U suradnji s katedrom za motore i motorna vozila Fakulteta strojarstva i brodogradnje, na čelu s prof. dr. sc. Zoranom Lulićem, dipl. ing., CVH je izradio brošuru o naprednim sustavima za podršku vozaču pri upravljanju vozilom (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems). Smisao brošure je vlasnicima vozila i široj javnosti na jednostavan i razumljiv način objasniti što sve rade sustavi u vozilima za koje vlasnici nerijetko nisu svjesni njihove sofisticiranosti i važnosti.
Pri spomenu podrške, većina vozača će se sjetiti sigurnosnog pojasa ili zračnih jastuka. Dakako, to nisu jedini sustavi sigurnosti – spomenimo karoseriju vozila koja je konstruirana tako da se što manje deformira u području putničkog prostora, a da se omogući što veća deformacija ostalih dijelova kako bi se u većoj mjeri apsorbirala energija sudara.
Znate li da pak da zaštitni sustav uključuje i kontrolu proklizavanja? ASR radi tako da ovisno o voznim okolnostima utječe na aktivnost motora i kočnica. Ako sustav registrira nagli porast brzine vrtnje kotača, smanjuje se snaga motora i time kontrolira proklizavanje.
S druge strane, ABS je skraćenica koja se češće može čuti. Ipak, znate li konkretno o čemu je riječ? Radi se o sustavu protiv blokiranja kotača (Anti-lock Braking System). Pri intenzivnom kočenju, posebice na mokroj/klizavoj podlozi, lako može doći do blokiranja kotača što vodi ka klizanju vozila i gubitku upravljivosti. Zadatak ABS-a je prepoznati taj trenutak te otpustiti kočnice kritičnog kotača tako da se kotač ponovo okreće i vrati se upravljivost, a nakon toga nastaviti s optimalnim kočenjem.
Također, zanimljivo je spomenuti i sustav zadržavanja vozila u prometnom traku. On se aktivira u slučaju kad se automobil približi crti koja razdjeljuje prometne trakove, a vozač nije naznačio da to čini namjerno uključivši pokazivač smjera. Tada sustav vizualnim i zvučnim signalom ili podrhtavanjem upravljača ili sjedala upozorava vozača na opasnost. Na kraju, izostane li reakcija vozača, sustav će umjesto njega lagano zakrenuti upravljač da bi se vozilo vratilo na pravu putanju, što vozač može u svakom trenutku prekinuti svjesnim zakretanjem upravljača.
Znate li imate li u automobilu TSR sustav prepoznavanja prometnih znakova? On koristi kameru najčešće smještenu u kućištu unutarnjeg zrcala te skenira prometne znakove koji se nalaze ispred automobila. Ograničenja se prikazuju na zaslonu s instrumentima i u slučaju korištenja naprednog tempomata, sustav može zadržati automobil unutar registriranog ograničenja brzine.
S ciljem sprječavanja nesreća uzrokovanih umorom, novija vozila posjeduju sustav za upozoravanje vozača u slučaju pospanosti. On nadzire koliko često vozač zakreće upravljačem u ovisnosti o zavojima na cesti, zajedno s kamerom za praćenje trake. Također, napredniji sustavi koriste računalni vid za promatranje lica vozača putem ugrađene kamere u vozilu. Algoritmi prate vrijeme od zadnjeg pokretanja i aktivnosti vozača te se na temelju različitih parametara donosi preporuka vozaču o potrebi za stankom.
Svi navedeni sustavi služe jednom – smanjenju crne statistike prometnih nesreća. Upoznajte se sa sustavima koji će ojačati sigurnost vas i drugih sudionika u prometu.