Prvi se uvijek pamte. Prvi dan škole. Prvi poljubac. Prvi odlazak na koncert grupe čije sve pjesme znate napamet. Prvo putovanje u daleku zemlju… U sjećanju zauvijek ostane i trenutak kada netko prvi put proba alkoholno piće. Najčešće je to u društvu, s prijateljima ili u krugu obitelji, ali ipak najbolje je kada je osoba dovoljno zrela da u alkoholu može uživati odgovorno.
Upravo zato je Grupacija proizvođača piva pri Hrvatskoj gospodarskoj komori još 2015. pokrenula nacionalnu kampanju Uključi savjest - ponekad djeci treba reći ne, čiji je glavni cilj spriječiti prodaju i posluživanje alkohola maloljetnim osobama. Cilj je podizanje svijesti široke javnosti, od roditelja do trgovaca i ugostitelja, o štetnosti maloljetničke konzumacije alkohola, a kampanja, koja ove godine traje kroz cijeli studeni, provodi se u suradnji s vodećim trgovačkim lancima u Hrvatskoj.
Naravno, nove generacije donose i nove običaje i preferencije, pa je tvrtka Valicon za Grupaciju proizvođača piva pri Hrvatskoj gospodarskoj komori provela istraživanje među maloljetnicima iz Generacije Z, odnosno među mladima u dobi od 13 do 17 godina, o njihovim navikama i odnosu prema alkoholu. Iz istraživanja je vidljivo da je maloljetnička konzumacija alkohola u opadanju, čemu zasigurno pomažu kampanje poput ove, ali i sve razvijenija svijest o opasnostima neodgovornog uživanja u alkoholu.
Uz sve pozitivne pomake, rezultati istraživanja ukazali su da je tinejdžerima i dalje relativno jednostavno nabaviti alkohol – njih 60% su rekli da povremeno konzumiraju alkohol, a kažu i da im je prilično ili jako lako doći do alkoholnih pića. Mladima su dostupni različiti izvori kako mogu doći do alkoholnih pića, uključujući kupnju ili da ga uzmu iz vlastitog doma, ili “posrednim kanalima” - nabavkom uz pomoć prijatelja s kojima se inače druže ili preko punoljetnih poznanika.
Kako je iz rezultata očito da do alkohola maloljetnici ne dolaze na jednom izvoru, tako je i jasno da je poželjno pri daljnjem podizanju svijesti o štetnosti maloljetničke konzumacije alkohola uključiti što više dionika.
Od edukacije i korisnih savjeta za roditelje preko jasno izraženog stava o štetnosti maloljetničke konzumacije alkohola, do konkretnog postavljanja - u više od tisuću prodavaonica partnera diljem Hrvatske - plakata i naljepnica koji pozivaju na dosljednu primjenu zakona o zabrani prodaje i usluživanja alkohola maloljetnicima, kampanja Uključi savjest - ponekad djeci treba reći ne upravo potiče tu snažnu društvenu aktivnost svih relevantnih dionika kao zaloga dobre budućnosti mladih.