Od osnutka Biovege 1990. godine, Zlatko Pejić i Jadranka Boban Pejić njegovali su viziju obiteljskog poduzeća, koja se kroz ovu tranziciju nastavlja i jača.
Jadranka Boban Pejić pionirka je koncepta zdravih trgovina u Hrvatskoj, pokrenuvši sa suprugom Zlatkom Pejićem prvu bio&bio trgovinu u Zagrebu, a njihov sin, David Pejić, od malih je nogu dio te priče. Danas uspješno vodi Zrno, najstarije ekološko imanje u Hrvatskoj, koje je simbol i predvodnica ekološke poljoprivrede i proizvodnje, s preko 100 certificiranih ekoloških proizvoda. Zanimljivo je da je stekao obrazovanje na prestižnom New York University (NYU), magistrirao filozofiju na sveučilištu Cambridge te se vratio u obiteljsko poslovanje. U posljednjih sedam godina, kao direktor Bio-Zrna, vodio je veliku poslovnu transformaciju najstarijeg hrvatskog ekološkog imanja i uveo mnoge inovacije. Njegovi uspjesi prepoznati su na razini EU (Najbolji ekološki poljoprivrednik u EU, 2022.) i na nacionalnoj razini (Najbolji mladi poljoprivrednik u Hrvatskoj, 2023.).
Uoči Davidova preuzimanja Biovege u ulozi CEO-a, razgovarali smo s njim i Jadrankom o počecima, izazovima kroz godine te budućnosti brenda, ali i ekologije u Hrvatskoj. Vlastiti stil i filozofija življenja su glavni pokretači njihovih poslovnih aktivnosti, a strast za očuvanjem okoliša i zdravlja, usmjerila ih je put organske poljoprivrede.
1. Možete li nam reći nešto više o filozofiji i vrijednostima koje leže u osnovi bio&bio ? Iza vas je 20 uspješnih godina! Kako je sve krenulo?
Jadranka Boban Pejić: Počeci naše bio&bio priče sežu s kraja ’80-ih godina s prvim polaznicima seminara o makrobiotici i održivim životnim stilovima. Na njima smo suprug Zlatko Pejić i ja strastveno predstavili priču o velikom životu, cjelovitoj hrani, organskom uzgoju i najvažnije, koncept osobne ekologije prema kojem je zdrav pojedinac preduvjet zdravog okoliša i obrnuto.
Zahvaljujući brojnim pojedincima koji su nam se pridružili, nastala je zajednica ljudi koji su željeli činiti pozitivne promjene i projekte koji će donositi dobro čovjeku, a pritom neće uništavati okoliš. Iz te je težnje potom nastala jedna mala trgovina u Ilici 72, a 2003. godine započela je naša bio&bio priča koja ove godine, zahvaljujući dugogodišnjem povjerenju zajednice, slavi svoj 20. rođendan!
Naziv bio&bio ima svoju malu filozofsku konotaciju: sugerira jedinstvo suprotnosti, s jedne strane životinjski svijet kojem pripada i čovjek, i simbolizira ga narančasta boja u logotipu. S druge je strane biljni svijet, sa zelenom bojom u logotipu. Oni zajedno čine ukupni organski svijet i na „asfaltu“ se susreću u našim trgovinama, što je grafički prikazano znakom „&“ u sivoj boji. Logotip su kreirali Zlatko Pejić i Zlatko Havoić.,
2. Što se najviše promijenilo u ovih 20 godina, odnosno što biste voljeli izdvojiti?
Jadranka Boban Pejić: Drago nam je vidjeti da su mnogi pojedinci i obitelji unaprijedili svoje zdravlje kvalitetnijom prehranom i načinom življenja. Drago nam je i da su mnogi poslovni subjekti, inspirirani našim primjerom, počeli uvoditi organske proizvode u svoju ponudu. Za razliku od prijašnjih godina zadnje dvije, tri godine ne postoji trgovina koja nema nešto od organskih proizvoda u ponudi. U isto vrijeme puno je i sivih zona pa je izuzetno važno pratiti ima li proizvod zaista organski certifikat jer nažalost puno toga je nedovoljno transparentno. Naši kriteriji su izuzetno visoki, stoga mi isključivo u ponudi imamo certificiranu organsku hranu i kvalitetom organskih proizvoda smo i dalje predvodnik na našem tržištu.
3. Koliko ste primijetili rast interesa potrošača za ekološkim proizvodima od začetka do danas? Postoji li neki poseban trenutak ili razdoblje koji je označio početak nove ere za bio&bio?
Jadranka Boban Pejić: Globalno gledano, interes za ekološkim proizvodima konstantno raste, tako je i u Hrvatskoj. Svakako bismo istaknuli 2021. kao jednu od bitnih točaka prekretnice jer je to godina u kojoj smo otvorili četiri nove trgovine od kojih je ona u Martićevoj prva koja je uređena prema visokim standardima održivosti u Hrvatskoj. Sve četiri trgovine imaju odlične rezultate te uz postojeće trgovine i web shop zaokružuju sjajan broj od 22 trgovine u Hrvatskoj.
4. Kako se bio&bio prilagodio promjenama u potrebama i preferencama potrošača tijekom godina? Jesu li se neki proizvodi ili kategorije istaknuli kao posebno popularni?
Jadranka Boban Pejić: Naši kupci su naši partneri i tijekom godina zajednički stvaramo našu priču. Mi s jedne strane strastveno predstavljamo proizvode koje sami koristimo i u koje vjerujemo, a s druge strane osluškujemo što nam kupci savjetuju, predlažu i na osnovu toga djelujemo kako bismo ispunili njihova očekivanja. Zrno proizvodi s naše vlastite organske farme su jedni od omiljenih proizvoda naših kupaca kao i organsko povrće i voće, no kupci su i veliki zaljubljenici naše ponude kozmetike, dodataka prehrani te tradicionalnih japanskih proizvoda. Posebno omiljena kod kupaca je i kućna marka bio&bio u kompostabilnoj ambalaži za žitarice, sjemenke, mahunarke i orašaste plodove.
5. David Pejić kao staro/novo lice na čelu Biovege, odnosno bio&bio? Možete li podijeliti neke detalje o procesu preuzimanja, uključujući motive i razloge iza te odluke?
David Pejić: Budući da je razvoj Biovege kao obiteljskog poslovanja pratio moj proces odrastanja, njegove vrijednosti i načela su oduvijek bili dio mog mentalnog prostora. U dosta ranoj fazi, počeo sam doživljavati daljnji razvoj i nastavak poslovanja kao svoju misiju te je u tom smislu motiv bio vrlo prirodan. Takav je i proces preuzimanja gdje pažljivom koordinacijom osiguravamo kontinuitet svih aspekata poslovanja uz paralelno restrukturiranje i transformaciju.
6. Kako planirate nastaviti razvijati bio&bio? Jesu li planirane promjene ili nove inicijative?
David Pejić: Daljnji razvoj bio&bio bit će obilježen njegovom jedinstvenom tržišnom pozicijom kao jedinog domaćeg lanca trgovina s isključivo certificiranom ekološkom hranom. Potrošački trendovi i razvojne politike EU stavljaju nas u jedinstvenu poziciju gdje kupcima možemo pružiti točno ono što sve više žele – ekološki certificiranu hranu koja ih hrani, a ne ugrožava. Sve planirane promjene i postojeće inicijative usmjerene su kako bi se priča i prisutnost bio&bio dodatno proširila, ali i produbila kroz sinergijske aktivnosti s povezanim poslovnim subjektima - Zrnom, Planetopijom i Makronovom.
7. Kako će se održavati filozofija i vrijednosti koje su temelj bio&bio tijekom ovog preuzimanja?
David Pejić: Naša poslovna mantra jest uvjerenje da je zdrav pojedinac preduvjet zdravog okoliša. Sve naše poslovne aktivnosti manifestacija su tog uvjerenja i pokušaj da vrijednosti koje zastupamo pretvorimo u stvarnost. Cilj preuzimanja je navedenu činjenicu osigurati za sljedeći generacijski ciklus i podići na još višu razinu. Uspjeh bio&bio bazira se na jasnim kriterijima, povjerenju i posvećenosti kvaliteti proizvoda u asortimanu. Motivira nas nevjerojatna strast i ljubav kupaca prema našoj priči te svojim poslovnim razvojem želimo dodatno ulagati u taj odnos.
8. Kakvi su dugoročni planovi za bio&bio i kako će izgledati Davide tvoja uključenost u Zrno imanje, gdje je i započela njegova inkluzija u poslovanje?
David Pejić: Dugoročan plan za bio&bio jest širenje poslovanja kako bi se stvorili odnosi s još većim brojem kupaca. No više od svega, cilj za bio&bio je uvijek biti mjesto gdje možete kupiti najbolju ekološki certificiranu hranu, dodatke prehrani i kozmetiku koji su dostupni na tržištu. Što se tiče Zrna, moja uloga u njegovom upravljanju i vodstvu se zasad neće promijenit. Proizvodne aktivnosti i jedinstveni asortiman proizvoda Zrna koji je dostupan isključivo u bio&bio trgovinama predstavlja dio naše vizije i posvećenosti ekološkoj proizvodnji. Ono daje element autentičnosti i integriteta koji je sustavno nezamjenjiv i kojeg brojni naši kupci prepoznaju kao dodatnu sidrišnu točku povjerenja.
9. Kakva će biti daljnja uloga Jadranke Boban Pejić?
Jadranka Boban Pejić: Bila sam i ostat ću glavna “čuvarica” naših temeljnih vrijednosti. Moja strast i posvećenost organskim proizvodima je moj životni poziv. Neću više biti stalno prisutna u operativnim procesima, ali ću sigurno nastaviti inspirirati i djelatnike i kupce i poslovne partnere svojim iskustvom, znanjem i strašću ka proizvodnji pozitivnih promjena.
10. Možete li podijeliti svoje mišljenje o budućnosti ekološke proizvodnje i ulozi koju bio&bio može igrati u tom kontekstu?
David Pejić: U okolnostima u kojima još uvijek spoznajemo sve negativne efekte konvencionalne, kemijske poljoprivrede na okoliš, ekološka poljoprivreda nam pruža jedinstvenu priliku. Kao poljoprivrednicima, omogućava nam da zaštitimo svoje tlo, kao kupcima omogućava nam da očuvamo zdravlje, a kao društvu omogućava nam razvoj bez
ugrožavanja našeg ekosustava. Ekološka poljoprivreda je alat kojim možemo poboljšati svoju kvalitetu življenja, ali i osigurati ju za generacije koje tek dolaze.