Novonastale su okolnosti uzburkale svijet, uvele dozu stresa i nesigurnosti u svakodnevicu i nakratko onemogućile aktivnosti u kojima uživamo i na koje smo naviknuli. I dok je sve na trenutak možda i stalo, dječji razvoj koji bi trebao biti prepun igre s vršnjacima, ali i učenja novih stvari u školi, nije stao. Upravo je socijalna okolina, druženje s prijateljima i društvo općenito, važno za razvoj djece. Iz socijalne okoline djeca uče i usvajaju vještine koje nije moguće nadomijestiti online oblicima učenja koji su nas zatekli. Tako smo čuvajući tjelesno zdravlje i izolirajući se zapravo narušili razvoj djece i njihovo zdravlje u drugim aspektima. Kako, stoga, očuvati njihovo mentalno zdravlje i nadomjestiti čak i one najmanje stvari, kao što je zvuk zvona u školi, koje su bile ili još uvijek jesu nedostupne?
Dugotrajna je izolacija od škole, prijatelja, rodbine, sporta i ostalih aktivnosti kod većine djece izazvala osjećaje zabrinutosti, ali i ljutnje jer je narušila njihove rutine i svakodnevicu. Istraživanja pokazuju da je jedno od troje djece izjavilo da je u periodu novonastale situacije osjećalo strah, ali i usamljenost. Daljnja istraživanja pokazuju da je socijalna izolacija značajno povećala rizik djece od anksioznosti i depresije, a poraslo je i vrijeme koje ona provode pred ekranima što negativno utječe na socijalne i komunikacijske vještine djece. Situacija nije bolja ni kod roditelja. Istraživanja pokazuju da je njih 55% izjavilo postojanje simptoma anksioznosti i depresije. Neka su istraživanja pokazala da su djeca i počela brinuti o egzistencijalnim pitanjima te zaposlenju svojih roditelja, jer koliko god ih se pokušava zaštiti i ona mogu itekako biti svjesna okolnosti u kojima živimo. Na žalost ne možemo predvidjeti njihov kraj pa ni dugoročne posljedice koje tek očekujemo. Njih tek možemo promatrati, uvažiti te reagirati na njih kako bismo ih koliko god je to moguće prevenirali i time očuvali mentalno zdravlje djece.
Mentalno se zdravlje općenito može opisati kao stanje u kojem svaki pojedinac prepoznaje i radi na ispunjavanju svog potencijala, uspješno se nosi sa svakodnevnim životnim stresorima i može biti produktivan i zadovoljan. Ipak, iako ova rečenica zvuči kao nešto što bi, vjerujemo, svatko htio u svom životu, ulaganje u mentalno zdravlje je često stavljeno u drugi plan. Zašto? Samo neki od razloga su neznanje - kako i odakle početi, stigma - to je samo za one lude, dostupnost - čak i da želim, ne znam kome da se javim te povjerenje u stručnjake - ma što oni znaju kako je meni. Na sreću, situacija se popravlja. S povećanjem dijaloga o mentalnom zdravlju širi se svijest da je ulaganje u njega ne samo važno, nego i moguće. Za njegovo održavanje nisu potrebne velike promjene za koje nemamo vremena ili financija, već svakodnevne navike, poput jednostavnih vježbi disanja, koje možemo relativno lako uklopiti u svoj život. Te navike mogu promijeniti način na koji se osjećamo mentalno, ali i tjelesno. A sve što je potrebno jest biti otvorena uma i odlučiti ulagati.
U Mentalnom Treningu nastojimo pružiti podršku svima koji su spremni na ulaganje. Stoga i dijelimo svoje znanje što više možemo i nastojimo svakodnevno biti sve dostupniji. Na tom putu nismo zanemarili ni najmanje uzraste i njihovo mentalno zdravlje. Za djecu redovito održavamo grupne radionice koje im pomažu u rastu i razvoju iz nekoliko razloga. Na njima se upoznaju s alatima prilagođenima svom uzrastu koji im pomažu nositi se sa svim svojim malim i velikim brigama. Uz to, uključivanjem u grupe, djeca postaju svjesnija da nisu sama i da mogu dijeliti brige s drugima. Na radionicama koje provodimo stavljamo naglasak na djecu, na njihova iskustva, na interaktivne aktivnosti kako bi, uz upoznavanje tehnika i alata te bolje razumijevanje svojih iskustava, bila bolje opremljena za ulaganje u svoje mentalno zdravlje. Konačno, kroz radionice imaju prilike učiti o procesima upravljanja emocijama, motivaciji i unapređenju fokusa.
U Mentalnom Treningu volimo reći da nikada nije prerano, ni prekasno za ulaganje u sebe. Mentalno zdravlje je jednako važno kao i hrana koju jedemo ili voda koju pijemo. Nažalost toga nismo uvijek svjesni, no ono što je pozitivno i ohrabrujuće je činjenica da se svakodnevno sve više radi na osvještavanju. Važno je ne izostaviti i one najmlađe koji su baš kao i odrasli pogođeni ovim, svima neobičnim, okolnostima. Kaže se - djeca su budućnost. Stoga opremanje djece alatima koja će im pomoći nositi se sa neizvjesnosti i nestabilnosti nikada ne gubi na svojoj važnosti. A na našoj web stranici za roditelje uvijek imamo spremne besplatne e-knjižice koje im mogu pružiti podršku i pomoći im da se i sami opreme alatima za uspješnije roditeljstvo.
Za sva pitanja slobodno nam se obratite na info@mentalnitrening.hr ili nas posjetite na web stranici www.mentalnitrening.hr.
Dajana Čopec, mag.psych.
Lea Dogan, univ.bacc.psych.
Sandra Župarić, mag.psych.
Kratka biografija
Sandra, Lea i Dajana su psihologinje i mentalne trenerice koje zajedno rade u Mentalnom Treningu. Svojim radom svakodnevno nastoje pružiti podršku sportašima i nesportašima svih uzrasta, primarno u područjima upravljanja emocijama, unaprjeđenja fokusa i održavanja motivacije, ali i u svim drugim područjima koja će svakome individualno pomoći da postane najbolja verzija sebe. U svom profesionalnom radu redovito primjenjuju i Mentalni trening na tehnologiji (biofeedback, neurofeedback, Senaptec i dr.), a sve navedeno provode kroz edukacije, individualni i grupni rad surađujući i s organizacijama poput Fitnes Učilišta, Adidas Runnersa i mnogih drugih.