Otkako su se pojavili na tržištu, mobiteli su uvelike ''zavladali'' našim načinom života ili barem načinom komunikacije. Povoljni pozivi s bilo kojeg mjesta na kojemu se nalazite, slanje tekstualnih poruka ili fotografija koje ste upravo uslikali svojim mobilnim uređajem omogućili su veliki porast razmjene sadržaja i jednostavne dostupnosti prijatelja i poznanika s kojima nismo u svakodnevnoj komunikaciji.
Međutim, uz ove brojne prednosti, pozornost svakako treba obratiti i na velike mogućnosti zlouporabe mobilne komunikcije. Jeste li ikada zaprimili tekstualnu (SMS) ili multimedijsku (MMS) poruku koju ste na kraju vi morali platiti?
Naplaćivanje poruke u iznosu od 10 kuna
''Do sada je znalo biti zlouporaba kada su potrošači primali različite sadržaje, a to nisu željeli, a jedna poruka se naplaćivala i do desetak kuna'', navodi Tomislav Lončar na internetskim stranicama Hrvatske udruge za zaštitu potrošača.
Kako bi se spriječila ovakva zloupotreba, odnosno zaprimanje poruka s posebnim tarifama koje na kraju vi morate platiti, donesen je Pravilnik o načinu i uvjetima obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga. Naime, ovim Pravilnikom se propisuju način i uvjeti obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga te, između ostaloga, način i uvjeti obavljanja usluga s posebnom tarifom, uključujući i mjere suzbijanja prijevarnih i protupravnih radnji u vezi s pružanjem usluga s posebnom tarifom.
Zabrana odlaznih poziva i poruka
Kako propisuje članak 26. Pravilnika, operatori javnih komunikacijskih usluga obvezni su omogućiti krajnjim korisnicima, na njihov zahtjev i bez naknade, zabranu slanja i/ili primanja kratkih tekstovnih poruka (SMS poruke) i multimedijskih poruka (MMS poruke) u okviru usluge s posebnom tarifom.
''To znači da kada aktivirate takvu zabranu, nitko neće na vaš mobilni uređaj moći poslati bilo kakav sadržaj koji će biti višestruko naplaćen'', navodi rješenje ovakvog slučaja Lončar te dodaje kako je važno o takvim stvarima informirati se kod svog davatelja usluge.
Obveze operatora javnih komunikacijskih usluga
Naime, operatori javnih komunikacijskih usluga obvezni su svojim krajnjim korisnicima omogućiti besplatan pristup službi za korisnike kako bi im se omogućio razgovor s kontakt osobom u službi za korisnike operatora. Upravo stoga, obvezni su svojim krajnjim korisnicima na njihov zahtjev omogućiti u svako vrijeme besplatnu provjeru informacije o potrošnji javne komunikacijske usluge (tarifnog paketa, tarifnog modela i tarifne opcije).
Operatori javnih komunikacijskih usluga obvezni su krajnjim korisnicima omogućiti i:
- mogućnost zabrane odlaznih poziva koja se odnosi isključivo na pozive koji se naplaćuju. Pritom je operator obvezan omogućiti pozivanje brojeva prema hitnim službama i besplatnom broju službe za korisnike operatora
- u svako vrijeme i na jednostavan način informaciju o potrošnji te obavijest ako se korištenje usluge tijekom mjeseca približava određenom, unaprijed odabranom iznosu
- mogućnost isključenja korištenja pojedinih javnih komunikacijskih usluga.