Hoće li mi smanjiti račun? Nadoknaditi štetu jer nisam mogla trgovati zbog njih? Zbog čega ih masno plaćamo? Da im se sruši sustav, a oni da slegnu ramenima i kažu: “Žao nam je”.
Dan nakon telekomunikacijskog kolapsa u cijeloj zemlji u redakciju stižu
upiti čitatelja.
- Jučer sam se trebao vratiti u Zagreb, no ostao sam dan dulje na moru jer
nisam mogao podići novac, a kartu nisam mogao platiti ni karticom - kaže
čitatelj, dok se studentica žali da je bez veze išla u susjedni grad
platiti godinu na fakultetu. Đuro Lubura, stručnjak za telekomunikacije,
kaže da o operaterima ovisi hoće li smanjiti račune.
- Prekid nije bio dulji od 24 sata pa nisu to obvezni učiniti niti ih na
drugi način obeštetiti. No smatram kako bi HT trebao iskazati pažnju i
prihvatljivom gestom se ispričati korisnicima. Na njima je hoće li to i
kako napraviti - objašnjava Lubura.
U HT-u za neviđeni kaos okrivljuju nadogradnju sustava.
- Veliki investicijski ciklus koji je HT pokrenuo 2015. uključuje brojne
nadogradnje i unapređenje funkcionalnosti sustava. Uslijed jedne takve
nadogradnje došlo je do poteškoća u funkcioniranju mreže. Točan uzrok bit
će poznat nakon detaljne analize stručnjaka - odgovaraju u HT-u i dodaju
da nisu točni ni napisi da je pao samo jedan server niti da
telekomunikacijski sustav cijele države ovisi o samo jednom serveru.
I Đuro Lubura misli da se radilo o kvaru više komponenti.
- U takvim situacijama nije jednostavno shvatiti što se događa niti to
otkloniti - kaže Lubura i dodaje da zbog izoliranog incidenta nije
potrebno uzeti koncesiju operateru. U HAKOM-u istražuju što se dogodilo.
- Potrebno je ispitati uzrok kvara te utvrditi je li operater poduzeo sve
zakonom propisane sigurnosne mjere da do kvara ne dođe. Ako nisu, HAKOM će
pokrenuti sudski inspekcijski postupak - kažu u HAKOM-u.
Ni neki Tele2 korisnici do utorka navečer nisu mogli zvati. Njihov
operater objašnjava kako svojom mrežom pokrivaju 95 posto Hrvatske, a tamo
gdje nemaju pokrivenost, “uskače HT”. Kažu i da preuzimaju i odgovornost
za sve korisnike, bez obzira na to što je uzrok eventualnih problema, ali
i da su poteškoće u utorak bile male i relativno brzo otklonjene pa neće
poduzimati daljnje korake. Operateri možda neće smanjiti račune za ovaj
mjesec, a i inače vole naplatiti uslugu koju nisu izvršili. Tri najveća
operatera, HT, Vipnet i Tele2, u opće uvjete poslovanja stavili su odredbu
po kojoj ne moraju osigurati signal u svakom trenutku i na svakom
području. No to će naplatiti. HAKOM tvrdi da operater nikad ne može
jamčiti potpunu pokrivenost signalom.
- Ako zbog nepokrivenosti ili zagušenja na pojedinoj baznoj stanici postoji korisnik koji nije mogao koristiti uslugu, ona mu ne može niti će biti naplaćena - kažu u HAKOM-u.