"Šašava baba" - tako su zvali Almu pl. Balley kad je davne 1914. u Hrvatskoj poželjela polagati vozački ispit. Njena inicijativa pokrenula je veliku debatu u prvom hrvatskom automobilskom klubu jer tadašnji propisi jednostavno nisu predviđali mogućnost da žena sjedne za volan. Ipak, Almi je dozvoljeno da pristupi ispitu kojeg je bez problema položila iz prve. Iako su propisi vožnju svrstavali u "muške aktivnosti", članovi automobilskog kluba pružili su Almi podršku i pozvali ostale dame da slijede njen primjer.
Više od stoljeća kasnije u Hrvatskoj je oko 800 tisuća vozačica. Naime, od nešto više od dva milijuna vozača, 40,5 posto su žene. Hrvatice danas više nisu "dobre u muškom području", nego su to područje učinile zajedničkim. One su danas ravnopravne kolegice vozača tramvaja, autobusa, taksija...
"U Uberu su svi kolege divni. Ima nas svih generacija, no svi su pristupačni i spremni pomoći", govori nam Snježana.
Granice između "muških" i "ženskih" poslova sve su manje vidljive, no još su uvijek žene manje plaćene za obavljanje istih poslova. Prema podacima koje je objavio DZS, žene su 2015. godine besplatno radile 45 dana. Godinu ranije, prosječne neto plaće su im bile manje za 10,9 posto manje od prosječne mjesečne neto plaće muškaraca. Zato je iznimno važno da svi vozači na Uberovoj platformi imaju iste uvjete zaposlenja te u svakom trenutku znaju koliko su zaradili.
"Otkad vozim preko Uber platforme imam više vremena za djecu, iako radim dva posla. Ne moram više moliti obitelj da odu po djecu u školu jer sam ja na poslu. Samo ugasim aplikaciju i nitko me ne pita kamo ću", kaže Marija.
Iako su na cesti same, obje kažu kako se osjećaju sigurno, čak i kad voze noću, a s njima se slaže i studentica Sandra.
"Imam dojam da su žene sa mnom opuštenije, dok muškarcima uglavnom bude zabavno što ih vozi žena. Svi su do sada bili pristojni, tako da je početna trema jako brzo nestala", priča Sandra. Kada dobiju poziv, vozači na aplikaciji vide tko im je klijent, kako su ga ocijenili drugi vozači te kamo želi ići. Krajem prošle godine, Uber je u aplikaciju dodao i gumb za sigurnost zahvaljujući kojem vozači svoju lokaciju mogu podijeliti sa svojim najbližima ili na primjer ugovorenom zaštitarskom tvrtkom. Njihovi prijatelji i obitelj tako u svakom trenutku znaju gdje se nalaze, što omogućuje i brže pružanje pomoći u slučaju nesreće ili opasnosti, bez potrebe za telefonskom komunikacijom.
"Preko Ubera sam počela voziti čim je došao u Hrvatsku. Platforma mi se učinila sigurna i korektna, a sad, dvije godine kasnije, mogu reći da sam bila u pravu. Zahvaljujući aplikaciji preko koje vozimo sama planiram svoje radno vrijeme i uvijek znam tko mi sjeda u auto", kaže Snježana. Tijekom sto godina otkada je Alma pl. Balley položila vozački, njenim stopama krenule su mnogobrojne Hrvatice. Otprilike jednako toliko dugo ostalo je neodgovoreno vječno pitanje: tko vozi bolje, muškarci ili žene? Unatoč brojnim istraživanjima, točan odgovor na to pitanje ne postoji jer su vozačke sposobnosti individualne. Ipak, pitate li Uberove korisnike, Snježana, Marija i Sandra voze za čistu peticu.