Bruno Matijašević
Prilikom upisa djeteta u sportsku natjecateljsku aktivnosti često se znaju pojavljivati ponašanja djeteta u obliku razdražljivosti i pretjerane brige oko vlastite sportske izvedbe te teško podnošenje poraza i sportskih neuspjeha.
Korijen navedenog problema može biti različit to jest može dolaziti od samoga djeteta ili od njegove okoline. No, unatoč različitom izvoru, tendencija postavljanje visokih ciljeva i očekivanja u sportu naziva se perfekcionizmom. Razlika između negativnog i pozitivnog perfekcionizma je u postavljanju realnih očekivanja.
Utjecaj na mentalno zdravlje
Pozitivan perfekcionizam počiva na utemeljenim objektivnim mišljenjima pojedinca sportaša i njegove okoline na kojem se grade očekivanja i sportski ciljevi. S druge strane, negativan perfekcionizam počiva na subjektivnom i često nerealnom mišljenju roditelja ili samog djeteta o vlastitim sposobnostima na temelju kojih se postavljaju očekivanja i ciljevi (Erceg-Jugović i Lauri-Korajlija, 2012).
Negativni perfekcionizam upravo je onaj kojeg je potrebno prevenirati jer može imati negativne posljedice na mlade sportaše (Matijašević i Matijašević, 2023). Razlikuje se perfekcionizam koji proizlazi iz samog pojedinca (eng. self-oriented perfectionism) i perfekcionizam koji proizlazi iz okoline, najčešće trenera i roditelja (eng. others-oriented perfectionism). Smatra se kako self-oriented perfectionism, ali i others-oriented perfectionism dugoročno utječu na mentalno zdravlje u vidu razvoja depresivnih simptoma, ali i internaliziranih poremećaja u ponašanju (Hewitt i sur., 2017; Chen i sur., 2017).
Važna uloga obitelji
Posebno ranjiva i rizična skupina za razvoj navedenih poremećaja su sportaši u individualnim sportovima, jer se često sami nose s pobjedama i porazima (Matijašević i Matijašević, 2023) dok je pripadnost grupi značajan zaštitni razvojni čimbenik (Ruvalbaca i sur., 2017) što se može primijeniti i na momčadske sportove. U tom kontekstu važna je uloga obitelji kao primarne odgojiteljske zajednice, ali i klupskih trenera. Naslanjajući se na prethodne znanstvene navode, nužno je:
-
Uvidjeti odnos djeteta prema sportskoj aktivnosti
-
Promatrati značenje same aktivnosti za dijete
-
Tješiti umjesto kritizirati
-
Uvijek izvlačiti pozitivne strane sportske izvedbe
-
Postupno gradirati očekivanja u skladu s odnosom i značenjem aktivnosti za dijete
-
Biti konstruktivan i objektivan
-
Dopuštati proživljavanje pozitivnih i negativnih osjećaja, ali i racionalizirati njihove uzroke
-
Pustiti djecu da se igraju i budu djeca u svim sportskim početcima
Literatura:
-
Ruvalcaba N, Gallegos J, Borges A, Gonzalez N. Extracurricular activities and group belonging as a protective factor in adolescence. Psicología Educativa 2017; 23(1): 45-51.
-
Chen, C., Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (2017). Ethnic variations in other-oriented perfectionism’s associationswith depression and suicide behaviour. Personality and Individual Differences, 104, 504–509.https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.09.02
-
Hewitt, P. L., Flett, G. L., Mikail, S. F. (2017). Perfectionism: A relational approach to conceptualization,assessment, and treatment. Guilford Publications.
-
Matijašević, B., Matijašević, P. (2023). The Relationship Between Perfectionism and Symptoms of Depression in Young Athletes. Human, Tehnologies and Quality of Education. Proceedings of Scientific Papers. University of Latvia. https://doi.org/10.22364/htqe.2023.43
-
Erceg Jugović, I., Lauri Korajlija, A. (2012). Povezanost ispitne anksioznosti s perfekcionizmom. Psihologijske teme. Vol. 21 (2), str. 299-316.