Moja kći Barbara godinama se igrala s papirnatim lutkama. Bila sam fascinirana načinom na koji se igra, ona je zamišljala da su one odrasle osobe, a dotad ste mogli kupiti samo lutke u dječjoj dobi. Pokušala sam predstaviti ideju o odrasloj lutki suprugu Elliotu i ostalim dizajnerima u Mattelu, no muškarcima se nije svidjela lutka koja ima grudi.
Ruth Handler, 'majka' Barbie lutke i suosnivačica kompanije Mattel, polako je odustajala od ideje odrasle lutke s kojom se mogu igrati djeca, sve dok nije vidjela njemačku lutku Bild Lilli na odmoru u Švicarskoj.
Lutka Lilli predstavljala je isti koncept koji je Ruth ranije predložila Mattelovim rukovoditeljima, a jedina razlika je bila u tome što je Lilli zapravo bila namijenjena odraslima, a ne djeci, jer je nastala na osnovu lika iz stripa časopisa Bild.
Kako je nastala Barbie?
Prema stripu, Lilli je bila djevojka prilično slobodnog morala, naročito u pogledu seksualnosti. Bila je plavuša i koristila je svoj izgled za probijanje u životu, naročito kod muškaraca. No 1956. u švicarskom dućanu Lilli se prodavala u različitim skijaškim kostimima.
- Barbara se nije mogla odlučiti koju želi, pa sam pitala prodavačicu mogu li dobiti lutku u kostimu, koji nosi lutka do nje. Rekla mi je: 'Ne. Ako želiš taj kostim, kupi tu lutku; ako želiš ovaj kostim, kupi ovu lutku'. Tad mi je kliknulo.
Ruth je kupila tri primjerka Lili i odnijela ih suprugu, koji je uz pomoć inženjera Jacka Ryana napravio američku verziju Lilli. Tako je nastala Barbie, nazvana po kćeri Handlerovih te je 9. ožujka 1959. predstavljena na Međunarodnom sajmu igračaka u New Yorku.
- Polovici naših kupaca nije se svidjela. Muškarci su smatrali da žene ne bi kupile lutku sa ženskim tijelom - s grudima, uskim strukom i uskim gležnjevima. Vjerovali su da njihove žene ne bi željele odraslu lutku seksi izgleda i da ne bi bilo u redu da dijete to ima. Bili su u krivu. Žene su se, s druge strane, odmah okretale za tom lutkom. Tek što smo ih stavili na pult razgrabile su ih i kupile kćerima.
Prva lutka imala prugasti kostim
Prva Barbie na sebi je nosila crno-bijeli prugasti kupaći kostim i imala je pogled skrenut u desno (kasnije je to promijenjeno u pogled prema naprijed). Po zanimanju je bila manekenka.
- Moja cijela filozofija Barbie lutke bila je da kroz igračku djevojčica može biti sve što želi. Barbie je uvijek predstavljala činjenicu da djevojka ima izbora - objasnila je Handler, žena zaslužna za stvaranje najpopularnije lutke na svijetu.
U prvih godinu dana Mattel je prodao oko 350.000 Barbika po cijeni od tri dolara. Najpopularniju lutku na svijetu dugo je pratio imidž površne, bogate i besposlene žene, zbog čega je često bila izložena kritikama.
Rastom feminizma Barbie je postala neprijatelj, a mnogi su zamjerili to što nitko na svijetu anatomski ne izgleda kao ona.
- Mnogi ljudi nisu zadovoljni svojim izgledom, mislim da za to ne treba kriviti igračku - rekla je Ruth.
Prema njoj, Barbie promovira žensku neovisnost i prenosi poruku da žena ne treba biti samo majka da bi imala svrhu u životu.
- Moja kćer je mogla sanjati da bude majka, a moj sin je mogao biti doktor, astronaut, kauboj...
'Barbie je predstavljala izlaz žena iz kuhinje'
M. G. Lord, autorica knjige "Zauvijek Barbie" lutku je proučavala tri godine.
- Zapravo je Barbie oduvijek bila neovisna i ona je bila izlaz žena iz kuhinje. Bila je buntovnica. U stvarnosti je Barbie ono što dijete želi postati. Problem nije komad plastike visok 28 centimetara. Problem je u našoj kulturi i našoj ideji o ženstvenosti - objasnila je Lord.
Barbie groznica i sad trese svijet. Američi film ''Barbie'' u hrvatskim kinima je od 20. srpnja, a unatoč sve većoj konkurenciji, Barbie se proda u 58 milijuna primjeraka u više od 150 zemalja. Njezino puno ime joj je Barbie Millicent Roberts, a dolazi iz izmišljenog grada Willowsa.