To je to što me zanima!

‘Sumrak templara’ sumrak je svakog dobrog ukusa

Loš scenarij niti ima povijesne osnove niti je dovoljno dramaturški razrađen, napet i razumljiv. Ukratko, parazitira na misterioznosti templara, i to jako loše
Vidi originalni članak

Knightfall/Sumrak Templara, 1. sezona

Ocjena: 2 zvjezdice

Templari, vitezovi-redovnici, sigurno su jedan od redovničkih redova uz koji se veže najviše misterija. Izmišljenih i istinitih. Čuvari Isusova groba, čuvari Svetoga grala, najmoćniji i najbogatiji red srednjeg vijeka i jedna od najorganiziranijih vojski zapadnog svijeta satrani su, raspušteni, spaljeni na lomači u 14. st. gotovo bez ispaljenog metka.

No njihova legenda nastavila je živjeti, metastazirajući u brojna, podjednako misteriozna (ujedno i glupa i besmislena) tajna društva od masona do rozenkrojcera, koji svi vuku korijene, ili to teoretičari opskurnih zavjera tvrde, od templara i njihove “tajne”. Uostalom, na Svetom gralu Dan Brown je zaradio dobru lovu kao i Michael Baigent, Richard Leigh i Henry Lincoln (čiju je “dokumentarnu” knjigu "Sveta krv, sveti gral” Dan Brown gotovo doslovno prepisao i pretvorio u triler).

Umberto Eco u Foucaultovu klatnu daje dobar pregled svih tih suludih teorija zavjeri, tajnih društava i “tajni” rasturajući ih, kao i sve te teoretičare zavjere koji deru dobru lovu na misterioznosti jednoga srednjovjekovnog reda, u zadnjem poglavlju kao FAP žabu.

Ukratko, templari, njihov uspon i kraj, njihove tajne i misteriozni obredi te njihova tajna i Sveti gral, dovoljno su zanimljivi da se i od lošeg materijala napravi dobra serija. Nažalost, ta serija nije ova. Od svega što se od templara moglo napraviti izabran je put u kojem će se dotaknuti sve pomalo, na to dodati neka nemoguća ljubavna priča i “borba za demokraciju” te snimiti vrlo, vrlo ljigava sapunica.

Ozbiljni frajeri su nekad takvu stvar nazivali “limunadom” i zaobilazili u širokom luku. Serija je stvarno debelo ispod nivoa gotovo svih serija na HBO-u, a mislim da je čak ni HTV, kojem stvarno svaka budala može za milijunske iznose uvaliti i najgore govno, ne bi kupio. Pa zašto onda ima ocjenu od čak dvije zvjezdice?

Iz jednostavnog razloga što su do sada prikazane tek dvije epizode i možda, nadam se, postoji neka minimalna šansa da se stvari do kraja nekako izvuku. Ta šansa je jednaka šansi Hajduka da napokon osvoji prvenstvo ili Dinama da dočeka proljeće u Europi. Dakle, postoji nada, ali samo u teoriji.

Što je problem serije? Pa prije svega loš scenarij, koji niti ima povijesne osnove (odnosno vješto ih ignorira i zaobilazi te pojednostavljuje) niti je, ako već ignorira povijest, barem dovoljno dramaturški razrađen, napet i razumljiv. Ovako je to papazjanija svega i svačega, sa šminkerskim “slow motionima” bitaka koji ne služe ničemu, osim da se redatelj pravi pametan.

Ukratko, parazitira na misterioznosti templara, i to jako, jako loše. Da je ta stvar snimljena osamdesetih godina prošlog stoljeća, još bi imala kakvu-takvu šansu, doduše, i dalje ne veliku, ali ovako je publika, ako već i ne zna povijest, dovoljno pametna da joj na ekranu ne možeš prodavati muda pod bubrege.

Serija bi se trebala baviti posljednjih 20-30 godina templara, nakon pada njihova posljednjeg uporišta na istoku, Acre. Čim serija počinje. Ujedno padom Acre, potonućem broda kojim bježe, gubi se i Sveti gral (pehar iz kojeg je Isus pio na Posljednjoj večeri). Već samim time ubijen je misterij Svetoga grala. Evo, to je neki tamo pehar. Koja glupost.

Dakle, da su autori izabrali ići kroz ganjanje misterija, mogli su se baviti samim redom i njegovom tajnom, misterioznim obredima, čudnim ritualima, pa onda i tajnom Isusova groba, tajnom Svetoga grala, tajnim zavjerama. No nisu to učinili. Mogli su se baviti i ozbiljnijom i nikad razmršenom poviješću templara.

A u čemu je fora, stvar je u tome da je red vitezova tijekom križarskih ratova zbog svoje discipline i vojne vještine stekao veliku moć, darovani su im mnogi posjedi i tvrđave te su postali vrlo bogati. Njihova mreža tvrđava po Europi služila je kao mreža banaka i bankomata, pa je plemić koji, recimo, ide u Svetu Zemlju mogao položiti novac u Parizu, dobiti priznanicu i podići lovu u Genovi. Uz proviziju, naravno.

A u srednjem vijeku pošteni kršćanin nije se mogao baviti pozajmljivanjem novca te je to redu davalo veliku moć. Uz to dužni su mu bili i kraljevi, pape, velikaši. To je ujedno dovelo i do kraja reda kojeg je dokrajčio francuski kralj zbog, formalno, hereze, a ustvari im je bio dužan lovu koju nije imao namjeru vratiti. 

Šef reda spaljen je na lomači na petak, 13., a templari su ušli u legendu koja evo i 7. stoljeća nakon njihova kraja traje. Nažalost, i u lošim serijama poput ove.

Idi na 24sata

Komentari 7

  • 21.05.2019.

    Serija je odlicna, i zao mi je sto nema 3 sezonu. Ako je gospodin kriticar ovako doziveo, ne znaci da su svi.

  • 21.05.2019.

    Serija je odlicna, i zao mi je sto nema 3 sezonu. Ako je gospodin kriticar ovako doziveo, ne znaci da su svi.

  • GalebIJa 03.01.2018.

    Ja bih to nazvao još jednim uratkom u nizu opće manije "gejm-of-tronizacije" kako fiktivnih, tako i "povijesnih" tema, gdje je glavni cilj "šokirati" gledatelje samo zbog samog - "šokiranja". Radi se uglavnom o američkim "ostvarenjima", što je dovoljna činjenica o gluposti takvih serija sama za sebe, jer su u igri gotovo uvijek na prvom mjestu (naravno) novac, tj. šou, specijalni efekti, kronično nepoznavanje ili potpuno ignoriranje povijesti i stvarnih povijesnih činjenica, i njihovo posvemašnje "amerikaniziranje" (tj. likovi u njima se ponašaju poput DANAŠNJIH amerikanaca, samo preobučenih u odjeću iz određenog vremena). Sličan primjer je i Netflixova "povijesna" serija "Marco Polo", gdje su likovi (usprkos "autentičnom" talijansko-kineskom castingu) do te mjere amerikanizirani, povijesne činjenice do te mjere silovane, a cijeli ugođaj serije do te mjere "gejm-of-troniziran", da ona stara istoimena talijanska serija iz 80-ih djeluje poput prvorazrednog dokumentarca, u odnosu na ovakav miš-maš TV-"diznilend".

Komentiraj...
Vidi sve komentare