Tinejdžerski dani nisu jednostavni. Vrijeme je to sazrijevanja, preispitivanja svega oko sebe, ali i doba kada mladi sebi postavljaju brojna pitanja koja ih oblikuju kao osobe – tko sam, što želim, kako me drugi vide...
U toj znatiželji i (ne)sigurnosti, mladi vole isprobavati nove stvari i imitirati odrasle. Tako dio njih odluči kušati alkoholna pića, ne znajući koliko to može biti štetno za njih. Kao i u brojnim drugim stvarima, tu im je potrebna pomoć odraslih. Ne samo da im kažu kako alkohol nije za maloljetnike, već i da im pokažu načine kojima mogu osnažiti svoj ispravan stav prema alkoholu.
Upravo zato je Grupacija proizvođača piva Hrvatske gospodarske komore još 2015. pokrenula nacionalnu kampanju Uključi savjest - ponekad djeci treba reći ne, čiji je glavni cilj spriječiti prodaju i konzumaciju alkohola maloljetnim osobama. Uz podizanje svijesti javnosti i roditelja, kampanjom se nastoji osnažiti i trgovce i ugostitelje kako bi mogli prepoznati štetnost maloljetničke konzumacije alkohola. Provodi se u suradnji s vodećim trgovačkim lancima u Hrvatskoj te je ovogodišnja promidžbena kampanja s jasnom porukom o zabrani prodaje i posluživanja alkohola maloljetnicima prisutna u čak 1558 prodavaonica diljem države.
Kako bi se mladima pružila podrška u odrastanju, potrebno je upoznati i njihove potrebe pa je tvrtka Valicon, u sklopu kampanje, provela istraživanje među maloljetnicima iz Generacije Z, posebno mladima od 13 do 17 godina, o njihovim navikama i odnosu prema alkoholu. Iz istraživanja je vidljivo da je maloljetnička konzumacija alkohola u opadanju, čemu zasigurno pomažu kampanje poput ove, ali i sve razvijenija svijest o opasnostima maloljetničkog uživanja u alkoholu.
Istraživanje je pokazalo da se, što je normalno, kod tinejdžera javlja znatiželja i potreba za eksperimentiranjem, što ponekad dovodi i do isprobavanja alkohola. No, ujedno je i uočilo i četiri situacije u kojima mladi ipak odlučuju alkoholu reći – ne.
1. Društvo je važno
Na konzumaciju pića koja sadržavaju alkohol mladi se obično odlučuju u društvu bliskih osoba – čak 44 % njih posegnut će za pićem na prijateljevoj zabavi. Prema istraživanju najveći postotak mladih smatra da je važno uklopiti se u društvo u kojem se kreću (72 %), te uklopiti se u novo društvo (69 %). Ako se kreću u društvu u kojem se ne konzumiraju alkoholna pića, velika je vjerojatnost da i neće doći u iskušenje isprobati ga. Gotovo polovica tinejdžera (46 %) tvrdi da kad izađu s društvom, nitko među njihovim prijateljima ne konzumira alkohol.
2. Biti pijan nije cool
Mladi ipak imaju promišljene stavove prema alkoholu, s obzirom na to da velika većina njih (89 %) vjeruje da je moguće dobro se zabaviti bez alkohola te da oko 2/3 smatra kako nije „cool“ biti pijan ili pripit. Ipak, od onih koji povremeno znaju konzumirati alkoholna pića, dosta njih kao razloge ističu samopouzdanje (48 %), opuštanje (45 %) i uzbuđenje (42 %).
3. Aktivnosti povećavaju odgovornost
Slobodno vrijeme izvan kuće mladi provode na različite načine, pri čemu su najpopularnije aktivnosti sport i fitness te druženje s prijateljima na otvorenom. Oba spola sudjeluju u ovim aktivnostima, no postoje uočljive razlike - dečki se češće bave sportom i više vremena provode s prijateljima na otvorenom prostoru. Aktivnosti su jako bitne, što pokazuje i podatak da među mladima koji nikad nisu probali neko alkoholno piće, ima značajan broj onih koji su kao razlog izbjegavanja naveli bavljenje sportom ili fitnessom (29 %).
4. Mladi žele razgovarati s roditeljima
Važno je istaknuti da većina maloljetnika, njih 2/3, tvrdi da vrlo otvoreno razgovara s roditeljima o svojim i iskustvima prijatelja vezano za konzumaciju alkohola, a barem površno ili posredno njih još 24 %. Štoviše, velika većina tinejdžera (93 %) je izjavila kako bi voljeli i ubuduće razgovarati o ovoj temi s roditeljima (65 % čak vrlo detaljno), što samo podcrtava njihovu vrlo važnu ulogu u prevenciji. Otvoreni razgovori o rizicima i odgovornom konzumiranju mogu pomoći mladima da donose informirane odluke i postave vlastite granice.
Kako bi u tome bili što uspješniji, na stranici kampanje Uključi savjest – ponekad djeci treba reći ne roditelji mogu pronaći i konkretne savjete o tome kako, primjerice, započeti razgovor i koje argumente koristiti, ali i niz drugih preporuka kojima mogu osnažiti svoju ulogu. Usto, suradnjom s trgovačkim lancima kampanja nastoji osnažiti i druge relevantne dionike kako bi se, dosljednom primjenom zakona, utjecalo na dobrobit mladih i njihovu sretniju budućnost.