Unatoč poskupljenju i otežanoj nabavi materijala, dodatnom angažmanu stručnjaka i povećanju cijena, Hrvatska je u posljednje tri godine dobila impresivna građevinska zdanja. Ili će tek dobiti nakon obnove.
Od zapuštene površine do modernog naselja u Hrvatskoj
Građevinski sektor na svim razinama uključen je u obnovu nakon zagrebačkog i petrinjskog potresa. Hrvatska je dobila moderno naselje s uslugama kakvo ne postoji na našem području, a smještaj su pronašli oni koji su najviše stradali u petrinjskom potresu 2020. Glina je dobila naselje koje su mnoge obitelji Sisačko-moslavačke županije jedva dočekale. Riječ je o 74 kuće u koje će se useliti obitelji koje su bile smještene u kontejnerima, a nakon toga ovi objekti postaju domovi za osobe treće životne dobi. Slični blokovi kuća građeni su i u Sisku i u Petrinji.
Zagrebačka katedrala nosi skele još od 1990.
U tijeku su kapitalne i temeljite obnove Muzeja za umjetnost i obrt, crkve sv. Petra u Vlaškoj te obnova Zagrebačke katedrale, čiji se dovršetak obnove očekuje krajem 2023. godine. Samo se na području Zagreba obnavlja 117 svjetovnih i vjerskih objekata, a posebnost obnove je očuvanje kulturne baštine te korištenje tehnika koje su korištene i tijekom same izgradnje pojedine građevine. Ako svi radovi budu gotovi u predviđenom roku, vjernici će Božić 2023. slaviti u Zagrebačkoj katedrali.
Izgledalo je nemoguće, ali ipak je spojen
Otežana nabava građevinskog materijala nije utjecala na spajanje desetljećima očekivanog mosta Cetina. Jedan od najzahtjevnijih građevinskih projekata u Hrvatskoj izazvao je veliku pozornost javnosti zbog specifičnog položaja u kanjonu rijeke Cetine i različitih visina krakova mosta. Most se nalazi između tunela Omiš i Komorjak, dugačak je 216 metara, a u njegovu je izgradnju utrošeno 1280 tona čelika. Most je spojen tehnikom potiskivanja promjenjivog poprečnog presjeka pa je tako naizgled ono nemoguće, ipak uspješno spojeno iznad kanjona rijeke Cetine.
HAC je u srpnju 2023. objavio da je Pelješkim mostom godinu dana nakon otvaranja prošlo 2.305.537 vozila. Podaci pokazuju da dnevno ljeti most prođe više od 13 tisuća vozila, a najviše je vozila prošlo u subotu 30. srpnja 2022. – čak njih 19 029 vozila.
Pelješki most dugo se čekao, a gradio gotovo četiri godine. Jedan je od najvećih i najsloženijih graditeljskih pothvata koji je nagradila i struka. Glavni izvođač radova bila je tvrtka China Road and Bridge Corporation koja je dosad izgradila 150 dvostruko većih, viših i širih mostova diljem svijeta u odnosu na Pelješki most, no ovaj je most bio njihov prvi projekt iz fondova Europske unije.
Većina građevinskih pothvata ukazala je na otežanu nabavu materijala, manjka industrijskih objekata i radne snage u Hrvatskoj. Primjer je i 400 segmenata čelične rasponske konstrukcije proizvedeno i dopremljeno iz Kine.
Koordinacija na HRT-u i 24sata digitalno
Ovakve teme i zanimljivosti iz građevinskog sektora ubuduće možete pratiti srijedom na Drugom programu HRT-a. Ekipa Koordinacije, u prvim emisijama, vodi vas na gradilišta riječke rafinerije, tunela Učka, a provjerila je i kako napreduje izgradnja škola i obnova bolnica. Nakon emitiranja na YouTube kanalu protekle dvije godine, od 27. rujna, Koordinacija postaje prozor u svijet građevinarstva gledateljima HRT-a i 24sata digitalno. Kompletan sadržaj bit će dostupan i na društvenim mrežama: Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok.
POGLEDAJTE VELIKI INTERVJU S DAVOROM BRUKETOM: