To je to što me zanima!

Otvoreno pismo Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika

Sektor cestovnog prijevozništva tereta i putnika je pred uništenjem, a u jeku najveće krize uzrokovane koronavirusom upravo je ovaj sektor omogućio neprekidni lanac dostave i opskrbe
Vidi originalni članak

UDRUGA HRVATSKIH CESTOVNIH PRIJEVOZNIKA
OTVORENO PISMO UDRUGE HRVATSKIH CESTOVNIH PRIJEVOZNIKA

Poštovani predsjedniče nove Vlade, poštovani ministri nove Vlade Republike Hrvatske,

obzirom da se naši zahtjevi za intervenciju svih nadležnih tijela u ovoj neodrživoj situaciji ignoriraju već godinama, obraćamo vam se ovim javnim otvorenim pismom.

Sektor cestovnog prijevozništva tereta i putnika je pred uništenjem, a u jeku najveće krize uzrokovane koronavirusom upravo je ovaj sektor omogućio neprekidni lanac dostave i opskrbe. Unatoč činjenici da su vozači teretnih vozila stigmatizirani; unatoč činjenici da banke i leasing društva lihvarskim pristupom financijski iscrpljuju prijevozničke tvrtke; unatoč činjenici da Republika Hrvatska nije poduzela ništa da zaštiti hrvatske cestovne prijevoznike od ograničavajućih propisa slovenskih vlasti, a kojima su prijevoznici iz središnje Hrvatske i Slavonije ograničeni na korištenje samo dva granična prijelaza sa Slovenijom; unatoč kilometarskim kolonama i višesatnim čekanjima na graničnim prijelazima, prometni tokovi su očuvani.

Sada mi očekujemo od svih vas da pošteno iskoristite dane vam mandate i da svojim radom i konkretnim potezima pomognete u oporavku hrvatskih cestovnih prijevoznika. Stoga vas i pitamo – zbog čega u aktualnim kombinacijama oko formiranja nove Vlade nema ni jedne osobe iz gospodarski najrazvijenih dijelova Hrvatske? Tko je novi ministar gospodarstva?

Slijedom izrečenoga tražimo hitno postupanje glede sljedećih tema.

I. NASTAVAK RADA NA DONOŠENJU PRAVILNIKA O ODREĐIVANJU JAVNIH CESTA PO KOJIMA SE MORA ODVIJATI TRANZITNI PROMET TERETNIH VOZILA KROZ REPUBLIKU HRVATSKU

Nacrt predmetnog Pravilnika je još u fazi javnog savjetovanja od 12. ožujka 2019., što znači da je aktualna primjena Odluke o određivanju javnih cesta po kojima se mora odvijati tranzitni promet teretnih automobila kroz Republiku Hrvatsku iz 2008. godine. Međutim, obzirom na novonastalu situaciju uzrokovanu koronavirusom i aktualno uređenje režima na najvećim graničnim prijelazima između Hrvatske i Slovenije, potrebno je hitno pristupiti izradi i dovršetku nacrta Pravilnika, a kako bi se propisali točni uvjeti i načini tranzita.

U ovome trenutku su hrvatska teretna vozila podvrgnuta slovenskom režimu na graničnim prijelazima, a što smatramo neprihvatljivim. Posebno naglašavamo diskriminaciju prema prijevoznicima iz središnje Hrvatske i Slavonije, koji su ograničeni u korištenju graničnih prijelaza i upućuje ih se na prijelaze koji im prouzročuju gubitak vremena, financijski trošak te u konačnici gubitak poslova zbog nemogućnosti održavanja roka isporuke.

II. POČETAK RADA MJEŠOVITE KOMISIJE REPUBLIKE HRVATSKE I REPUBLIKE SLOVENIJE ZA SURADNJU NA PODRUČJU PROMETA I PRIJEVOZA

Još početkom srpnja 2019., dakle prije godinu dana, najavljeno je osnivanje predmetne Komisije, međutim unatoč našim upitima ne raspolažemo konkretnim podacima o načinu rada iste. Iznimno je važno uskladiti rad Komisije sa interesima i problemima struke, jer su rezultati trenutne situacije poražavajući: od gubitaka koje trpe Hrvatske autoceste, Hrvatske ceste, ARZ, AZM, naftni distributeri do gubitaka koje trpe hrvatski cestovni prijevoznici.

III. AKTUALIZIRANJE PROBLEMATIKE ČEKANJA NA GRANIČNIM PRIJELAZIMA – POSEBICE GRANIČNI PRIJELAZ BAJAKOVO, TE GRANIČNI PRIJELAZI BREGANA I MACELJ

Unatoč održanim sastancima i nizu obećanja, pomaka nema, a o čemu svjedoče kilometarske kolone na tim graničnim prijelazima.

IV. MJERE DRŽAVNE POMOĆI PRIJEVOZNICIMA – inzistiramo na konkretnijim mjerama pomoći autobusnim prijevoznicima koji su gotovo bez posla, posebice u sektoru povremenog prijevoza. Inzistiramo na uvođenju mjera pomoći prijevoznicima tereta, koji su izostavljeni s liste ovlaštenika za mjesec lipanj. Smatramo nedopustivim izostavljanje ovog sektora koji je iznimno pogođen, a za neke od mjera, primjerice omogućavanje rada u polovici punog radnog vremena tražimo da se obveze ovlaštenika prilagode zahtjevima tržišta.

V. POTPUNI MORATORIJ NA OBVEZE PREMA BANKAMA I LEASING DRUŠTVIMA – zahtijevamo potpuni moratorij tijekom pandemije i šest (6) mjeseci nakon proglašenja prestanka pandemije, a kako bi se omogućio oporavak poslovnih subjekata.

VI. UKIDANJE OBVEZATNOSTI ČLANSTVA U HRVATSKOJ GOSPODARSKOJ KOMORI I HRVATSKOJ OBRTNIČKOJ KOMORI – subjektima koji su nastavak nekadašnjeg komunističkog uređenja. Zemlje iz našega okruženja ne poznaju obvezatnost članstva u komorama takvog općeg tipa, već se sva udruženja i članstva temelje na dobrovoljnoj bazi, te se takva udruženja zaista i brinu o pravima i interesima svojih članova.

VII. IZMJENA ČL. 36. ZAKONA O OBRTU u kojem se navodi da obrtnik odgovara za obveze koje nastanu u obavljanju obrta svojom cjelokupnom imovinom, na način da se uvede sustav odgovornosti kakav je predviđen za trgovačka društva (odgovornost društva imovinom društva).

VIII. SPRJEČAVANJE NELOJALNE KONKURENCIJE I UVOĐENJE RIGOROZNE KONTROLE UZ DOPUNU ČL. 89. ST. 9. ZAKONA O PRIJEVOZU U CESTOVNOM PROMETU, konkretno dodati u čl. 89. st. 9 ( Pravna ili fizička osoba koja vrši utovar ili istovar tereta dužna je provjeriti ispravnost korištenja dozvole za međunarodni prijevoz tereta i svaku uočenu nepravilnost prijaviti tijelima nadležnim za nadzor) da se kao obveznu dokumentaciju mora predati popunjenu presliku dozvole uz CMR, te istu ovjeriti potpisom prijevoznika i osobe koja vrši utovar ili istovar, a kako bi se spriječile malverzacije.

IX. IZMJENA ODREDBI ČL. 193. ST. 2. ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA, primjena kojeg dovodi svake godine do kolapsa za vrijeme zimskih uvjeta. Predlažemo izmjenu postojeće odredbe sa slijedećom: „ Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu. Teretnim automobilima s priključnim vozilom dozvoljen je promet uz uvjet da koriste propisanu zimsku opremu – zimske gume, lance za snijeg).

X. UKIDANJE PARAFISKALNIH NAMETA, a posebice pristojbe koja se plaća HRT-u za svako vozilo uz primjenu predloženog modela paušalnog plaćanja jednokratnog iznosa od 80,00 kn po vozilu, a ne 80,00 kn mjesečno, a što u konačnici plaća samo 20 % hrvatskih cestovnih prijevoznika, jer ostali nisu uvedeni u sistem plaćanja; ukidanje naknada koje se plaćaju Hrvatskoj turističkoj zajednici, ukidanje spomeničke rente, smanjenje prihodovnog cenzusa za plaćanje naknade za korištenje općekorisnih funkcija šuma.

XI. SMANJENJE TROŠKOVA REGISTRACIJE I TEHNIČKOG PREGLEDA TERETNOG VOZILA I PRIKLJUČNOG VOZILA, i usklađenje razine tih toškova sa troškovima u susjednim zemljama.

XII. SUFINANCIRANJE ILI SUBVENCIONIRANJE ODREĐENIH AKCIJA od strane Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost – posebice glede nabavke ekoloških guma, ugradnje samostalnih električnih klima uređaja, ugradnje tehničkog plina; smanjenje naknade za okoliš prilikom registracije vozila EURO VI kategorije; subvencioniranje nabave vozila EURO VI kategorije.

 

Upravni odbor Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika
Vilka Novaka 48, 42 000 Varaždin

Idi na 24sata