Malo je reći da je prošla godina bila izazovna za poduzetnike. Pod pritiskom pandemije mnoge su se tvrtke morale transformirati i promijeniti model poslovanja da bi preživjele. Brzina reakcije i prilagođavanje novonastaloj situaciji bili su ključni kako bi se osigurao kontinuitet poslovanja. Većina se svjesno ili nesvjesno bodrila riječima kako na krizu treba gledati kao na izazov i šansu za restrukturiranje i prepoznavanje novih prilika. Tako su "poklonjeno" vrijeme koristili za edukaciju, kreiranje novih digitalnih rješenja, unapređivanje internetskih stranica i otvaranje alternativnih prodajnih kanala.
Koliko su u tome uspjeli, kako su se snašli u krizi i na koje su prepreke nailazili otkrila nam je direktorica brzorastuće tvrtke Smart Sense iz Zagreba Hana Matanović.
Kako izvući najbolje iz poslovanja?
Pandemija je potaknula mnoge promjene, jedna od njih je i digitalna transformacija. Upravo su se vještine internetske prodaje i digitalnog marketinga pokazale ključnima za bolje pozicioniranje na tržištu što je cilj svakog uspješnog poduzetnika – i malog i velikog.
- Osim što smo se fokusirali na razvoj naših proizvoda, vrijeme pandemije iskoristili smo za jačanje marketinških aktivnosti, konkretno rebranding i izradu nove web stranice. Oba smo 'projekta' već dugo odgađali s obzirom na to da su vremenski bili poprilično zahtjevni, ali nas je pandemija natjerala da se uhvatimo u koštac s njima. Smanjenje fizičkoga kontakta, tj. ukidanje sastanaka uživo, nemogućnost putovanja i neodržavanje konferencija sveli su poslovanje isključivo na online sastanke i društvene mreže. Prodaja se preko noći svela na telefonske pozive te sastanke putem Teamsa i Zooma. Logično smo zaključili da će se dojam o nama stjecati na osnovi našeg brenda, web stranice i objava na društvenim mrežama. Iz tog razloga uložili smo vrijeme u njihov razvoj – objašnjava Matanović.
Pametni projekti za budućnost
Tvrtka Smart Sense radi na razvoju rješenja za pametne gradove, odnosno na "pametnim projektima". U praksi to znači da imaju pravu informaciju u pravo vrijeme i da na osnovi nje mogu poduzeti odgovarajuće korake kojima će unaprijediti kvalitetu života. Jedan takav projekt opisala je naša sugovornica.
- Smart Home (Pametni dom) jedan je od naših prvih razvojnih projekata, koji smo provodili u suradnji s Iskonom. Kombinacijom našeg tehničkog znanja i iskustva u razvoju hardvera i softvera te poznavanja korisnika s Iskonove strane, razvili smo proizvod koji je bio namijenjen 'običnom' korisniku koji naprednim tehnologijama želi unaprijediti vlastitu svakodnevicu. Iskon je tada definitivno napravio iskorak kao prvi telekom u regiji koji je ponudio takvo rješenje svojim korisnicima, a Smart Sense tim je projektom potvrdio da za nas ne postoje zadaci i izazovi koje timskim radom, znanjem i upornošću ne možemo svladati. Ovim projektom otvaraju nam se mnoga druga vrata, pa tako i suradnja s partnerima na globalnom tržištu, od kojih bih izdvojila Nokiju i Deutsche Telekom - kaže Matanović.
Paralelno s rješenjem Smart Home razvijaju sustav AirQ za indikativno praćenje kvalitete vanjskog zraka, koji se, osim od mjerne stanice, sastoji od IoT platforme te pripadajuće web i mobilne aplikacije. Danas je to ujedno njihov najuspješniji komercijalni proizvod, a iako nam nove tehnologije i digitalizacija omogućuju nastavak aktivnosti kao što je obrazovanje i u specifičnim okolnostima pandemije, svi će se složiti, i djeca i roditelji, da je obrazovanje u školskim klupama nužno kako bi se djeca dalje obrazovno, ali i socijalno razvijala. Vjerovali ili ne, tehnologija može pomoći i u tome.
- Smart Sense je razvio sustav AirQ Indoor, koji omogućuje real-time praćenje kvalitete zraka u zatvorenim prostorima. Uz to, u slučaju povišenih vrijednosti, posebice CO2, zvučnim i vizualnim signalom upozorava prisutne da je potrebno prozračiti prostoriju. Time se izravno prevenira širenje virusnih oboljenja, uključujući COVID-19, posebice u većim kolektivima kao što su škole i vrtići - objašnjava Matanović.
Preduvjet za uspješno poslovanje
"Novo normalno" značajno je ubrzalo digitalnu transformaciju tražeći od poduzeća optimizaciju poslovnih procesa i prilagodbu poslovanja novim navikama digitalnih potrošača. Osim nedostatka kvalitetnih ljudi, zabrinutost za troškove i financije jedna je od najvećih prepreka za uvođenje digitalizacije. Zato je Addiko Banka svim poduzetnicima odlučila postati partner i na web stranicama ponuditi konstruktivne savjete kako bi unaprijedili vlastito poslovanje te se brže i lakše digitalizirali.
Upravo je ta važna poslovna odluka otvorila mnoga vrata tvrtki Smart Sense.
- Digitalizacija je oduvijek bila dio našeg poslovanja i unapređenjem određenih segmenata smatramo da sebi stvaramo nužne preduvjete za poslovanje u ovim okolnostima pandemije. Ponovno pokretanje ekonomije i pokušaj vraćanja u normalni život daje nam priliku da se potencijalnim korisnicima i partnerima predstavimo i uživo. Tako smo prošli tjedan prvi put samostalno izlagali na Smart City Expou, svjetskom kongresu u Barceloni, gdje smo uspostavili kontakte s mnogim tehnološkim i komercijalnim potencijalnim partnerima iz cijelog svijeta. Nadamo se i vjerujemo da ćemo u nadolazećem razdoblju imati sve više prilika na takav način širiti svoje poslovanje na nova tržišta jer, u konačnici, unatoč svoj digitalizaciji, susret uživo i dalje je nezamjenjiv – kaže Matanović te dodaje kako je vizija njihove tvrtke postati globalni lider u rješenjima za praćenje kvalitete zraka i općenito parametara iz naše okoline koji će omogućiti prikupljanje podataka u stvarnom vremenu na osnovi kojih možemo inicirati potrebne korake i graditi pametniju, čišću i održivu budućnost.