Ako nemate dovoljno sredstava da svaki dan idete na posao automobilom ili jednostavno niste ljubitelj javnog gradskog prijevoza, bicikl je u ovo proljetno vrijeme idealno prijevozno sredstvo. Osim što je odličan odabir za održavanje kondicije, biciklom možete u vrlo kratkom roku doći na željene lokacije u bilo kojem dijelu grada te tako izbjeći uobičajeno čekanje tijekom gradske gužve.
Iako dobar bicikl možete kupiti za nekoliko stotina kuna, mnogi odlučuju izdvojiti pozamašne svote od nekoliko tisuća kuna za svog ljubimca na dva kotača. On je itekako postao poželjno prijevozno sredstvo pa su upravo stoga situacije s kriminalom i krađama vezanim uz bicikle u posljednje vrijeme učestala pojava.
Povećan broj krađe bicikala
Dovoljno je reći kako se posljednjih godina broj krađa povećao te se radi o fenomenu kojemu se ne nazire kraj. Tako se primjerice u Londonu, koji je apsolutni rekorder po broju krađa, dnevno ukrade preko pedeset bicikala, što na godišnjoj razini predstavlja oko čak 21 000 ukradenih bicikala. Dodatni problem predstavlja činjenica da veliki broj vozača nije dovoljno oprezan u vezivanju i osiguravanju svog bicikla.
Najčešće se bicikli štite takozvanom "sajlom" koja, kako se pokazalo iz iskustva, nije dovoljna zaštita od krađe. "Niti jedan način zaštite bicikla nije 100 posto učinkovit. Otpornost različitih lokota na krađu se mjeri u vremenu koje će lopovu trebati da ih presiječe. Ipak, u Hrvatskoj lopovi još nisu toliko sofisticirani, tako da je zasad najbolje rješenje vezati bicikle na frekventnim lokacijama i zaključavati ih tzv. U-lockom (ili D-lockom) - lokotom napravljenim od punog metala - i to za okvir bicikla, a ne za gume. Sve ostalo se može prerezati kao putar, dok za ovo treba ozbiljniji alat'', rekao nam je Marko Gregović iz udruge Sindikat biciklista.
Savjeti za zaštitu bicikla od krađe
Stručnjaci, ali i sami biciklisti, preporučuju više načina zaštite. Dobra zaštita najčešće znači kako ste si dali više vremena, ali nikako da ste odbili samog kradljivca. Neke od smjernica su sljedeće:
- Zapišite serijski broj svog bicikla čim ga kupite. On se nalazi s donje strane okvira te također probajte ostaviti neki svoj znak na samom biciklu. Ako bicikl nema serijski broj, unesite na određeno mjesto na njegovoj površini neki karakteristični prepoznatljiv broj i znak.
- Čuvajte račun o kupnji bicikla zbog dokaza vlasništva u slučaju krađe.
- Fotografirajte bicikl iz više kuteva.
- Koristite kombinaciju zaštite - od čega je najčešća kombinacija U-Locka i sajle za vezanje. Kombiniranjem smanjujete mogućnost krađe zbog činjenice da lopovu treba više vremena i dva različita tipa alata pri krađi. Odmaknite sajlu od poda koliko je moguće, otežajte kradljivcu izvođenje poluge.
- Naprednije vrste zaštite su i brava za blokiranje kotača i alarm osjetljiv na vibraciju koji na pokušaj krađe glasno pišti.
- Bicikl osigurajte kvalitetnim lancima, ako je potrebno i uporabom više njih. Umjesto lanaca s lokotima te klasičnim brojčanim bravama radije nabavite lanac od čvrstog metala, po mogućnosti čelične sajle.
- Bicikl uvijek ostavljajte u vašem vidokrugu koliko god je to moguće. Preko noći ga nemojte ostavljati u stubištu zgrade, u nezaključanoj zajedničkoj prostoriji i slično.
- Naučite kako pravilno vezati bicikl. Dobar lokot gubi svoju svrhu ukoliko je bicikl vezan uz nešto što je nedovoljno čvrsto.
- Osigurajte prednje kotače i siceve koje lopovi također često kradu.
Biciklistička (ne)kultura
Osim krađa, možemo spomenuti i problem nedostatka biciklističke infrastrukture koji je, indirektno, vezan s dobrim dijelom krađa. Jedan od boljih načina za zaštitu vašeg ljubimca na dva kotača je vezanje direktno za okvir bicikla (tzv. ramu) što na mnogim službenim gradskim mjestima za vezivanje bicikla - nije moguće. U jednu ruku, Hrvatska dosta zaostaje po pitanju razvoja biciklističke kulture i infrastrukture za drugim zemljama u Europi. No, pomaci ipak postoje i neke stvari se mijenjaju.
Osim policije, lov na kradljivce provodi i udruga Moj bicikl, koja na svojim internetskim stranicama ima svojevrsnu tjeralicu putem koje ljudi prijavljuju krađu svog bicikla. Biciklisti se također organiziraju putem društvenih mreža te tako, među ostalima, možemo spomenuti projekt Bye Bye Bicycle, putem kojeg na Google mapi otvorenog tipa možete, ukoliko ste i vi žrtva krađe, postaviti lokaciju nestanka i relevantne informacije o ukradenom biciklu. Također možete vidjeti koja područja te koje ulice su ''plodno tlo'' za krađu bicikala.
Najčešće krađe na ulicama i u stubištima
Investicija u zaštitu putem kupnje lokota od punog metala se stoga svakako isplati kako biste zaštitili vlastiti bicikl od krađe. ''Iako, ponavljamo ništa nije 100 posto sigurno. Mi u ''Sindikatu biciklista'' se borimo za to da se poboljšaju parkirališta za bicikle, tako da se bicikli mogu zaključati za ramu, a ne samo za kotač, kako je do sada uobičajeno", dodao je Gregović.
Budući da se krađe najčešće događaju na ulicama, u stubištima te u slabo osiguranih podrumskih prostorija, nastojte ne ostavljati svoje prijevozno sredstvo na tim mjestima. Mnogi ukradeni bicikli se često prodaju putem oglasnika pa i u tom slučaju također treba biti oprezan. Ukoliko primijetite kakvu sumnjivu ponudu za kupnju, prijavite je policiji.