Budući da se nalazimo u razdoblju brzih i često nepredvidljivih promjena, mjere projekata su također usmjerene prema području niskougljičnog gospodarstva te održive i pametne mobilnosti.
Među onima koji se, između ostalog, zalažu za stvaranje naprednih rješenja u području održive mobilnosti je i tvrtka Avant Car. Osnivač tvrtke, Matej Čer, govorio je o održivoj i pametnoj mobilnosti te trendovima u Sloveniji i Pomurju.
Održiva i pametna mobilnost ima veliko značenje iz više razloga
Kako ističe Čer, današnjem društvu teži biti trajno zdravo i osigurano, ali često zaboravljamo da smo 'došljaci', odnosno, da smo se doselili u određeno okruženje te sada pokušavamo potpuno podrediti to okruženje nama. No, problem je u tome što 'okoliš više ne može podnijeti sve to što mi radimo, i počinje se okretati protiv nas'. Pitanje koliko automobili štete okolišu je bitno razmotriti.
Čer navodi da 'svaki štetni promil ili postotak će utjecati na naše potomke, ako ne za deset onda za sto godina'.
Veliki izazov je i ovisnost o uvoznoj energiji, što povlači čitav niz dodatnih opterećenja. No, kao što naglašava sugovornik, Slovenija svakako ima potencijal da osigura svoju domaću energiju. E-mobilnost ima mnogo zagovornika, ali također ima i dosta protivnika.
Kako ističe Čer, sve u ovom procesu zahtijeva svoje vrijeme, uključujući i razvoj infrastrukture. Dakle, osoba koja danas prelazi 500 kilometara u svim vremenskim uvjetima, u vrijeme kada još uvijek nema dovoljno električnih punionica, sigurno će teško zamijeniti svoje 'stare' automobile električnim vozilom. Međutim, kako vjeruje, s vremenom će se sve to promijeniti, ili će pojedinac smanjiti broj takvih putovanja ili će biti dostupne bolje baterije... Sve će to doći s vremenom.
Neki od istaknutih prednosti e-automobila su minimalni troškovi održavanja, minimalni utjecaji na okoliš, konstrukcija prilagođena sigurnosti, a također je i znatno smanjena razina buke, što je ugodnije i ljudima, a pogotovo okolišu. Slabost u ovom trenutku, predstavlja cijena, ali Čer tvrdi da su naše navike daleko skuplje od toga.
- Toliko smo se razmazili da imamo dva, tri automobila kod kuće, a stvarno koristimo automobil samo jedan sat dnevno... Kada bismo malo racionalnije razmišljali, mogli bismo kupiti skuplji automobil, električni, i na kraju bi bilo jeftinije' - uvjeren je Čer.
- Automobil u stvarnosti košta barem 500 eura mjesečno, ako uzmimamo u obzir gubitak vrijednosti, gorivo, održavanje, osiguranje. Dakle, dva automobila iznose tisuću eura troška mjesečno - govori nam sugovornik.
Javni putnički prijevoz trenutno predstavlja veliki izazov
Trendovi koji se pojavljuju ne samo širom svijeta, već i u Europi, za sada se teško mogu pratiti u Sloveniji, posebno u području javnog prijevoza, jer se svaka investicija raspoređuje prema veličini grada i broju stanovnika, što znači da je kod nas razumno ulagati u već postojeću infrastrukturu. Većina javnog prijevoza u Sloveniji subvencionira se jer je teže osigurati dovoljno veliku masu koja bi koristila tu vrstu prijevoza.
No, unatoč svim izazovima, Čer smatra da se stvari i kod nas na tom području kreću u pravom smjeru. Sve veći trend je dijeljenje vozila, što je prikladno čak i za ruralna područja.
Sa svim naporima koji se uglavnom kreću prema 'manje automobila', poslovni model koji u posljednje vrijeme dobiva na važnosti lijepo se nadopunjuje, a to je mobilnost kao usluga koja potiče dijeljenje vozila. Kako ističe sugovornik, ovaj model lijepo se uklapa i u ruralno okruženje, potrebna je samo promjena načina razmišljanja. Što se tiče Slovenije, kako dugo ćemo još koristiti benzinske i dizel automobile te jesu li mjere usmjerene prema smanjenju zračnog prometa, o svemu tome će biti riječi u ovom razgovoru.