To je to što me zanima!

Premijera 'Pada': Je li se pad Vukovara ipak mogao izbjeći?

Predstava 'Pad' redatelja Mirana Kurspahića premijerno je postavljena u Zagrebačkom kazalištu mladih, a bavi se pitanjem odgovornosti za sve ono što se Vukovaru dogodilo
Vidi originalni članak

Predstava "Pad", premijerno postavljena u subotu u Zagrebačkom kazalištu mladih (ZKM), novi je autorski projekt glumca i redatelja Mirana Kurspahića vizualno i sadržajno zamišljen kao kazališna igra preispitivanja okolnosti pada Vukovara koja otvoreno postavlja pitanje je li se taj pad mogao izbjeći.

Projekt nastao iz redateljeve potrebe da u današnjem kontekstu ponovno promotri traumu koju su Vukovarci doživjeli, "Pad" se bavi pitanjem odgovornosti za sve ono što se tom gradu dogodilo, transponirajući vukovarsku tragediju na hipotetsku situaciju u kojoj se napredovanje JNA nastavilo sve do Zagreba.

Predstava počinje u listopadu 1991., nekoliko tjedana prije pada Vukovara u studenome, ali gledano iz dvije različite perspektive: one Predsjedničkih dvora u Zagrebu i one stožera Mile Dedakovića Jastreba, zapovjednika 204. vukovarske brigade i obrane grada Vukovara na početku Domovinskog rata.

Publika se odmah na početku, ovisno o ulaznicama, dijeli na onu koja odlazi u Dvoranu Polanec, gdje prati što se događa u Dedakovićevu stožeru u Vinkovcima, i onu koja sjeda u gledalište glavne Dvorane Istra, gdje se pred njom odvija ono što se u Kurspahićevoj viziji tih dana događalo na Pantovčaku.

Drugim riječima, jedna publika ne vidi isto što i druga, ali dijelom, putem audioveze, može pratiti što se zbiva na drugome kraju.

Predstava je podijeljena na dva dijela, a njezin se prvi dio temelji na izvornim transkriptima, povijesnim dokumentima koje je Kurspahić proširio s nekoliko dramskih scena, fabriciranih, ali također temeljenih na postojećim dokumentima.

Sva se radnja temelji na razgovorima Jastreba (Milivoj Beader) s čelništvom države na Pantovčaku – iz svojeg vinkovačkog stožera, on traži pomoć u ljudstvu i naoružanju, neprekidno upozoravajući na napredovanje JNA i opasnost za grad i ljude u njemu. Njegovi su sugovornici na Pantovčaku general Anton Tus (Sreten Mokrović), pukovnik Karl Gorinšek (Zoran Čubrilo), predstojnik ureda predsjednika Hrvoje Šarinić (Pjer Meničanin), njegov pomoćnik Robert Travaš (Jasmin Telalović), ministar obrane Gojko Šušak (Goran Bogdan), te sam predsjednik Franjo Tuđman (Filip Nola).

Dok Jastreb, koji se nalazi u svojem stožeru sam s tajnicom Ljiljanom Toth (Barbara Đurović) i radijskim operaterom (Karlo Mlinar), sve histeričnije i očajnije upozorava na stanje u i oko Vukovara, navodeći konkretne dokumentirane podatke o patnjama i razaranjima, pri čemu razni ljudi prolaze scenom i polako odnose stvari postupno je posve ogoljujući, na Pantovčaku se vješaju umjetničke slike i premeću torbe pune novca, a tajnice nose finu odjeću i frizure, jedu bajadere i kuhaju kave.

Pozivajući se na transkripte stvarnih razgovora, koje smješta u fiktivnu dramsku radnju, Kurspahić predstavom iznosi oštru osudu tadašnjeg državnog vrha čija je nevoljkost da ozbiljno shvati situaciju u Vukovaru, smatra redatelj, dovela do njegova tragičnog pada i stradavanja tisuća civila.

U dijelu koji se odvija na Pantovčaku, scenografija Nine Mie Čikeš imitira predsjednički ured s masivnim namještajem i teškim crvenim zastorom u pozadini. Scena onoga što se odvija u toplim uredima Predsjedničkih dvora interpolirana je s pozadinskim prizorima Tuđmana kako igra tenis ili se sunča, prizorima koji prikazuju kako, dok se na jednoj strani gomilaju dolari, na drugoj se vrše egzekucije.

Večer prije pada Vukovara Tuđman, Šušak i Josip Manolić (Damir Šaban) na Pantovčaku smireno razgovaraju o tome što će raditi sutra, uz prigušene zvuke pokolja u daljini, dok na drugoj sceni brutalni napad na Jastreba evocira njegovo kasnije uhićenje u Zagrebu i lažnu optužbu da je kao agent KOS-a upravo on doveo do pada Vukovara. Istodobno, glas u offu čita pismeni apel za pomoć ondašnjega gradonačelnika Vukovara Marina Vidića Bilog.  

Potom slijedi mrak i uzbuna i poziv svima u gledalištu na evakuaciju u podzemni bunker: gledatelji ustaju i sele u dubinu pozornice, u klaustrofobično zbijen i mračan prostor u koji se periferno, kroz gustu tamnu mrežu, probija bakreno svjetlo.

Tu nagurani oko jednog stola stojeći promatraju drugi dio predstave, kronološki smješten u svibanj 1993., a fabularno u fiktivan podrumski bunker u Zagrebu, koji se sada nalazi u obruču u kakvom se u stvarnosti nalazio Vukovar, u okruženju vojske JNA, koja je u Kurspahićevoj hipotetskoj viziji uspjela probiti sve linije obrane.

Vojska JNA je na 12 kilometara od grada, čuju se zvuci granatiranja i eksplozija, a u bunkeru Tuđman i šačica njegovih najbližih pouzdanika razmišljaju što dalje, da bi se naposljetku bili prisiljeni pomiriti s time da je sve izgubljeno.

Tu je i Ankica Tuđman, koju glumi Nadežda Perišić Radović, a glumačku ekipu još čine Suzana Nikolić, Adrian Pezdirc i Dajana Čuljak.

Kostimi Marte Žegure i Helene Berden posve su kontekstualizirani, a sve prati ambijentalna glazba Alena i Nenada Sinkauza. Video je oblikovao Luka Rukavina a svjetlo Aleksandar Čavlek. 

Premijera predstave "Pad" Mirana Kurspahića u Zagrebačkom kazalištu mladih okupila je hrvatsku kulturnu elitu. U publici je, uz redatelja Paola Magellija, glumicu Natašu Janjić, glazbenike Matiju Dedića i Josipu Lisac te novinare Aleksandra Stankovića, Danijelu Trbović i Davora linčića sjedio i Branko Borković - Mladi Jastreb. On je u surađivao s glumačkim ansamblom.
 

Idi na 24sata

Komentari 147

  • domagoj333 08.05.2016.

    Jesu li to oni transkripti prikazani na HRTu pa prokazani kao fejk ili nešto novo, do sada nepoznato?

  • kunigunda 08.05.2016.

    zaigrali se glumci srpskog porekla pa makar u predstavi da si upriliče pad hrvatske , e nećete šumski razbojnici sad vidite zašto ta stoka ne može dobiti hrvatske kunice nije to nikakva kultura to je primitivizam i provociranje hrvata a kad ćete prikazati klanje koje su srbi i crnogorci upriličili zagrepčanima kao oslobodioci 1945 znamo da to želite više od svega

  • kunigunda 08.05.2016.

    minhen bojna i legije sa šanka zaželjele hrvatima dati svoju verziju pada vukovara a i ku ku kulturnjaka ne nedostaje sprdaju se iz našeg alamoa lako je sada pametovati a kladim se da im je pola familije s onu stranu samo još čekam da srpski glumci uprizore za hrvatsku publiku klanje ranjenika i branitelja na ovčari jer sigurno imaju informacije iz prve ruke a mogli bi za to dobiti i kakvu prestižnu nagradicu

Komentiraj...
Vidi sve komentare