIPO-a, prosječno deset posto mladih u EU-u u dobi od 15 do 24 godine priznaje da su namjerno kupili krivotvorenu sportsku opremu, pri čemu je to najčešće među mladima u Grčkoj, od kojih je to učinilo 18 posto. S druge strane, sedam posto mladih europskih potrošača slučajno je kupilo krivotvorene predmete.
Kada je riječ o mladim Hrvatima, pet posto ih priznaje da je svjesno kupilo krivotvorenu sportsku opremu, a osam posto kaže da je takvu robu kupilo slučajno.
U okviru operacije "Fake Star", usmjerene na krivotvorenu robu poznatih robnih marki, policijske vlasti diljem Europe otkrile su i zaplijenile osam milijuna komada krivotvorene luksuzne i sportske robe, više od polovice od ukupno 14 milijuna zaplijenjenih krivotvorenih artikala u 2023. godini. Krivotvorena sportska roba uključivala je lažni tekstil, obuću, etikete, kožnu galanteriju i dodatke, uključujući sportsku obuću i odjeću, čija se maloprodajna vrijednost procjenjuje na 120 milijuna eura. Operacija "Fake Star" dovela je do uhićenja 264 osobe u svezi s krivotvorinama, navode iz EUIPO-a.
"Dok ovog ljeta uživamo u brojnim sportskim uzbuđenjima, ključno je igrati pošteno, kako igrači na terenu, tako i gledatelji kod kuće. Prava intelektualnog vlasništva koja stoje iza tih događanja štite i unaprjeđuju naša iskustva kao navijača, podržavaju naše sportaše te nadahnjuju buduće europske i svjetske prvake. Gledanjem službenih prijenosa i kupnjom licenciranih proizvoda osiguravamo razvitak sporta i sportskih natjecanja za generacije koje dolaze", rekao je izvršni direktor EUIPO-a João Negrão u izjavi koja se prenosi u priopćenju.