Iako je država "otključala" Pandorinu kutiju zvanu autoškole, cijene od 2. siječnja nisu doživjele očekivani "damping" nego su ostale uglavnom iste, a u Splitu su, gdje je očito potražnja veća od ponude, čak i narasle od 1000 do 1500 kuna.
Oni koji se bave tim biznisom oduvijek su kukali! Tvrde kako su cijene ionako bile preniske pa su ih u Splitu, jednostavno “napuhali”. Povećali su vrijednost sata obučavanja sa 150 na 159 kn, tj. jedan sat obučavanja u teoriji s 25 na 30 kuna. Država je, prema njihovim riječima, još 2008. “zaključala” cijene na “premalu” gornju granicu od 7400 kuna, sa svim taksama i davanjima. Vlasnici autoškola i instruktori govorili su da 'skapavaju od gladi' i jedva preživljavaju. Sve do 1. siječnja kad je sve krenulo prema europskim regulativama, piše Auto start.
Na cestama je potpuno drugačija situacija. U ulozi “školskih” automobila možemo viđati Mercedese, BMW-e i Audije i to ne starije od sedam godina koliko je bila zakonska granica za vozila te namjene. Za polaganje trebali ste izbrojati, kada tome dodamo cijenu ispita, liječničkoga pregleda i obaveznoga tečaj prve pomoći - oko 7400 kuna. Broj je autoškola do 1. siječnja također bio “zaključan” jer su uvjeti bili gotovo nemogući (veliki poslovni prostori s predavaonicama, automobili do 7 godina starosti, ograničen broj autoškola po županijama i broju kandidata...).
U Hrvatskoj je poslovalo 586 takvih ustanova (poduzeća, firmi, obrta), a njihov se broj do 2017. smanjio na svega 382. Tome su “uglavnom” kumovali veća cijena goriva i skuplje održavanje automobila. Prava je istina da su “propali” oni koji nisu dobro poslovali. Što manja ponuda, veća cijena, oduvijek je bila jedina “prava” parola na slobodnome tržištu, tržištu oslobođenom protupravnih ograničenja.
Mala autoškola iz zagrebačke Dubrave vjerojatno je jedna od rijetkih koja se pozabavila “pravim preživljavanjem”. Iako je u 2017. osposobila tek 16 vozača (vjerojatno zbog pomanjkanja sredstava, automobila i instruktora ili pak kvalitete onoga što pruža i nudi), cijenu je - smanjila s 5700 na samo 4400 kuna! Hoće li joj to donijeti više posla? Možda će se u budućnosti zamijeniti mjesta na tržištu, možda se oni s manjom cijenom “obogate”, a možda i propadnu.
S ukidanjem ograničenih mreža autoškola po županijama sada bi se mogle pojaviti nove, koje u prvoj godini poslovanja ne moraju biti u sustavu PDV-a ako ne ostvare prihode veće od 300 tisuća kuna. U odnosno na one stare mogle bi imati jeftiniju ponudu, barem 25 %,, a stalnim otvaranjem novih firmi “na brata i strica” mogla bi se izbjeći veća porezna davanja. Vrijeme će pokazati tko je bio u pravu, oni “skupi” i “pametni” ili “jeftiniji”, a “mudriji”.
Po našemu mišljenju, riječ je o pukom, umjetnom “napuhavanju” cijena, da bi ih vlasnici autoškola, kada “voda dođe do grla”, što manje morali smanjivati. Kako će u čitavoj priči proći oni koji žele naučiti voziti nitko ne zna. Kada smo ih pitali, rekli su da u autoškolu idu isključivo zato da bi stekli vozačku dozvolu. Upravljati autom u stvarnome životu, naučit će tek sami na cesti, a potrebne zakonske formalnosti u pravilu rješavati ondje gdje je jeftinije.
CIJENE (AŠ SIGET) | |
"B" kategorija | |
Liječničko uvjerenje | 437,50 |
Državna taksa | 20,00 |
Školarina | 5695,00 |
Ispit iz PPSP (prometnih propisa) | 147,50 |
Državna taksa za prijavu ispita | 20,00 |
Nastava iz PPP (prva pomoć) | 450,00 |
Ispit iz PPP | 118,75 |
Državna taksa za prijavu ispita | 20,00 |
Ispitni sat iz UV (upravljanje vozilom) | 160,00 |
Ispit iz UV | 236,25 |
Državna taksa za prijavu ispita | 20,00 |
Državna taksa za uvjerenje o položenom ispitu | 20,00 |
UKUPNO | 7345,00 |