Vjerojatno ste se barem jedanput zatekli u trgovini u kojoj kod određenog proizvoda nije bila istaknuta njegova cijena ili je ona pak bila različita od cijene koju su vam upisali prilikom izdavanje računa na blagajni. Je li riječ o nemaru trgovaca ili jednom od potrošačkih trikova kojima se potrošače mami na kupovinu kršeći njihova prava?
Otvoren put prevarama potrošača
U Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača nam je Tomislav Lončar, tajnik udruge, rekao kako su mišljenja da u postojećim zakonima postoji nesrazmjer u pravima i obvezama potrošača i trgovaca.
''Zakonom o zaštiti potrošača iz 2003.g. potrošači su imali jedno jako važno pravo, a to je da je cijena bila na svakom proizvodu. Uredbom tadašnjeg Ministarstva gospodarstva taj je članak jednostavno maknut ili derogiran i ministarstvo, a ne Sabor, je promijenilo zakon. Trgovci ne moraju više stavljati cijene na proizvode, a mi potrošači ne znamo i ne možemo usporediti račun s cijenama proizvoda i na taj način se otvara put prevarama potrošača.''
Trgovac mora istaknuti iznos cijene
Članak 9. važećeg Zakona propisuje kako trgovac mora jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti iznos utvrđene maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda ili usluge koje pruža i rezervnih dijelova koje prodaje s uslugom.
Navodi se također i kako maloprodajna cijena te cijena za jedinicu mjere prethodno zapakiranog proizvoda mora biti istaknuta na proizvodu, odnosno ambalaži ili na prodajnom mjestu, kao i u izlogu. ''Na proizvodu ili na prodajnom mjestu ne smiju se istaknuti druge cijene, osim u slučaju rasprodaje, sniženja te stečaja tvrtke'', piše u Zakonu.
Krši se pravilnik o jediničnim cijenama
Unatoč toj odredbi, Lončar smatra kako je glavni problem u tome što je jedinična cijena koja mora biti označena na proizvodu napisana sitnim brojevima. ''Ona je napisana tako malim brojkama da je često nevidljiva, što je u suprotnosti s pravilnikom o jediničnim cijenama. Našim državnim inspektorima to očito ne smeta jer svi oni vrlo dobro vide'', dodao je.
Navodi i kako je jedan od velikih problema to što u Zakonu o zaštiti potrošača često nema prekršajne odredbe ili sankcije za nekoga tko se ne pridržava zakona.