Nakit je oduvijek bio sastavni dio života i važan dio hrvatske kulture i povijesti. Tisućljetna tradicija u svakom kraju naše zemlje piše vlastitu priču o načinu nošenja i prigodama u kojima su se žene, ali i muškarci njime kitili. Tradicionalno su žene bile te koje su ga više nosile, stoga je oduvijek njihov nakit bio raskošniji i raznovrsniji. Vrsta nakita i bogatstvo detalja otkrivali su dob i status žene u obitelji, ali i u društvu. Simbolika jača posebno u razdoblju preobražaja djevojčica u djevojke za udaju, a vrhunac je bio obred vjenčanja. Zanimljiva je i činjenica kako je nakit neosporna imovina žene i nasljeđuje se po ženskoj liniji - majka nakit ostavlja kćerima, nevjestama, nećakinjama i drugim ženskim osobama u obitelji. Nakit ima posebnu vrijednost, stoljećima ostaje u obitelji i njegova prodaja opravdana je jedino ako dođe do velike obiteljske tragedije ili oskudice.
Strast za tradicijom
No, bez obzira na to odakle potekao ili tko ga je nosio, nastanak i razvoj starohrvatskog nakita treba pripisati lokalnim majstorima. U potrazi za tradicijskim nakitom put nas je doveo u zagrebačku Zavrtnicu gdje nastaju Šibenski botuni, prepoznatljive Konavoske naušnice Verižice, popularne naušnice Rećine, autentične naušnice Bribirske kneginje, replike Splitskog prstena s koraljima i biserima iz 18. stoljeća, Dalmatinskih cvjetića i sinjskih Viteških broševa... U tvornici koja okuplja 60 zanatlija nastavlja se bogata hrvatska tradicija izrade ove vrste nakita. Iza poduzetničke priče stoji grupacija Gold Partner, koja pod sobom okuplja najveće hrvatske brendove nakita - Zaks zlatarnice i Argentum srebrnarnice.
Nekada i danas
Zanimalo nas je što tradicijski nakit razlikuje od modernog nakita. „Tradicijski nakit poseban je po tome što je bogat raznim oblicima i detaljima. Njegova izrada puno je zahtjevnija. Prije stotinu godina i danas postupak je gotovo identičan. Strojevi jesu modernizirali i ubrzali postupak izrade, ali ova vrsta nakita i dalje se radi ručno.“ kaže nam Marijo Habus, direktor proizvodnje grupacije Gold Partner. Koliko je postupak izrade nakita zahtjevan govori činjenica kako finalni proizvod nastaje u 5 različitih faza, prolazi kroz osam pari ruku, a traje i do 3 dana. Svaki komad tradicijskog nakita, bili to prsten, naušnica ili broš, prolazi isti put. Kao i u svakom modernom postrojenju, doprinos tehnologije neizostavan je, dizajn i modeliranje nakita radi se u posebnom programu te printa na 3D printeru, ali bez znanja i vještine zlatara takvu vrsta nakita ne bi bilo moguće proizvesti. Svaki komad nakita ima svog dvojnika izrađenog od voska.
„Tradicijski nakit proizvodi se tehnologijom lijevanja u kalupima od gipsa. Kalupi su za jednokratnu upotrebu, što znači da se za svaki odljevak nakita izrađuje novi kalup, koji se uništi pri vađenju odljevka“, kaže nam Habus. Nakon cijelog procesa, koji traje nekoliko dana i tijekom kojeg se temperature dižu i do 1040 °C, odljevak se podvrgava mehaničkoj obradi - strojnoj i onoj ručnoj, koja zahtijeva puno zlatarske preciznosti i stručnosti jer treba istaknuti sve detalje na nakitu. Završna obrada podrazumijeva galvansko nanošenje sloja pozlate ili rodija na nakit u cilju isticanja estetskih vrijednosti, povećavanja otpornosti na ogrebotine i oksidaciju. Složeni su to postupci, ali kako Habus zaključuje, nužni kako bi dobili profinjeni proizvod iznimne kvalitete.
Botuni, konavoke ili rećine?
Zanimalo nas je koji je tradicijski nakit kod nas najpopularniji. ZAKS na području Hrvatske posjeduje 16 poslovnica, kažu da svaka regija ima svoje favorite. Botuni su standardno najtraženiji, Hrvatska turistička zajednica 2007. godine proglasila ih je najoriginalnijim hrvatskim suvenirom. Međutim popularnost tradicijskog nakita sve je veća i među mlađim generacijama. Tako se na društvenim mrežama mogu vidjeti mnoge influencerice s prepoznatljivim Konavokama i popularnim Rećinama u raznim prilikama i izdanjima.
Za koju prigodu?
Iako svaki trenutak nosi svoje, ne treba smetnuti s uma da je nakit jedan od najosobnijih poklona, stoga je potrebno obratiti posebnu pažnju prilikom njegova odabira. Neka nakit uvijek bude u skladu s ukusom onoga kome se poklanja, a nije naodmet ni da prsten, naušnice, lančić ili broš nose određenu poruku ili simboliziraju nešto važno za odnos osoba.
Budite sigurni u jedno - kad poklanjate nakit, dajete nešto osobno, bezvremensko, što s godinama ne gubi na vrijednosti, već naprotiv: dobiva na svojoj važnosti.