U trgovini su mi naplatili vrećicu s logom trgovačkog centra. Nije li to protuzakonito? Zašto moram plaćati da hodam s njihovom reklamom po gradu?
Gotovo nam se svakodnevno s ovakvim primjedbama javljaju ljutiti građani.
No trgovine vam naplaćuju svoje reklame u skladu sa zakonom. Predzadnji
Zakon o zaštiti potrošača zabranjivao je trgovcima prodaju vrećica s
logom, no iz zakona koji su donijeli prošle godine ta odredba je nestala.
I tijekom javne rasprave udruge za zaštitu potrošača tražile su vraćanje
zabrane naplaćivanja.
- Svaka poznata javna osoba koja reklamira neki proizvod dobiva pozamašni
honorar. S druge strane, svaki potrošač koji je platio vrećicu postaje
hodajući maneken trgovaca. Bez honorara - govorili su u udrugama, no
zakonodavac nije imao sluha, pa trgovci danas vrećice prodaju od 30 lipa
do kune. U Ministarstvu gospodarstva objašnjavaju da je zabrana izostala
zbog brige za okoliš.
- Sukladno Direktivi o ambalaži i ambalažnom otpadu, države članice dužne su provoditi politiku smanjenja uporabe plastičnih vrećica radi sprečavanja negativnih utjecaja na okoliš - kažu u Ministarstvu i dodaju da odredba o zabrani prodaje ‘‘nije doprinijela destimuliranju uporabe i racionalnijem korištenju’’.
- Plastične vrećice zbog besplatnog dijeljenja, neracionalne potrošnje i
neodgovornog bacanja predstavljaju problem te je nužno zalagati se za
racionalnu potrošnju - kažu u Ministarstvu te dodaju da naplata vrećica
smanjuje njihovu potrošnju, a posljedično i proizvodnju te da ‘‘slijedom
toga ne stoji teza da se ovakvom odredbom pogodovalo kapitalu’’.
Komentirali su i kritike koje su došle iz potrošačkih udruga.
- Njihova uloga je educirati i informirati potrošače o važnosti smanjenja
korištenja plastičnih vrećica kako bi doprinijeli očuvanju okoliša te
doprinos jačanju dijaloga na definiranju konkretnih ciljeva i
odgovarajućih mjera u cilju unapređenja poduzetničke i investicijske klime
te stvaranja uvjeta za gospodarski rast - zaključuju u Ministarstvu
gospodarstva.
U udruzi Prijatelji životinja smatraju da bi rješenje problema bilo
podizanje cijene svake vrećice na dvije kune. To je, prema njihovu stavu,
trajnije rješenje, a žele i da se mjerom puni Fond za zaštitu okoliša.
- Europska komisija iznijela je šokantan podatak o više od osam milijardi odbačenih plastičnih vrećica u EU samo u 2010. godini, i to zbog nemogućnosti njihove ponovne uporabe. Mi predlažemo i naplaćivanje najtanjih vrećica kako bi se smanjile njihova proizvodnja i prodaja - kažu u udruzi.
Smatraju da otkup vrećica, o kojem se već dugo u javnosti raspravlja, nije rješenje jer se ne bi smanjila proizvodnja. Navode da je u nekim gradovima i državama kao što su San Francisco, Ciudad de Mexico, Italija, Izrael, Kanada uporaba vrećica trajno zabranjena ili se na njih uveo porez ili kazna za njihovu uporabu. U Udruzi predlažu uporabu trajnih vrećica, torbi i košara.
Ako kupite ceker za 50-ak kuna, isplatit će vam
se već nakon 50 kupnji.