Kod kupnje novih mobitela, često smo u nedoumici da li kupiti uređaj na pretplatu ili na prepaid. Kada radimo razliku između ova dva modela onda je prepaid za mnoge ona racionalnija varijanta kojom mogu raspolagati svojim iznosom na računu i svatko kaže da manje troši ovim odabirom jer se donekle kontroliramo. Mane? Ako ostanemo bez novca na računu, ponekad nismo u prilici obnoviti račun na svakom mjestu. To je glavna mana i mnogi se zbog tog razloga odlučuju na pretplatu.
Pretplata je mnogima jedini način da si priušte skuplji mobilni uređaj, koji ne bi mogli kupiti u slobodnoj prodaji zbog previsoke cijene. Onda se dogodi da potpišete ugovor na 24 mjeseca i onda ga otplatite skoro trostruko više nego što bi ga kupili u slobodnoj prodaji. Operateri nas svakoga dana mame reklamama u kojima nam atraktivne modele mobilnih uređaja nude za jednu kunu te mi, često kao impulzivni potrošači, nasjedamo na takve ponude te se odlučujemo za potpisivanje ugovora, što mnogi na kraju požale. Često se događa da plaćamo račune više od mjesečne naknade jer se većina ljudi ne može dovoljno kontrolirati da bi zadržala razumske mjesečne račune.
Što kaže Zakon o mobilnoj pretplati?
Kada govorimo o opciji pretplate ne možemo ne spomenuti Zakon o mobilnoj pretplati koji pruža mogućnost raskida ugovora. Zakon je donesen prošle godine i mnogi su ga dočekali s oduševljenjem. Međutim, mnogi građani ipak imaju problema kada požele raskinuti ugovore.
O provedbi tog Zakona razgovarali smo s Đurom Luburom, sudskim vještakom za telekomunikacije i predsjednikom udruge Telekom. "Mogu reći da se Zakon formalno provodi, ali mobilni operateri imaju svoje načine kako ipak doći zarade i njegovog zaobilaženja. Naprimjer ako potpišete ugovor na 24 mjeseca i nakon nekog vremena želite ga raskinuti, dođete u poslovnicu i želite dobiti informacije o tome koliko ćete platiti pri raskidu, takve informacije nećete dobiti. Prvo trebate raskinuti ugovor i onda vam tek dolazi račun s iznosom koji trebate platiti. To je izigravanje Zakona. Postoji dosta prigovora od strane građana, ljudi se nezadovoljni i zasigurno ćemo tražiti promjene kada budu sljedeće izmjena Zakona."
Dalmatinski potrošač: "Pazite što potpisujete"
Zagorka Krvavec, savjetnica za telekomunikacije iz Dalmatinskog potrošača komentirala je problem pretplatničkih ugovora. "Prema mom iskustvu u savjetovalištu za zaštitu potrošača u Splitu sve veći broj korisnika shvaća da se ništa ne može dobiti za "1 kn" kako se to reklamira i već neko vrijeme strogo paze da se ne vežu ugovorom na 12 ili više mjeseci. Međutim, događa se - a da nisu niti svjesni - da pristanu na "ugovaranje na daljinu", tj. putem sredstava daljinske komunikacije, najčešće telefonom.
Operater nazove svog korisnika telefonom, pita ga je li zadovoljan uslugom, a da prethodno ne traži potvrdu stvarnog pretplatnika po nazivu, koji je uslugu ugovorio. Može se javiti dijete ili netko stariji koji su tada u kući. Uz prvi sljedeći račun operater dostavi obavijest prema Zakonu o zaštiti potrošača vezano za ugovaranje na daljinu, tzv. "prethodnu obavijest" i navede, da ako pretplatnik ne želi dalje produžiti ugovor, da pismeno dostavi negativan odgovor na upit operatera i to u roku 7 dana.
Ljudi najčešće ne gledaju papire uz račun smatrajući da su to nepotrebne reklame kojima ih trgovci na veliko zasipaju, a kad kasnije požele broj prenijeti u mrežu drugog operatora - nastane problem jer tek tada shvate da ih veže ugovor još određeni broj mjeseci. Poručujemo korisnicima da svakako izbjegavaju potpisivanje ugovora za određenu uslugu na 24 mjeseca."
Svakako obratite pozornost na sve što su vas upozorili naši stručnjaci te pazite na ono što potpisujete jer se samo dobrom informiranošću možete oduprijeti nepotrebnom trošenju novca, ali i da zaštitite svoja potrošačka prava.