Kako još od ranih školskih dana voli pisati, ali i čitati dječju literaturu, Andrijana je odlučila tu ljubav pretočiti u posao. Objavom presonalizirane knjige Planet patuljaka te pokretanjem Tvornice snova, vlastite izdavačke kuće ''specijalizirane za djecu'', odlučila je pisanu riječ prikazati mališanima iz jednog drugačijeg kuta koji će, smatra, produbiti njihovu ljubav prema knjizi i čitanju. Doznajte odakle joj ideja za realizaciju takvog projekta u kojemu istinski uživa.
Kada ste počeli razmišljati o pokretanju vlastitog posla?
Pokretanje vlastitog posla nikada, zapravo, nije ni bilo predmet moga razmišljanja. Nisam se našla u situaciji da sam poželjela biti poduzetnik i da mi je samo nedostajala ideja. Baš naprotiv! Najprije se pojavila ideja o personaliziranim knjigama za djecu, a otvaranje poduzeća mi se učinilo kao najbolji mogući način da se iskoristi potencijal same ideje. Naravno, uskoro su se pokazale i ostale prednosti pokretanja vlastitog posla poput samozapošljavanja i mogućnosti da se bavim onime što uistinu volim.
Kada se i na koji način javila ideja o Tvornici snova?
Ideja o Tvornici snova bila je logičan nastavak ideje o personaliziranim knjigama za djecu. Nakon što sam magistrirala politologiju, otpočela sam potragu za poslom, što mi je ostavljalo dosta slobodnog vremena pa sam se posvetila pisanju. Sve je počelo s jednim romanom, a nastavilo se kroz rimovane priče, pjesme, igrokaze, bajke. U tom periodu sam slučajno, iz čiste znatiželje, zalutala na seminar ''Moj prvi milijun'' na kojemu sam slušala o mnoštvu kreativnih ideja za biznis pa otuda i personalizirana knjiga. Tad mi je ''bačena buba u uho'' te sam ponovno prionula na pisanje i onda mi je sinulo kako bi bilo zabavno i poticajno pisati priče za svako dijete pojedinačno. Ubrzo sam se dosjetila i kako roditelji običavaju prije spavanja djeci pričati priče u kojima su ona sama glavni junaci te koliko djeca uživaju slušati takve priče. Sve me to samo dodatno ohrabrilo i uskoro je nastala Tvornica snova.
Što su personalizirane knjige za djecu?
Moja omiljena definicija jest da su to knjige u kojima je čitatelj vlasnik knjige ujedno i glavni junak priče. Nedugo nakon što sam odlučila otvoriti Tvornicu snova, otkrila sam kako u Americi već postoji trend personalizacije priča za djecu. Osim što me na neki način razočaralo i potvrdilo onu staru kako je sve već izmišljeno, to mi je otkriće poslužilo i da bolje shvatim prednosti i potencijalne nedostatke ovakvog proizvoda. Istraživanja na američkom tržištu o takvim knjigama i o njihovom utjecaju na djecu pokazala su da personalizirane knjige lako pridobivaju dječju pažnju, što je osnovna pretpostavka i za aktivno slušanje i za naknadno diskutiranje o pročitanome. Čitajući ovakvu knjigu djeca su istovremeno i sudionici i promatrači te će se zbog toga osjećati posebno i važno, što ujedno jača i njihovo samopouzdanje.
Planet patuljaka je prva i, za sada, jedina knjiga u izdanju Tvornice snova. Odakle ideja za priču, koliko dugo ste radili na sadržaju i pisanju knjige?
Planet patuljaka sam napisala u jednom dahu. Najednom, pred očima mi je izronila slika divovskog djeteta koje stoji na sićušnom planetu i to je bilo dovoljno da sjednem za kompjuter. Komadi priče nastavili su se spontano slagati i uskoro je sastavljen čitav mozaik. Kasnije je trebalo priču doraditi stilski, eliminirati nelogičnosti i poraditi na strukturi. Najteži zadatak je bio odrediti broj stranica, podijeliti priču na scene i skicirati ilustracije. Taj tehnički dio potrajao je i više od mjesec dana, dok je sama skica bila započeta i završena u istoj noći
Tko je odgovoran za ilustracije i tehnički dio?
Za ilustracije i grafičku pripremu je odgovoran prijatelj koji se inače bavi 3d modeliranjem. Tako je Planet patuljaka, barem prema našim saznanjima, prva slikovnica s 3d ilustracijama izrađena u Hrvatskoj.
Tko su sve zaposlenici Tvornice snova, realizirate li planove sami ili u suradnji s kolegama?
Formalno, ja sam jedini zaposlenik Tvornice snova. Međutim, imam pomoć ''sa strane'', a to su jedan neformalni partner i nekolicina prijatelja koji mi pomažu. Nadam se da će Tvornica snova rasti i da će njihovo neformalno partnerstvo uskoro postati formalno.
Kako ste znali odakle krenuti sa svojom idejom, odnosno kome se obratiti, gdje nabaviti potrebnu dokumentaciju i financijski ulog?
Većinu potrebnih informacija za otvaranje poduzeća našla sam putem interneta, dok su mi veću glavobolju zadale određene tehničke poteškoće vezane uz samu izradu knjige. Ipak, ništa od toga ne bi bilo moguće bez podrške obitelji i prijatelja od kojih je stigla i financijska potpora.
Na koji način promovirate knjigu i izdavačku kuću?
Knjigu promoviramo kroz suradnju s igraonicama te manjim dućanima s opremom za djecu. Zbog specifičnosti, ne možemo je definirati isključivo kao knjigu, već kao čitav proizvodni ''paket''. Jednostavnim plasiranjem na police knjižara ne bismo postigli puno jer je kupcu potrebno objasniti o čemu se radi te ukoliko je zainteresiran za kupnju, potrebno je od njega preuzeti podatke nužne za izradu knjige kao što su ime, prezime, mjesto odakle dijete dolazi te posvetu koju otiskujemo na početnoj stranici knjige. Budući da smo odlučili proizvod približiti kupcu u jednoj intimnijoj atmosferi, za svoje partnere biramo manje dućane i igraonice u kojima su djelatnici u bliskom kontaktu s roditeljima.
Kako vaša okolina, prijatelji, a općenito roditelji i djeca reagiraju na knjigu?
Prijatelji su ispočetka bili iznenađeni činjenicom da sam se upustila u vlastiti posao jer nikada nisam pokazivala poduzetnički duh. Partneri, roditelji i općenito odrasli uistinu pozitivno reagiraju na knjigu kao originalan izbor poklona. Međutim, zapanjenost, začuđenost i lagana nevjerica kod djece su mi najdragocjenije reakcije. Primiti u ruke bajku u kojoj i sami sudjeluju, za njih predstavlja oživotvorenje čarolije. Najednom čudesne i čarobne stvari nisu više daleke i nedostupne, već sada i oni putuju na udaljene planete, razgovaraju s cvijećem te se voze na divovskoj pčeli. Jedan je dječak svojim upitom ''Mama, ali kako je to moguće?!'' dobro sumirao već rečeno. A to je upravo cilj Tvornice snova - nemoguće učiniti mogućim.
Knjigu ste sami napisali. Hoće li ista situacija biti i s drugim knjigama koje planirate objavljivati?
Ne nužno. Iako mnoštvo mojih priča u ladicama čeka financijska sredstva za objavu, nadam se da će mi se uskoro pridružiti i novi mladi autori. Dakako, do tada moram stvoriti pretpostavke za njihov angažman.
Kakvi su vam planovi za budućnost?
U kratkoročne planove ulazi približavanje proizvoda kupcima te plasiranje nove knjige jer se već događalo da kupci žele naručiti dvije knjige, primjerice za braću pa žele i dva različita naslova. Također, dosad smo imali dosta upita za knjigu koja bi bila prilagođena za blizance ili onu u kojoj bi dvoje ili više djece istovremeno sudjelovalo u priči, tako da nešto slično planiramo učiniti. Dugoročno, želja nam je Tvornicu snova učiniti mjestom s kojeg dolaze originalni i kreativni proizvodi i projekti kojima je cilj usrećiti djecu. Na kraju krajeva, zato se njezini radnici i zovu Snovotvorci - na dječja srca lovci, za dječje osmijehe borci!