Život pomoraca često nazivaju i "kruh sa sedam kora", a samo oni dobro znaju što znači prevrtljivost vremena i nepredvidiva ćud mora. Neprospavane noći, teški uvjeti na brodu i nemogućnost uspostave normalne telefonske veze s najmilijima samo su neke od situacija s kojima se susreću dok plove bespućima morskog plavetnila.
Baš zato je sv. Nikola njihov zaštitnik, koji ih, prema narodnim vjerovanjima, čuva te smiruje uzburkane vode. Iako je i inače riječ o izrazito teškom poslu, ova godina to je dodatno zakomplicirala, osobito onima koji su se tijekom korona krize našli usred mora.
Gotovo 7000 pomoraca nalazilo se na brodovima diljem svijeta tijekom pandemije.
Pandemija ipak nije spriječila da nagrade heroje
S obzirom na to da je riječ o iznimno zahtjevnom i teškom zanimanju, dobra je vijest da nagrade najboljima ipak nisu izostale. Iako nije bilo tradicionalnog obilježavanja Dana pomorstva i unutarnje plovidbe, i ove godine ipak su dodijeljene nagrade onima koji su dali poseban doprinos razvoju pomorstva i unutarnje plovidbe u Republici Hrvatskoj.
Jednu od njih dobili su Tomislav Uroda za razvoj inovativnih, energetski učinkovitih i ekološki prihvatljivih brodova na električni pogon iCat (island catamaran), kapetan Ante Perić, koji je spasio 17 ljudi na jahti Lady MM, te upravitelj stroja Ivan Šupe i posada mb Šibenik za uspješno spašavanje posade m/y Zlarin.
Mjere ministarstva za pomoć pomorskom sektoru
U pandemiji se pomorski sektor pokazao kao jedan od najpogođenijih, a neočekivana globalna situacija zahtijevala je poduzimanje žurnih mjera za lakše obavljanje pomorskih poslova. Nasreću, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture od početka pandemije bilo je svjesno situacije te je poduzelo niz mjera kojima je olakšalo nastavak poslovanja te osnažilo položaj pomoraca u ovim kriznim i izazovnim vremenima.
Tako je donesena mjera koja je bila ključna kako bi pomorci mogli nastaviti zakonito obavljati svoju plovidbenu službu. Naime, kako su mnogima dokumenti bili pred istekom, ministarstvo je usvojilo Smjernice o izvanrednom produljenju svih svjedodžbi i ostalih dokumenata pomoraca.
Kao i u većini sektora, negativan PCR test na Covid-19 i kod pomoraca u međunarodnoj plovidbi bio je jedan od glavnih zahtjeva. Zato je ministarstvo uputilo inicijativu Stožeru civilne zaštite, koji je omogućio obavljanje takvog testiranja preko Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo prije odlaska na brod.
Osim toga, pomorci u međunarodnoj plovidbi dužni su prijaviti porez na dohodak ako su proveli manje od 183 dana u radnom odnosu izvan Republike Hrvatske. Kako većina njih nije bila u mogućnosti ostvariti planirani broj dana u plovidbi zbog pandemije, izdana je nova Uputa za utvrđivanje "183 dana" kojom se priznaju dani plovidbe i putovanja koje bi pomorac ostvario temeljem uobičajenoga godišnjeg rasporeda rada te su tako oslobođeni od plaćanja poreza na dohodak.
Ulaganje u digitalizaciju
Uvođenje centraliziranog elektroničkog Upisnika brodova značajno je skratilo vrijeme upisa plovnih objekata u Upisnik brodova u odnosu na 2019. godinu. Tako je postupak upisa i brisanja jahti s prosječno 42 dana u 2019. godini skraćen na 17 dana, a izdavanje isprava i dokumenata za brodice skraćeno je s 13 dana na prosječno samo dva dana.
- U godini na zalasku Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture poduzelo je niz mjera kojima se obuzdavaju razmjeri pandemije koronavirusa, a za koje vjerujemo da su doprinijele poboljšanju stanja u sektoru, ali i statusa hrvatskih pomoraca u ova teška i izazovna vremena za sve nas. Ono što je važno, ulaganja i digitalizacija u niti jednom trenutku nisu zaustavljeni. Naprotiv, povećani su i ubrzani, a sve kako bi se iz krize vratili jači i otporniji - rekao je ministar Oleg Butković.
Unatoč izazovnoj godini, pomorski sektor nije se zaustavio, a uz podršku i mjere Ministarstva mora, prometa i infrastrukture pomorcima je olakšano obavljanje posla.