Statistike na razini EU pokazuju da Hrvati značajno manje kupuju online, a svaki treći Čeh, primjerice, kupit će električni uređaj na internetu. U Hrvatskoj je taj postotak i dalje samo oko deset posto, no broj online kupaca raste, ali ne brzo kao u ostalim zemljama Europske unije. U digitalnim smo trendovima od tri do pet godina iza najrazvijenijih zemalja, a razloga za to je više - glavni je i dalje slabija digitalna pismenost građana, a slijede je strah od kupnje na internetu, ustaljene navike kupnje i potreba za konzultacijom. No budućnost online trgovanja vrlo je perspektivna, a na globalnoj razini rapidno raste, što će se sigurno odraziti i u Hrvatskoj.
O online kupnji, njezinoj sigurnosti i budućnosti te o novom web shopu koji je Pevex nedavno predstavio razgovarali smo s Ivanom Jozićem, direktorom sektora e-commercea u tvrtki Pevex.
Online kupnja vs offline kupnja
Prednosti online kupnje su višestruke. Komfor, odnosno izbjegavanje gužvi i beskonačnog stajanja u redovima pred blagajnom ili na ulazu u garderobu mnogima su prvi razlozi kupnje iz naslonjača. Slijede ih mogućnost dostave na željenu adresu, a tu je svakako važan faktor brzina i radno vrijeme, koje u online biznisu praktički ne postoji. Široka ponuda proizvoda u kojoj web shopovi mogu izložiti neograničen broj artikala, dok klasične prodavaonice uvijek moraju kombinirati između postojećih bestselera i uvođenja novih proizvoda, kupcima su vrlo valjan argument da se za kupnju odluče online. Dodamo li svemu ovome i to da online kupac ima mnogo bolji uvid u ono što kupuje jer artikle konkurencije lakše uspoređuje prema cijeni, dostavi, garanciji te dodatnim uslugama, potpuno je razumljivo da globalni podaci o e-trgovinama procjenjuju da će do kraja godine web shopovi činiti gotovo 20% globalne maloprodaje, u odnosu na samo 10% prije pet godina.
- Na nama je da kupce educiramo i uvjerimo da je online jednako dobar i siguran način kupnje. Budućnost online trgovine ide u dva smjera, jedan se veže za napredne i robotizirane načine dostave, ono što je nekad bilo Sci-Fi, u dogledno vrijeme vidjet ćemo u obliku dostavnih dronova. Drugi, možda i važniji smjer, odnosi se na dodatne usluge. Vjerujem da će u budućnosti uspješna trgovina biti ona koja kupcu, uz proizvod, nudi cijeli paket usluga; bila to montaža i demontaža, odvoz starih uređaja, instaliranje softvera, produljena jamstva i slično. Iz perspektive kupca, kojem posao nije završio kad kupi televizor nego kad sjedne pred njega i upali željeni program, upravo je to prostor za kvalitetnu diferencijaciju na tržištu, koja će trgovcima otvoriti nove prihodovne kanale - smatra Ivan Jozić.
Najbolje iskustvo, najbolja ponuda
Sve je više domaćih kompanija koje ulažu u digitalnu prodaju, a sustav koji svakako vrijedi izdvojiti je novi Pevex web shop. Više od 35.000 dostupnih proizvoda, unaprijeđena dostavna logika i brza dostava, sustav Click and Collect usluga u 27 prodajnih centara diljem Hrvatske, detaljniji opisi proizvoda i brže učitavanje stranice te još više načina plaćanja, a sve to uz 36 rata bez kamate i naknade - samo su neke od značajki web shopa koji je ovaj lanac nedavno pokrenuo.
- Pevex web shop, rekao bih, podrazumijeva najbolje moguće iskustvo online kupnje. To znači da je riječ o tehnološkoj platformi koja je mobile-first, UX/UI friendly i brzo se učitava. Ujedno podrazumijeva bogatu ponudu artikala. Dobar web shop općenito mora imati odličnu tražilicu, jasne hijerarhije filtara, grupa i kategorija, a da bi bio konkurentan kao Pevex, proizvodi moraju biti kvalitetno prezentirani, SEO opisi proizvoda optimizirani, a web svakako mora sadržavati i multimedijalne materijale. Kupcu morate pružiti sigurnu kupnju i potrebnu fleksibilnost vezanu za načine plaćanja, dostavu, povrat i reklamacije. Dobar web shop iz sfere 'tehnoloških pitanja' preselio se u domenu procesa, nabave i logistike, a s teme 'web shopa' u širu temu e-commerce poslovanja - pojašnjava Jozić i dodaje kako je novi Pevexov web shop danas lider u tom segmentu na tržištu.
- Imamo stotine tisuća kupaca. Asortiman nam je širok, vjerojatno najveći u non-food Retail segmentu, pa broj kupaca i njihova različitost ne čude. Zanimljivo je njihovo ponašanje prilikom online kupnje. Online košarica otprilike je pet puta veća od prosječne košarice u Pevex prodajnim centrima. Također, online kupci kupuju skuplje brendove ili skuplje linije usporedivih brendova. To nam govori da jačanje digitalnoga kanala pruža dodanu vrijednost kompaniji, u smislu širenja ponude prema kupcima - objasnio je Ivan Jozić.
- Kupcima su najlakše usporedivi proizvodi iz segmenta elektronike i kućanskih uređaja. Pregledaju tehničke specifikacije online, pročitaju recenzije i videomaterijale i lako se odlučuju za kupnju. Naš web shop ima više od 35.000 aktivnih proizvoda, uz dodatnih desetak tisuća proizvoda u bazi koje aktiviramo ovisno o sezonalnosti - kaže Jozić te dodaje kako je konkurencija danas gotovo pa globalna, pa tako i digitalne ekstenzije poslovanja moraju biti usporedive kvalitetom i cijenom, s europskim, američkim i kineskim shopovima. Sve se, kaže, svodi na očekivanje kupca. Tko želi biti uspješan, mora biti barem usporediv s globalnim igračima.