Tri godine Sanda Alić, udovica Božidara Alića, dugovala je 4.461,91 kn pa je banka prodala njezi dug agenciji za naplatu dugovanja. Kako očito nije uspijevala riješiti taj problem, pristala je na osobni stečaj potrošača. S obzirom na to da je dugovala manje od 10.000 kuna te da nije imala imovinu vrjedniju od tog iznosa, sudski se oslobodila dugovanja.
U rješenju Općinskog građanskog suda stoji da je gospođa navela kako ima primanja od 820 kuna iz KBC Rebro. U rješenju između ostaloga stoji: "Utvrđeno da je potrošač u posljednje tri godine ostvario dohodak od nesamostalnog rada u prosjeku nešto više od 3.200,00 kuna mjesečno. Nije utvrđeno da bi potrošač bio vlasnikom nekretnina niti nekih drugih vrednijih prava ili imovine."
Sanda je bila jedna 241.000 Hrvata koji godinama žive s blokiranim računima. Da bi preživljavali uglavnom otvaraju zaštićene račune po kojima im na tri četvrtine primanja ne smiju naprasno sjedati. Mnogi građani u financijskim problemima su završili u zadnjoj krizi 2009. i od tada se nisu oporavili.
Iz današnje perspektive čini se da bi bilo jednostavnije da im je vlada oprostila dugove i da su svi krenuli od nule, no to je nemoguće jer se radi o različitim iznosima, iz raznih razloga pa bi ovakav jednostavan potez bio i moralno upitan. Samo prije dvije godine čak 320.000 građana bilo je u blokadi zbog 43 milijarde kuna duga. Usporedbe radi gotovo jednaki iznos Vlada je izdvojila sada u pandemiji za pomoć privatnim poduzetnicima i obrtnicima.
Jednostavni stečaj potrošača i nije tako jednostavan kada ljudi imaju imovinu vrjedniju od 10.000 kuna jer u tom slučaju povjerenik im upravlja životom dok se ne riješe duga. Naime, sud tada donosi rješenje o otvaranju jednostavnog postupka, imenuje povjerenika, koji je dužan u roku od 12 mjeseci od otvaranja postupka unovčiti pokretnine, tražbine, dionice, poslovne udjele, vrijednosne papire i druga imovinska i materijalna prava potrošača.
Dakle vjerovnik vam primjerice proda vikendicu, od toga namiri dugovanje, ostatak vam vrati, ali to ne znači da ćete vi imati pravo glasa kada je u pitanju iznos za koji se vaša imovina prodaje. Opće nepovjerenje građana u vlast i ovakve postupke rezultat su malog odaziva dužnika na ovu mjeru.
Fina je lani poslala čak 134.099 poziva potrošačima da se očituju o tome žele li da se njihova blokada i dugovi riješe kroz jednostavni postupak stečaja potrošača, ali je tek 12.104 potrošača odgovorilo pozitivno na taj poziv. To znači da je na tu Vladinu ruku spasa pristalo tek devet posto onih kojima ju je vlada nudila. Istovremeno su se čak 29.524 potrošača izjasnila protiv provođenja jednostavnog postupka stečaja. A oni koji se oglušili na taj poziv, vjerojatno niti ne znaju da su time pristali na osobni stečaj jer tako to propisuje zakon.
POGLEDAJTE VIDEO: