U mjesecima ispred nas popraćenim češćim putovanjima i prometnim gužvama važno je pojačati oprez u interakciji svih sudionika u prometu. Željeznički promet pritom nije iznimka, a kada se krećemo u blizini pruge ili prelazimo preko nje, oprez mora biti i veći.Jedan od ključnih aspekata sigurnosti u prometu, pa tako i na željeznici je poštivanje prometnih znakova i signalizacije. Ignoriranje svjetlosno-zvučnih signala i prometnih znakova na željezničko-cestovnim prijelazima (ŽCP) može dovesti do nesreća s kobnim posljedicama. Unatoč stalnim upozorenjima i dalje se događa da ljudi neoprezno prelaze preko pruge ili ju prelaze na mjestima koja nisu predviđena za to. Zbog svega navedenoga HŽ Infrastruktura kontinuirano ističe važnost poštivanja sigurnosnih pravila i signalizacije upravo kroz akciju „Vlak je uvijek brži!“
Nesreće na ŽCP-ovima u većini skrive vozači motornih vozila
VJUB akcija se provodi na ŽCP-ovima, ali i u osnovnim školama kako bi se djecu od malih nogu upoznalo s važnošću poštivanja prometnih propisa i sigurnog načina prelaženja pruge i ponašanja uz prugu. U Hrvatskoj postoji oko 1500 ŽCP-a, a godišnje se u prosjeku na prijelazima s najvišim stupnjem osiguranja, odnosno prijelazima osiguranima svjetlosno-zvučnom signalizacijom i polubranicima, zabilježi između 400 i 450 lomova polubranika. Samo tijekom 2023. godine u Hrvatskoj se ukupno dogodilo 75 nesreća na željezničkim prugama, od čega 29 na ŽCP-ovima. Sve nesreće na prijelazima skrivili su vozači cestovnih vozila ne poštujući prometne znakove i propise.
Opasnost od strujnog udara na pruzi
U blizini pruge često se zaboravlja na opasnost od strujnog udara. Zbog toga se kroz VJUB akcije kontinuirano ističu i informacije poput toga da je napon na pruzi oko 113 puta jači od struje u kućanstvu te da pruga nikako nije mjesto za igru. Za nastanak strujnog udara na pruzi nije ni potrebno dodirivati žice, dovoljno je biti udaljen i do dva metra od svih dijelova kontaktne mreže da bi došlo do udara. Pri tome velik utjecaj imaju i vremenski uvjeti, a šansa za strujnim udarom povećava se i za vrijeme vlage u zraku, što se često događa u ljetnim mjesecima koji su pred nama.
Važno je napomenuti i da je zabranjeno penjati se na stupove kontaktne mreže, dirati signalne ili druge uređaje uz prugu, bacati predmete na prugu ili na električne vodove te je strogo zabranjeno penjati se na parkirane vagone. Prema statistikama HŽ Infrastrukture, godišnje su u prosjeku tri izvanredna događaja povezana sa strujnim udarom. U posljednjih šest godina bilo ih je ukupno 14, od čega se njih 12 odnosi na posljedice penjanja na vagone. U tim se slučajevima većinom radilo o maloljetnicima i zato je jako bitno da roditelji razgovaraju s djecom i iznova im ponavljaju navedena upozorenja. Znamo da djecu, pogotovo tinejdžere, ne možemo imati stalno u vidu, ali smirujuće je znati da su upoznati sa svim opasnostima koje vrebaju, a izazvane su nepažnjom.
Pojačan oprez u prometu tijekom ljetnih mjeseci
U vrijeme godišnjih odmora većina nas je navikla na više strpljenja i veći oprez u prometu, ali i na radove koji se znaju privremeno odvijati na cestama i prugama. HŽ Infrastruktura kontinuirano radi na održavanju i modernizaciji željezničke infrastrukture kako bi osigurala sigurno i ugodno putovanje za putnike, ali i ostale sudionike u prometu. Stoga je u ljetnim mjesecima prije putovanja preporučeno informirati se o radovima u cestovnom, ali i u željezničkom prometu.
Povećan oprez ne zahtijeva samo izbjegavanje korištenja mobitela u vožnji, nego i odgovorno ponašanje svi sudionika u prometu uključujući i pješake te bicikliste. Tu je potrebno napomenuti da korištenje slušalica u blizini pruge često može odvratiti pozornost te umanjiti zvukove upozorenja koji dolaze od vlakova, a ne treba zaboraviti da je vlak uvijek brži.