Posljedica odgađanja i ignoriranja zamjene ulja, kao i nesvjesnost da ulje kapa iz automobila, može biti strahovito skupa, nesigurna i obiti nam se o glavu.
Svrha ulja je smanjenje trenja između komponenti motora, kao i njihovo hlađenje. Ulje također uklanja nečistoće u motoru i sprečava skupljanje naslaga koje mogu utjecati na rad motora. Jedna od važnih zadaća ulja je i sprečavanje pojave korozije u unutrašnjosti motora. Kada koristimo visokokvalitetno i čisto ulje ono ispravno obavlja svoj posao. S vremenom ulje postaje onečišćeno i gubi svoja osnovna svojstva kao što su visokoznost, sposobnost podmazivanja i kvaliteta hlađenja komponenti motora. To znači da će komponente vašeg motora doslovno trošiti jedna drugu, uzrokujući eroziju i potencijalno značajne mehaničke kvarove. Najčešći uzroci propuštanja ulja su propusnost brtvi motora ili mehanička oštećenja komponenti motora. Bez obzira na uzrok, neophodno je identificirati i spriječiti propuštanje ulja čim se ono identificira.
Jednostavnim trikom možemo provjeriti stanje našeg vozila u vidu propuštanja nekih od neophodnih tekućina. Kapanje ulja ispod vozila najlakše je uočiti ako je vozilo parkirano uvijek na istom mjestu (na vlastitom parkirnom mjestu ili u garaži. Također, ako jednom mjesečno na parkingu trgovačkog centra potražimo čisto mjesto (koje je uglavnom dalje od ulaza u trgovinu) i tamo parkiramo, osiguravamo jednostavnu provjeru i identifikaciju propuštanja ulja iz naših limenih ljubimaca. Kada obavimo šoping i izađemo s parkirnog mjesta, možemo se osvrnuti da vidimo ima li vidljivih tragova propuštanja tekućina iz našeg vozila u obliku kapljica ili lokve. Ako postoje tragovi propuštanja ulja (tamno smeđa ili crna tekućina masnog izgleda), najbolje je uputiti se u servisnu radionicu kako bi se vozilo dodatno provjerilo. Tragove tekućina ispod vozila ne treba uvijek pripisati curenju ulja, jer postoji mogućnost kapanja kondenzata od klime što je normalna pojava prilikom korištenja klima uređaja u vozilima. Kapljice ispod vozila mogu nastati i curenjem rashladne tekućine motora, što je također razlog da se posjeti servis i provjeri koji je uzrok ovog curenja.
Ovim jednostavnim trikom, koji traje manje od minute, možemo sami učiniti provjeru ispravnosti našeg vozila i tako spriječiti neugodne situacije u prometu i visoke troškove popravka.
Moderna vozila imaju zaštitnu oblogu koja štiti motor s donje strane i hvata ulje prije nego li ono padne na tlo. To može biti dobro za ekologiju ili čistoću parkirnog mjesta, ali nije dobro pri identifikaciji mogućeg većeg propuštanja. Niske razine ulja zasigurno su znak propuštanja i upravo iz tog razloga se preporučuje da učestalo provjeravate razinu ulja.
Sva motorna vozila u prostoru motora imaju mjerač kojim se vrlo jednostavno može provjeriti razina ulja u motoru. Ovaj mjerač je najčešće obična šipka s držačem uronjena u spremnik (korito) za ulje. Na kraju šipke koja je uronjena u korito postoji oznaka za minimalnu i maksimalnu količinu ulja u koritu. Razina ulja u svakom trenutku mora biti u području između minimalne i maksimalne razine koja je označena na šipki kojom se mjeri razina ulja. Vrlo je važno voditi računa da ulja nema previše u koritu jer može doći neispravnog rada motora. Provjera ulja obavlja se dok je motor vozila ugašen i kada je motor „hladan“, jer se ulje nakon rada motora mora ocijediti u korito ispod motora.
Moderna vozila opremljena su sustavima koji vozaču signaliziraju da je razina ulja u motoru preniska, pa je, u slučaju da se upozorenje pojavi na kontrolnoj ploči u kabini vozila, uputno odmah ugasiti motor vozila i provjeriti razinu ulja te ju po potrebi dotočiti.
Vrlo bitna stvar koju vlasnici vozila nerijetko zanemaruju je kvaliteta ulja i preporuke proizvođača. Ne koriste sva vozila istu vrstu ulja za podmazivanje, pa je najbolje koristiti ulje koje preporuča sam proizvođač. Oznaka ulja koje koristi motor u vašem vozilu navedeno je u uputama za korištenje vozila.
Ulje za podmazivanje motora potrebno je redovito mijenjati prema preporukama proizvođača. Najčešće su preporuke da se zamjena ulja obavi svakih 10.000 do 15.000 kilometara, ovisno od proizvođača do proizvođača. Naravno, ovi rokovi ovise i o uvjetima vožnje i općenito stanju te starosti vozila. Ulje u motoru nemojte mijenjati sami, već to prepustite ovlaštenim servisnim radionicama koje ispunjavaju uvjete za saniranje otpadnog ulja
Ispravna razina tekućina u vozilu znači sigurnost, jer samo ispravno je sigurno.