Dvadeset plesačica, koje su surađivale s umjetnikom i redateljem Janom Fabreom, optužile su ga za seksualno zlostavljanje, mobing i ponižavanje potpisavši pismo koje je objavio flamanski magazin 'Rekto: Verso', piše Jutarnji list. Rad s kontroverznim Janom Fabreom (59), koji je poznat diljem svijeta, žene su nazvale toksičnim i istaknule da je 'ponižavanje bio njihov svakodnevni kruh'.
- Zovu nas ratnicima ljepote, ali mi se na kraju osjećamo kao pretučeni psi - napisale su plesačice. Ispričale su kako su neke od njih morale na polutajna i neugodna fotografiranja te kako im je nudio novac i davao drogu da bi se opustile.
- Nakon fotografiranja, za kojeg sam odbila taj njegov pristup radu, osjećala sam se užasno - otkrila je plesačica. Žene koje bi odbile fotografiranja i takav način rada, dobile bi manje angažmana te bi ih usto Fabre ponižavao i podvrgavao različitim metodama manipulacije.
Tvrde i kako je na probama izgovarao nezgodne, otvorene seksističke komentare, a pismo je imenom i prezimenom potpisalo osam plesačica dok su ostale odlučile za sada ostati anonimne. One su se izabrale javni istup jer razgovori s Fabreom i njegovom umjetničkom skupinom Troubleyn nisu donijeli nikakve promjene.
Kažu kako ih je povrijedio redateljev televizijski intervju u kojem je istaknuo da u 40-godišnjoj karijeri nikada nije vidio nikakve probleme sa seksualnim uznemiravanjem. Dodale su kako je najmanje šest zaposlenika njihove trupe u dvije godine upravo zbog seksualnog uznemiravanja.
Fabre i njegova skupina Troubleyn su odbacili optužbe i magazin 'Rekto: Verso' je prenio njihove izjave u kojima kažu da žale zbog napada kojima su izloženi u medijima te ih nazivaju nepoštenom javnom osudom.
- Za vrijeme umjetničkog procesa ponekad se nađemo na osjetljivom terenu: ono što možete napraviti s jednim glumcem ili plesačem s drugim nije moguće - objasnili su. Fabre je krajem lipnja dao intervju u kojem je komentirao istraživanje da je jedna od četiri žene u sektoru kulture prošle godine bila izložena seksualnom uznemiravanju. Redatelj je reagirao sa iznenađenjem na te brojke.
Tvrdio je da podupire mjere protiv zlostavljanja, ali kako 'postoji nešto opasno u tome' i da će to 'uništiti odnos između redatelja/koreografa i glumaca/plesača. Kao primjere je naveo predstavu 'Belgium Rules' koju je nedavno radio i kako se tada preko mikrofona derao na umjetnicu na pozornici rekavši joj da mora vježbati jer je opet postala predebela.
Fabre je istaknuo kako su njegovi komentari uvijek pošteni i da su ljudi postali osjetljivi, a da nekad takve stvari nisu bile problem. Umjetnici su rekli kako je ta 'predebela plesačica' bila izvrgnuta dugom i bolnom ponižavanju i kako se to ne može zvati 'umjetničkom slobodom'.
- To je samo jedan primjer od mnogih zbunjujućih psiholoških igrica s kojima se možete sresti radeći s Fabreom. Ponižavanje je svakodnevni kruh u i oko prostora za probe u Troubleyn. Ženska su tijela osobito meta bolna i otvorena seksizma – bez obzira na njihovu stvarnu fizičku kondiciju - ispričale su plesačice.
- Ja u radu s Fabreom imam samo najbolja iskustva - rekao je glumac Frano Mašković (40) za Jutarnji list. Mašković je s redateljem surađivao u ZKM-u na monodrami 'Car neuspjeha' te predstavi 'Rekvijem za metamorfozu' postavljenoj u Antwerpenu.
- Ovo pismo je djelomično anonimno, djelomično potpisano, mogu ga komentirati samo oni koji su ga potpisali. Generalno govoreći, bilo kakav buling, seksizam i mizoginija su mi i u Hrvatskoj u svijetu ljudskih odnosa i odnosa na sceni neprihvatljivi i uvijek bih stao u zaštitu kolegica i kolega - istaknuo je glumac.
Intendantica zagrebačkog HNK Dubravka Vrgoč, koja je bila ravnateljica ZKM-a kada je Fabre postavio 'Cara neuspjeha' također je komentirala skandal za Jutarnji list.
- Šokirana sam, upravo sam čula za to, nisam još pročitala pismo pa mi je teško komentirati, a i davno sam s njim surađivala - rekla je Vrgoč. Kazališni scenograf Tihomir Milovac kaže kako ni on nije imao problema s redateljem.
- S Fabreom sam imao dobru suradnju, nikakvih poteškoća s njim nije bilo, imao je odlične asistente, s njima sam više radio negoli s njim. Premda je on uvijek bio na dohvat ruke i dobronamjeran - ispričao je za Jutarnji list. Dodao je kako je bio kod njega i na izložbi u Parizu te da mu je kazalište sredstvo da izrazi sve svoje sposobnosti.
- Moj osobni dojam je da on doista voli žene, ne seksistički, već uživa raditi sa ženama, uglavnom plesačice nose njegove predstave. Premda, ovo što se iznosi u pismu, ako je tako, onda jest problematično. Danas više nisu ta vremena, ja sam se ovdje naslušao, radeći predstave, baš svega i svačega, od raznih redatelja i raznih kreativaca unutar kazališta - rekao je Milovac.
VIDI OVO! Ovo su sve Bieberove bivše: Koga je Justin ljubio prije zaručnice.