Regionalna organizacija za zaštitu potrošača (ROZP), "potaknuta informacijom da se u Hrvatskoj godišnje u hrvatskim trgovinama otuđi robe u vrijednosti od 988 milijuna kuna", na svojim je stranicama objavila rezultate anonimne ankete s prodavačima u trgovačkim centrima provedene u studenom. Rezultati su, tvrde, iznenađujuće nepovoljni za potrošače.
Čak 97 posto ispitanih reklo je da ima spoznaje o varanju od strane kupaca, a 79 posto potvrdilo ih je da su varanju osobno svjedočili.
Evo na koje načine prema ROZP-u potrošači varaju prodavače
Varanje kod vaganja proizvoda: Najčešća je pojava kod kupovine voća, povrća i drugih proizvoda u rinfuzi.
Napunjenu vrećicu potrošač drži u ruci i spušta na vagu samo do njemu prihvatljive težine, te u tom trenutku uzme naljepnicu s težinom i cijenom.
Napunjenu vrećicu stavi na vagu, ali rukom podiže postolje vage dok ne dobije prihvatljivu težinu i tada uzme naljepnicu.
Vagne sadržaj u vrećici i uzme naljepnicu, pa potom dopuni sadržaj vrećice.
Napuni vrećicu sa proizvodom, ali uzme naljepnicu za sličan proizvod niže cijene.
Degustacija: Najčešća pojava kod sušenog i/ili kandiranog voća u rinfuzi, peciva i slatkiša
Po ulasku u trgovinu potrošač prvo navrati do sušenog i/ili kandiranog voća u rinfuzi, uzme šaku voća i jede uz razgledavanje ostalih proizvoda i tako čak nekoliko puta prilikom jedne posjete trgovini.
Potrošač uzme pecivo i pojede do kase i ne pokaže naljepnicu da je uzeo isto.
Potrošač uzme čokoladu, manji slatkiš ili sladoled i pojede na putu do kase.
Unošenje prazne ambalaže: Najčešće je pojava sa ambalažom marke trgovine.
Potrošač unese praznu ambalažu za jaja od branda druge trgovine, potajice prebaci jaja iz druge kutije u trgovini u svoju kutiju i na kasi tvrdi da je ta jaja donio sa sobom iz druge trgovine.
Potrošač unese praznu kutiju proizvoda iz druge trgovine, na kojoj je naljepnica sa cijenom iz te trgovine i zamijeni sadržaj, tvrdeći na kasi da je to kupio u drugoj trgovini.
Otuđivanje proizvoda: Najčešća pojava je sa robom opće namjene, kao što su maramice, odjevni predmeti, proizvodi za osobnu uporabu.
Potrošač isprobava nekoliko odjevnih proizvoda po nekoliko puta, posebno u vrijeme gužvi i sasvim slučajno jedan ili čak više odjevnih predmeta ostane ispod njegove stare robe, koju je obukao ne našavši ono što je tražio.
Kod isprobavanja maskare i šminke, sasvim slučajno nekoliko komada odabranog proizvoda završi u torbici ili džepu, a jedan se kupi tj. plati na kasi.