To je to što me zanima!

Počinje nova runda poticaja za električna vozila. Tko sve ima na njih pravo i kako se prijaviti?

Hrvatska je 2021. godinu zaključila s 3054 registrirana električna vozila, a uskoro ponovno počinje javni natječaj za sufinanciranje njihove kupnje. Ove godine iznos poticaja je povećan te će iznositi čak 103,3 milijuna kuna
Vidi originalni članak

Da nam je netko prije dvadesetak godina rekao kako ćemo se u bližoj budućnosti gradom voziti u automobilima kojima za kretanje nije potreban benzin nego struja, u najmanju bismo ga ruku pogledali sa sumnjom. Međutim, električni su automobili, kao što možemo vidjeti u svakoj neobaveznoj šetnji gradom - itekako zaživjeli na našim ulicama. 

Europa vozi zeleno

Riječ je o rastućem trendu u cijeloj Europi. Naime, kako izvještava portal insideevs.com, u prvom kvartalu ove godine prodaja električnih automobila porasla je za čak 60,8 posto. Drugim riječima, broj automobila koji voze bez štetnih ispušnih plinova pevećao se s 202.350, koliko ih je registrirano od siječnja do ožujka 2021., na 325.285 u prva tri mjeseca ove godine, te tako na njih otpada gotovo 12 posto ukupnog europskog tržišta automobila.

Stručnjaci iz autoindustrije najavljuju pravu revoluciju u ovom sektoru budući da se predviđa kako će se troškovi proizvodnje električnih automobila uskoro drastično smanjiti, pa bi se za nekoliko godina na tržištu mogli pronaći primjerci ne skuplji od 25.000 dolara. 

No to nikako ne znači da sad trebamo čekati prekriženih ruku da se to dogodi. Kako nam kupnja ovakvog automobila ne bi ostala tek nedosanjani san, diljem Europe postoje poticaji ili subvencije koje građanima omogućuju lakšu nabavu električnih automobila, jeftiniju vožnju, ali i izravan utjecaj na očuvanje okoliša.

Sve veći poticaji

Tako u Hrvatskoj Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost već godinama građanima, tvrtkama i javnom sektoru osigurava poticaje za razne aktivnosti dekarbonizacije prometnog sustava. U okviru programa "Vozimo ekonomično" u osam godina sufinancirano je više od 6500 energetski učinkovitih vozila. Prošle je godine u tu svrhu izdvojeno 90 milijuna kuna, što je čak 140% više u odnosu na 2020. godinu, a za nova je električna vozila utrošeno  čak 105 milijuna kuna.

Ove godine iznos poticaja povećan je i iznosit će čak 103,3 milijuna kuna, a novi je natječaj najavljen za 27. lipnja. Svi zainteresirani za kupnju energetski učinkovitog vozila kod prodavatelja uključenih u ovaj program najprije biraju vozilo koje je prodavatelj prije toga prijavio Fondu te pripremaju svu potrebnu dokumentaciju. Tad će prodavatelj u ime kupca obaviti prijavu u aplikaciji Fonda i time napraviti rezervaciju.

Na kraju ovog procesa kupac će dobiti potvrdu o rezervaciji, ali i podatke za uplatu predujma prodavatelju. Predviđeno je da minimalni predujam bude 7% traženih sredstava Fonda, odnosno za većinu električnih automobila 4900 kuna. Odustane li kupac od kupnje vozila, prodavatelj mu je obvezan taj predujam vratiti. 

Rezervirajte svoje vozilo na vrijeme

Nakon što kupac uplati predujam, ispunjen je i posljednji uvjet za podnošenje prijave na Javni poziv Fonda. Tad prodavač, uz potvrdu o uplati, podnosi prijavu. Valja napomenuti i kako se redni broj prijave ostvaruje već pri rezervaciji, a ne kod uplate predujma.

Za električna vozila za prijevoz putnika do najviše 8 sjedala i dostavna vozila do 3,5 tona osigurano je 70.000 kn ili do 40% vrijednosti vozila, a za plug-in hibride do 40.000 kn.

Za električna vozila kao što su mopedi, motocikli s dva, tri ili četiri kotača omogućeno je 20.000 kuna ili do 40% vrijednosti vozila. Također, s maksimalno 400.000 kn sufinanciraju se i vozila kategorije s električnim pogonom - vozila za prijevoz putnika ili teretna vozila do 5 tona ili više.

Važno je dobro odabrati

Jedna od velikih prednosti električnih vozila leži u tome što ih njihovi vlasnici mogu puniti kod kuće. Osim toga, dodatna motivacija za njihovu nabavu svakako je bila mogućnost besplatnog punjenja na javnim punionicama diljem Hrvatske. Kažemo "bila" jer odnedavno to više nije moguće. Naime, nakon što su neki operateri punionica svoje usluge počeli naplaćivati još 2019., početkom ove godine pridružio im se i HEP.  Zato pri odabiru vozila valja svakako pripaziti i na snagu baterije jer će o tome ovisiti učestalost i brzina punjenja automobila. 

A jedan od najboljih primjera takvog, dobrog odabira, svakako je novi Renault Mégane E-Tech Electric. Naime, on dolazi s dvije moguće opcije baterije - osnovnom, kapaciteta 40 kWh, te snažnijom, od 60 kWh. 

Renault je na hrvatskom tržištu već počeo primanje narudžbi za ovaj model, a prve se isporuke očekuju tijekom rujna. Za ovu je godinu osigurano čak 150 primjeraka, a tu je i zanimljiva ponuda. Naime, novi se Mégane E-Tech Electric može kupiti na četiri rate bez kamata, a uspijete li dobiti poticaj, njegova će vam cijena postati znatno pristupačnija.

Renault već više od deset godina proizvodi i razvija električne automobile, pa je i u pripremi ovog modela iskoristio svoje bogato iskustvo. Do sada su prodali više od 400.000 električnih vozila, a svi njihovi prodavatelji educirani su i za njihovo održavanje.

Zbog toga ne čudi podatak da je upravo Renault bio jedan od predvodnika i najvećih dobitnika prošlogodišnjih državnih subvencija, a sličan rezultat mogao bi ostvariti i ove godine. 

Idi na 24sata