- Rok za završetak izvođenja radova na sanaciji potresa – prva faza – i rekonstrukciji-nadogradnji pokusne dvorane je 31. svibnja ove godine. Kad obnova teatra bude dovršena, kazalište Gavella imat će u svojem sastavu nekoliko prostora: veliku scenu, novu malu scenu, atrij - rekao je Dražen Ferenčina (55) u razgovoru za Hinu.
POGLEDAJTE VIDEO:
To bi za kazalište – nakon pet godina radova na izgradnji druge scene i sad već više od dvije godine dislociranosti zbog potresa – značilo ne samo otvaranje novih programskih mogućnosti zahvaljujući raspoloživosti nekoliko različitih, suvremeno prilagođenih prostora, već i konačan "povratak kući" nakon razdoblja izbjeglištva. Gavella, naime, nema svoj vlastiti alternativni prostor u kojem bi izvodila predstave i probe pa tako ovisi o slobodnim terminima KUC-a Travno, CKT-a Trešnjevka, Tunela Grič i drugih gradskih kulturnih lokacija.
Raditi u takvim okolnostima, po Ferenčininim riječima, u umjetničkom, organizacijskom i financijskom smislu veliki je izazov.
- Zahvalni smo svima na pomoći, no u takvim je uvjetima praktički nemoguće planirati početak i kraj rada na nekoj predstavi, termine proba, termine autorske ekipe i ostalih suradnika... Izuzetno je teško planirati doslovce iz dana u dan. Postali smo majstori improvizacije - govori ravnatelj.
Ravnatelj za izvanredne okolnosti
Kazalište se suočilo i s raznim neplaniranim troškovima, primjerice prijevoza scenografije i dodatnih marketinških aktivnosti, a smanjene su postale i neredovite isplate materijalnih i programskih sredstava, a dugo razdoblje epidemioloških mjera smanjilo je broj gledatelja.
- Iz svega toga vidljivo je u kakvoj se nezavidnoj situaciji našla Gavella. Unatoč svemu, i u takvim smo uvjetima napravili čitav niz nagrađivanih i važnih predstava, koje su bile puno više od pukog odrađivanja repertoara - kaže Ferenčina, kojega je zagrebačka Skupština nedavno potvrdila kao starog-novog ravnatelja toga kazališta, koje je preuzeo netom nakon što su 2017. počeli radovi na izgradnji druge dvorane koji su se zakomplicirali i oduljili, da bi se potom na to nadovezali potres i pandemija.
- Kada sam 2018. dobio prvi mandat ravnatelja Gavelle, nitko nije očekivao pandemiju i potres, a za građevinsku rekonstrukciju i izgradnju druge dvorane govorilo se da će završiti 'za koji dan'. Debelo sam ušao u posljednju godinu četverogodišnjeg mandata, a pandemija još nije prošla, Gavella nije sanirana od potresa, a rekonstrukcija i izgradnja male scene još uvijek nije gotova. Drugim riječima, ja još uvijek ne znam kako izgleda voditi kazalište u 'normalnim uvjetima' - govori.
Unatoč tome, Gavella je u posljednje dvije godine realizirala niz autorskih projekata kojima se odmaknula od klasičnoga kazališta na kakvo smo navikli, i otkrila ansambl u novom, na drugačiji način kreativnom ruhu. Kazalište je, među ostalim, nastupalo u Kući za ljude i umjetnost Lauba, dvorištu Akademije likovnih umjetnosti u Ilici i atriju Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža, ali i na pozornicama izvan Zagreba, koprodukcijski surađujući s Hrvatskim narodnim kazalištima u Splitu, Zadru, Osijeku i drugima.
Prednosti izlaska iz zone komfora
Usprkos turbulentnim okolnostima, kazalište ne miruje: u dvije godine premijerno je izvelo čitav niz premijernih naslova, a autorski projekti nastali u neuobičajenim okolnostima, kao što su "Zagreb 2020", "Obavezan smjer" i "Jednaka noć", kao i nove lokacije, natjerali su gradski teatar da izađe iz takozvane zone komfora te time, kako ističe ravnatelj, spontano otvorili neke nove umjetničke mogućnosti, ali i novu komunikaciju s novom publikom, koja je ove predstave izvrsno prihvatila.
- Publika je ono bez čega kazalište ne može živjeti, a u ovim nepovoljnim uvjetima, ne samo da je publika ostala s nama, već se i proširila - kaže Ferenčina.
Početak nove kazališne sezone u obnovljenoj Gavelli?
Nagrađivani redatelj s dugogodišnjim iskustvom, na pitanje je li zadovoljan općenitim stanjem hrvatskoga kazališta u smislu repertoara i umjetničkih praksi – jesmo li u toku sa svjetskim trendovima ili smo beznadno provincijalni – Ferenčina upozorava kako je potrebno razlikovati opće stanje hrvatskog kazališta i umjetničke dosege unutar njega.
- Svake sezone dogode nam se barem tri, četiri odlične predstave koje idu uz bok najboljim svjetskim kazališnim ostvarenjima i zaslužuju izvođenja na važnijim kazališnim festivalima, i u tom smislu nismo provincijalni", govori. No, smatra da je previše toga podložno improvizaciji i sposobnosti pojedinca. "Kultura i kazalište trebali bi pozitivno oblikovati društvo i biti važniji od kratkoročnih političkih ili ekonomskih interesa, no to se kod nas ne događa - pojašnjava.
Njemu sljedeći četverogodišnji ravnateljski mandat počinje 1. listopada 2022. godine, no ističe kako za sada ne može govoriti o repertoarnim planovima za novu sezonu 2022./23., budući da će oni uvelike ovisiti o programskim sredstvima i terminu povratka na vlastitu scenu. Također, napominje, iako su radovi na sanaciji i rekonstrukciji zgrade u Frankopanskoj u posljednjoj fazi, nakon njihova dovršetka potrebno je još ishoditi i sve potrebne dozvole.
- Bilo bi divno kada bismo početak sljedeće kazališne sezone dočekali na našoj sceni u Frankopanskoj. No puno puta smo se već opekli na terminima - oprezan je s prognozama. Svjestan je, dodaje, da su novog zagrebačkog gradonačelnika Tomislava Tomaševića i njegov tim dočekali mnogi problemi u gradu Zagrebu.
- Čekamo da kultura i kazalište dođu na red - rekao je.
Kazalište kojemu je svijet pozornica vratit će svijet na svoju pozornicu
U novoj sezoni, ovisno o terminima otvaranja, financijskim sredstvima i pandemiji, trebao bi se u Gavellu nakon dvije godine pauze vratiti i festival Gavelline večeri, a Ferenčina ističe da je, gledajući unatrag, najponosniji što se pokazalo da je Gavella iznimno vitalno kazalište koje je u stanju svladati naizgled nesavladive zapreke te u tim nepovoljnim okolnostima, ne samo opstati, nego se i razviti.
- Pronašli smo alternativne prostore za igru te praizveli neuobičajene predstave za neuobičajene okolnosti - govori.
Za Gavellu u "novom ruhu", kad ga konačno dobije, Ferenčina ima ambiciozne planove: uz redovite produkcije novih naslova i igranje starih, tamo će se u budućnosti održavati promocije knjiga, okrugli stolovi, koncertna čitanja tekstova, glazbena i multimedijalna događanja (…), na tragu nekadašnjih Gavellinih programa "G-točka: Grad u Gavelli" i "Malih noćnih čitanja" novih tekstova mladih hrvatskih dramskih autora.
- Raznovrsnost repertoara, usmjerenog istodobno i prema onome što je svevremeno i što je suvremeno, pružit će priliku umjetnicima da ponude odgovore na goruća pitanja današnjice te privuku nove i zadrže stare gledatelje, s ciljem da Gavella postane glavno dramsko kazalište u regiji te mnogo vidljivije i cjenjenije na kazališnoj mapi Europe - pojašnjava ravnatelj.
Iako nesklon davanju prognoza, Ferenčina je ipak otkrio kako planova za obilježavanje "velikog povratka", kad se on napokon dogodi, ima nekoliko.
- No to su slatke brige. Samo neka se mi opet vratimo u Frankopansku. Za Gavellu je u protekle dvije godine zaista 'svijet bio pozornica', a u idućem razdoblju napokon će biti prilike da Gavellina pozornica prikaže svijet - zaključio je za kraj.