Božić prije Božića
Ovaj četvrti petak u studenom, postao je tradicionalno narodno veselje, svijetla točka tokom tmurnih jeseni, dašak euforije prije dolaska zime.
Ovaj Božić prije Božića prema jednoj teoriji podrijetlo vuče iz 19. stoljeća, nakon pada burze zlata. Kao posljedica tog burzovnog pada, uslijedilo je nekoliko godina recesije. Istina, teško je zaključiti kakve veze slom na burzi ima s drastičnim padom cijena, ali bankrot više tisuća ljudi svakako je nešto crno.
Prema jednoj drugoj, realnijoj teoriji, policajci u Philadelphiji su taj petak nazvali “crnim” zbog enormnih gužvi koje bi nastale na cesti kad bi krenuo neviđeni juriš na dućane.
Iz crvenog u crno
Trgovci imaju drugu priču u vezi nastajanja Crnog petka – proglasili su taj dan onim danom u godini kad im se preokreće poslovanje – crvene brojke, odnosno gubitak, preokreće se u profit. Jer očigledno, ljudi u periodu od Crnog petka do kraja godine kupe više nego ostatak godine.
Postoji i jedna teorija da ime vuče podrijetlo od prodaje afričkih robova po bagatelnim cijenama. No, nema baš nikakvih dokaza da je Crni petak povezan s trgovinom robljem. Naime, termin Black Friday zabilježen je tek 1951. godine, dugo nakon što je u Americi ukinuto ropstvo.
Fenomen sniženja
Dakle, imamo više teorija, od kojih ne znamo koja je istinita. Svakako, imamo Crni petak i kod kuće, a taj dan (ili tjedan, čak i mjesec) ljudi najviše kupuju tehniku, a od domaće ponude možemo izdvojiti Elipso Black Friday. Doista nije zanemarivo kad na krupne stvari poput hladnjaka, perilice za rublje ili računala dobijemo 15, 20 ili više posto popusta.
Nego, zašto smo tako povodljivi? Zašto sniženja toliko djeluju na naš živčani sustav, zašto se ponašamo kao da se dijeli besplatno, a ne kao da još moramo i platiti (doduše, po sniženoj cijeni). Akcije, rasprodaje, sezonska sniženja, sve to djeluje adrenalinski na nas kupce, jer imamo dojam da dobijamo nešto gratis.
Trgovci to itekako znaju, zato i često posežu za raznim sniženjima kako bi privukli kupce. A onda kupujemo što treba i ne treba, važno je da je postignut psihološki efekt da smo dobili nešto jeftinije od realne cijene. Možemo kupiti više toga, potrebnog i nepotrebnog, ali bar po nižoj cijeni. Kako je lako zavarati naš mozak! Inače, ako se slučajno nađete na kvizu, ovisnost o kompulzivnoj kupnji naziva se oniomania.
Plan za shopping
Nije tajna, samo razmišljanje o kupovini stvara u našem tijelu osjećaj kao da smo konzumirali psihoaktivne supstance – racionalno razmišljanje je potisnuto u drugi plan, pogotovo kad čujemo za sniženje od 50 % - taj smo već u duboko iracionalnom stanju.
Čak i oni koji se ne smatraju shoppingholičarima podložni su istom adrenalinskom naletu. Studije pokazuju da u takvom naletu trebamo manje od sekunde da bi odlučili što ćemo kupiti! Naravno, ako iskoristite popuste Crnog petka ne znači da ste kompulzivni kupac, možda, naprotiv, samo razmišljate racionalno.
Kakvi god bili korijeni Crnog petka, važno je napraviti dobar plan toga što vam treba, i gdje biste to mogli nabaviti. Stoga vam predlažemo da napravite domaću zadaću i provjerite gdje možete dobiti najbolju vrijednost za novac.