Shvatio sam da postoje dvije vrste radnika - oni koji će prihvatiti svaki zadatak i obaviti ga izvrsno te oni koji idu dalje od toga. To su radnici koji uz dobro obavljen posao promišljaju i predlažu što se moglo bolje, oni koji nude rješenja i razglabaju o novim idejama. Ta njihova vještina da vide dalje od konkretne situacije čini ih vođama čak i kad nisu na poziciji moći, izjavio je psiholog Richard Farson, koji je više od 30 godina bio izvršni direktor raznih tvrtki. U svojoj knjizi “Menadžment apsurda: Paradoksi u vodstvu” Farson otkriva koje životne lekcije je naučio na poslu i kako stvari ne funkcioniraju onako kako su nas učili.
Menadžment je poput roditeljstva, tvrdi Richard Farson. Objašnjava kako ni u jednoj ni u drugoj ulozi nije toliko važno što radimo, nego tko smo. Naravno da roditelji trebaju učiniti sve kako bi pravilno usmjerili svoju djecu, ali zapravo je najbitnije kakav je roditelj kao osoba.
Je li hladan ili osjetljiv, pravedan ili nepravedan, ravnodušan ili pun brige - jer većina djece usvoji karakterne osobine roditelja, htjeli to oni ili ne. Vi ste uzor djeci, a slično je i sa zaposlenicima kojima ste šef, smatra Farson. Zapitajte se kakvu sliku vaša djeca i vaš odjel šalju o vama.
Karizma
Istinski vođe mogu nadahnuti svoje sljedbenike. Pravednog i karizmatičnog šefa zaposlenici slijede s poštovanjem.
Lažni autoritet
Autoritet se ne može umjetno nametnuti i on ne dolazi u paketu s pozicijom moći. Njega daje jedino znanje.
Ljudi regiraju na to kakvi smo
U skladu s pričom o roditeljstvu i “poslovnom roditeljstvu“ R. Farson tvrdi da se ta dinamika pojavljuje u svim poslovnim sredinama. “Ljudi reagiraju na to tko ste, a takav je i zakon prirode. Kakav bi to bio naporan svijet u kojem bismo posjedovali vještinu da budemo nešto što nismo”, smatra Farson.
Otvoren razgovor nije za sve
Mnogo problema u poslovnoj komunikaciji događa se zbog nejednake pozicije moći, tvrdi Richard Farson. Tipičan primjer je komunikacija između nedoraslog šefa i ambicioznog radnika, navodi Farson. Takva komunikacija nikad ne bi smjela biti suviše otvorena jer to može voditi do velikih problema.
Povremeno napuštanje ega
U radnom okruženju, osim što je važno imati dobre govorničke vještine, još je važnije znati slušati, navodi Farson. Mnogi zategnuti odnosi poprave se kad čovjek malo napusti svoj ego i počne preispitivati sebe je li u krivu. Ljudi odmah bolje na to reagiraju.
Na pogreškama se uči, ali pripazite na ponašanje jer ono oblikuje uspjeh
Ne uči se na neuspjehu nego na uspjehu. Ali i jedan i drugi nas motiviraju da pomičemo granice.
Dobri šefovi imaju poštovanje suradnika, a loši imaju samo nametnuto strahopoštovanje. U odjelu koji dobro funkcionira ponašanje šefa ne razlikuje se puno od ostalih
Velike promjene lakše je napraviti nego male. Ljudi poštuju tuđu hrabrost.
Popravljajte situacije, nikad ljude. Ljudi se ne mijenjaju.
Ne postoji pravi način da se bude dobar menadžer. Ali oni najbolji uvijek slijede svoj instinkt. Imaju hrabrosti slijediti ga.