U mojoj glavi priča o Walteru Whiteu bila je samo priča o jednom čovjeku koji od junaka postaje zlikovac. Ali one sekunde kad je ta priča zaživjela na ekranu, ljudi su joj davali razna značenja. To je njihovo pravo, ti likovi sad pripadaju publici.
Tako je Vince Gilligan nedavno, povodom 10. obljetnice prve epizode, sažeo smisao “Breaking Bada”, serije koju je osmislio, koja ga je proslavila i koja je promijenila povijest televizije. Priča o Walteru Whiteu, tom običnom profesoru kemije koji, nakon što sazna da ima rak, pokreće narkobiznis, bila je toliko snažna da se iz nje razvio niz tema, likova, radnji i zapleta.
'Breaking Bad' je trajao šest sezona, ali ispričao je ono što neke serije ne bi mogle ni da traju 30 godina. I to na takav način da se vjerovalo da nikad neće biti snimljena serija sličnog stila, intenziteta i 'storytellinga'.
A onda je maestralni Vince Gilligan napisao priču o još jednom čovjeku, prefriganom odvjetniku Saulu Goodmanu, koji je bio važan sporedni lik u 'Breaking Badu'. I kad je 'Breaking Bad' završio, duh serije nastavio je svoj život u izvrsnom spin-offu 'Better Call Saul', čija četvrta sezona stiže ovog proljeća.
Odakle Gilliganu toliko kreativnog duha da osmisli dva tako različita, a opet jednako slojevita lika kao što su Walter i Saul? Treba se vratiti na početak njegove karijere.
Gilligan je u ranim dvadesetima, kao student filmske umjetnosti, napisao dva scenarija i oba su pretvorena u filmove koji, istina, nisu bili kinohitovi, ali su sasvim solidno prošli na videotržištu. Prvi je humoristična ZF drama 'Opasni poput napalma' o braći (Dennis Quaid i Arliss Howard) koja imaju samozapaljive sposobnosti. Drugi je romantična komedija 'Prženi krumpirići' s Lukeom Wilsonom i Drew Barrymore. Scenarij za taj film privukao je pozornost TV producenata koji su Vincea upoznali s Chrisom Carterom, tvorcem tad megapopularnih 'Dosjea X'. Carter je primio Gilligana u svoj tim i Vince je napisao scenarije za čak 30 epizoda avantura Foxa Muldera i Dane Scully. Uz to u mnogima je bio i producent, a osmislio je i spin-off seriju 'Usamljeni jahači' koja je 'plesala' samo jedno ljeto. Na početku milenija popularnost 'Dosjea X' ozbiljno opada, a cijeli projekt napušta i David 'Fox Mulder' Duchovny.
Gilligan je također potražio nove izazove. Ali posla baš nije bilo na vidiku. S kolegom se znao našaliti kako je jedini način da nešto zarade taj da kupe kamper, u njemu naprave laboratorij za proizvodnju droge i voze se okolo poput sladoledara te dilaju met.
Iz te zafrkancije razvio se koncept 'Breaking Bada' koji je Gilligan 'začinio' egzistencijalnim pitanjem: Što kada bi glavni junak, totalna dobričina, krenuo stranputicom i postao totalni zlikovac?
- Televizija do tada nije voljela eksperimentirati s likovima. Oni su godinama karakterno bili jednaki kako bi serije mogle dugo trajati. A mene je zanimalo što bi se dogodilo kada bi se likovi, kao i stvarni ljudi, mijenjali ovisno o okolnostima u kojima se zateknu - objasnio je Gilligan koncept, koji je 2007. uspio prodati televizijskoj kući AMC, koja je naručila prvu sezonu.
Trebalo je zatim pronaći glavnoga glumca. Gilligan je odmah zapeo za Bryana Cranstona, s kojim je radio na jednoj epizodi 'Dosjea X'. Ali u AMC-ju su ga gledali u čudu jer je jedina Cranstonova važnija uloga do tada bila ona zbunjenog oca glavnog junaka u pomaknutoj humorističnoj seriji 'Malcolm u sredini'. Njima su se, na primjer, više sviđali Matthew Broderick ili John Cusack.
Gilligan je inzistirao na Cranstonu i to mu je bio potez karijere. Drugi majstorski potez bio je izbor nepoznatog Aarona Paula za ulogu Jesseja Pinkmana, sitnog dilera koji s bivšim profesorom Whiteom pokreće proizvodnju metamfetamina u kamperu. Gilligan je poslije priznao da je Pinkman trebao umrijeti na kraju prve sezone.
Ali Paul je odmah očarao publiku i Gilligan ga je 'ostavio na životu'. Odnos Whitea i Pinkmana tako je postao kralježnica serije i pokretač svih događaja koji će obojicu povući u spiralu tame. 'Breaking Bad' je, ipak, obiteljska serija.
Kad Walter sazna da ima neizlječivi rak, pokreće narkobiznis kako bi skupio dovoljno novca da supruga Skyler, paraplegični sin Walter Jr. te tek rođena beba budu zbrinuti do kraja života. Uz to, život Whiteovih vezan je uz Walterovu šogoricu, kleptomanku Marie, i njezina supruga Hanka, sirovog ali pronicljivog detektiva.
S vremenom se u odnose upleću razni pripadnici podzemlja. Walter se zato oslanja na neočekivane saveznike poput lajavog ali sposobnog odvjetnika Saula Goodmana i njegova suradnika, šutljivog i pedantnoga bivšeg policajca Mikea Ehrmantrauta.
Kako je napredovala serija, tako je rasla i važnost ovoga čudnovatog dvojca. Kad je 'Breaking Bad' završio s emitiranjem, Gilligan je najavio spin-off seriju 'Better Call Saul', koja će kronološki prethoditi događajima u 'Breaking Badu' i baviti se usponom Saula Goodmana i početkom njegova odnosa s Mikeom.
Skeptici su govorili kako 'Saul' ni u ludilu ne može biti dobar kao 'Breaking Bad' jer mu nedostaju dva ključna sastojka: Walter White i Pinkman.
Gilligan ih je na najbolji mogući način demantirao. 'Better Call Saul' je u mnogim slučajevima jednako kvalitetan kao i 'Breaking Bad', ako ne i bolji jer, ako nema Whitea i Pinkmana, tu su Saul i Mike, koje fantastično glume komičar Bob Odenkirk i televizijski veteran Jonathan Banks.
U seriji saznajemo da se Saul nekad zvao Jimmy McGill te da je kao mladi samouki pravnik uporno pokušavao izaći iz sjene starijeg brata Chucka, osnivača velike odvjetničke tvrtke. Jimmy je pribjegavao raznim trikovima i manipulacijama kako bi pridobio klijente, na užas njegova šefa Howarda i uz simpatije kolegice Kim Wexler.
S vremenom se stvari mijenjaju i Jimmy pokazuje urođeni talent uz zavist starijeg brata Chucka, koji ne može podnijeti bilo kakav Jimmyjev uspjeh. Chuck je, uz to, zbog psihosomatskog poremećaja potpuno ovisan o Jimmyjevoj pomoći, ali to ga ne sprečava da pokušava manipulirati mlađim bratom. Jimmy i Mike, s druge strane, nailaze na probleme s lokalnim kriminalcima koji će kasnije stati na put Walteru Whiteu. Tu pratimo razvoj odnosa između Jimmyja i Mikea s jedne strane i misterioznog ugostitelja Gustava Fringa, brutalnog narkobosa Hectora Salamance i njegova psihotičnog nećaka Tuca s druge strane.
Priča o Saulu je u mnogim elementima slična onoj o Walteru. I tu pratimo kako se Jimmy, koji je u srcu dobričina, polagano pretvara u podmuklog Saula. I to što znamo kakav je njegov lik iz 'Breaking Bada' uopće nije prepreka da bismo uživali u praćenju te transformacije.
I 'Breaking Bad' i 'Saul' su serije s puno crnog humora koji često prerasta u gorčinu. Spoznaja da nitko od protagonista za koje navijamo nije uistinu dobar te da su svi oni u nekom trenutku u životu radili potpuno nemoralne stvari, koje je nemoguće opravdati najboljim namjerama, čini te likove puno životnijim od stereotipa kakvima pribjegavaju manje hrabre serije.
I tu Gilliganu treba odati priznanje. I 'Breaking Bad' i 'Saul' su žanrovski možda kriminalističke serije, ali rijetko se dogodi tako dobra mješavina obiteljske drame, crne komedije i trilera s galerijom od dvadesetak likova od kojih je svaki toliko snažan i zanimljiv da bi mogao imati zasebnu seriju. Zato 'Breaking Bad' i nakon deset godina zaslužuje ponovno gledanje, a “Saul” vrijedno praćenje do samoga kraja.