Miris vanilije žene potiče na kupnju odjeće. Uz prodaju vina najbolje “leži” klasična glazba. A kupcima je najugodnije kupovati ako je temperatura zraka oko 19 stupnjeva. Ovo su samo neki od trikova kojima proizvođači i trgovci mame potrošače da troše više nego što su planirali jer znanstveno je dokazano da 70 posto stvari kupujemo posve neplanirano. Iako će mnogi reći da u šopingu nema neke filozofije, prava je istina da ima puno psihologije.
Trgovine se, a da toga potrošač nije niti svjestan, pomno uređuju da bi kupac već na samom ulazu došao u kontakt sa što više proizvoda i da putem do blagajne “zaboravi” po što je zapravo došao, ali da pritom kupi što više stvari. Razmislite malo o rasporedu omiljene trgovine. Koliko se stvari “ispriječi” na putu do kruha ili mlijeka, koliko podražaja morate ignorirati i koliko puta usprkos stanju u novčaniku posrnete? Ako čak i uspješno stignete do blagajne sa štrucom kruha po koju ste ušli, kolika je vjerojatnost da ruka neće posegnuti niti za jednom od čokoladica koje mame s blagajne?
- Ulaz je desno jer ljudi radije hodaju suprotno od smjera kazaljke na satu
- Tzv. zona kočenja: odmah na ulazu treba smiriti kupce kako ne bi žurili i ostvarili svoj plan o planskom kupovanju
- Palete u prolazima kao zapreke koče kupce
- Dugi regali - sprečavaju da kupci nalaze prečace i da vide više proizvoda
- Kupci koji vide robu na paletama ili pod panoima na kojima piše “akcija” prije će je kupiti zbog straha da je sutra neće biti
- Velika pakiranja i znakovi jarkih boja upućuju na to da je određeni proizvod povoljan, no to ne mora uvijek biti tako
- Što su kolica veća, kupci u njih nesvjesno stavljaju više proizvoda. Zato u nekim trgovinama niti nema košara
- Mekši pod usporava kolica i tako potrošač primjećuje veći broj proizvoda
- Ono što se najviše kupuje nalazi se na kraju trgovine
- Kombinirano postavljanje - pored špageta su gotovi umaci
- Jeftini artikli se nalaze na dnu police, a skuplji u sredini
- Ako jeftiniji, srednji i skuplji stoje jedan kraj drugoga, kupac će odabrati srednje skup
- Velik izbor u prvoj trećini regala usporava kupca
- Artikli za najmlađe su uz blagajnu