Nikša Tomulić je direktor i osnivač neovisnog portala za usporedbu usluga kompare.hr putem kojega će se korisnici moći kvalitetno i besplatno informirati prije donošenja odluke o kupnji osiguravajućih, financijskih ili telekom usluga. Kao član CRANE-a, u kojega se uključio jer je želio svojim znanjem, iskustvom i mrežom kontakata pomoći motiviranim hrvatskim poduzetnicima da osobno naprave nešto veliko, aktivno sudjeluje u evaluaciji poduzetničkih pothvata te promiče poduzetništvo investirajući u hrvatske start-upove. Nikša je posljednjih petnaestak godina stjecao međunarodno radno iskustvo radeći u "high-tech" i telekom sektoru u različitim ulogama, od IT inženjera i arhitekta za mrežne tehnologije u Švicarskoj pa do direktora internacionalne prodaje vodećeg slovenskog sistem integratora, uz zaduženja za razvoj novih tržišta.
Što zapravo znači biti poduzetnik?
Poduzetnik je osoba koja poslovnu ideju ili projekt spravlja u djelo. On je stvaratelj koji upravlja resursima poput kapitala, znanja, vremena i tima te stvara dodanu vrijednost. To u praksi znači puno ulaganja truda, vremena i novca. Uz upitan rezultat, optimizam je nužan za uspjeh, ali onaj tko je poduzetan mora biti spreman riskirati.
Kada ste i zašto odlučili pokrenuti neovisni portal za usporedbu usluga kompare.hr?
Projekt kompare.hr, na kojemu radimo više od godinu dana, zamišljen je kao web servis na kojemu će se korisnici moći kvalitetno i besplatno informirati prije donošenja odluke o kupnji osiguravajućih, financijskih ili telekom usluga. Brinut ćemo se da korisnicima, uz prikaz svih skrivenih troškova te uz edukativan dio stranice koji bi trebao doprinijeti financijskoj pismenosti potrošača, pružimo objektivne, točne i potpune informacije u svega nekoliko klikova, ovisno o njihovim upitima o provjeri optimalne tarife za fiksni internet, o dvojbi kod koga uzeti najnoviji smartphone, gdje se informirati o paketima i cijenama osiguranja imovine ili stambenog kredita.
Sve usluge pokušavamo svesti na neki zajednički usporedni nazivnik, a to je najčešće "ukupna cijena" te želimo stvoriti zajednicu koja će prvi put moći javno ocjenjivati ponuđače usluga, upozoriti druge potrošače ili pohvaliti onoga koga treba. Zapravo je riječ o stranici kao što je stranica "TripAdvisor", samo što se umjesto putovanja mi bavimo uslugama za usluge. Međutim, želimo potrošačima pokazati kako postoje ogromne razlike u primjerice osiguranju imovine jer najjeftinije nije uvijek i najbolje!
Trenutno smo pripremili jedanaest usporedbi te radimo na novima. Uskoro će slijediti telekom paketi (internet/IPTV/telefonija), prepaid mobilna telefonija, životna i putna osiguranja, leasing i mnogo toga drugog. Nakon svega toga, trudimo se omogućiti potrošačima da s dodatnim klikom naruče ponudu od ponuđača te tu dolazimo i do poslovnog modela, odnosno do prve prave "lead-generation" platforme u Hrvatskoj. Želimo povezati potrošače koji aktivno traže "koju uslugu odabrati" s nuditeljima usluge kao što su banke, telekomi i osiguranja.
Hrvatska nije Kalifornija gdje se stvari odvijaju puno brže te postoji mogućnost povrata investicije u kraćem roku
S obzirom na to da ste godinama radili u visokotehnološkom i telekom sektoru u različitim ulogama, jesu li Vam kao investitoru najzanimljiviji IT i tehnologijski projekti?
Jedno od osnovnih pravila svih oblika ulaganja jest da ulažeš u ono što razumiješ, poznaješ i što ti nešto znači. Logično jest da se najugodnije snalazim u nečemu u čemu imam iskustva te gdje mogu iskoristiti postojeću mrežu kontakata. No, s druge strane, kod svih nas postoji ljudska čežnja za promjenom te je nekim ulagačima zanimljiva promjena samog sektora, bilo radi osvježenja, zabave, disperzije rizika ili željom za upoznavanjem novih ljudi. Ja sam do sada osobno uložio u 2 projekta i oba su izvan mog dosadašnjeg područja djelovanja.
Poslovni anđeli financiraju start-up projekte visokog rizika tako što ulaze u vlasnički udio i pružaju pomoć u daljnjem razvoju i komercijalizaciji projekata. Jesu li neki projekti koje ste financirali već vratili dio uloženih sredstava ili je uglavnom riječ o dugoročnim ulaganjima?
U svim dosadašnjim slučajima se radi o dugoročnim ulaganjima. Kao što ste rekli, radi se o start-upima, gdje je vrlo lako moguće da se prvih 18 do 24 mjeseci potroše u traženju poslovnog modela, na izgradnju prototipa ili potvrde na tržištu prvim klijentima. To zahtijeva dosta vremena i angažmana te je nerealno očekivati povrat u kraćem vremenu. Isto tako, Hrvatska nije Kalifornija gdje se stvari odvijaju puno brže te postoji mogućnost povrata investicije u kraćem roku kroz ulaz dodatnog kapitala kako tvrtka raste. Kod nas smo više fokusirani na izgradnju "prave firme" kojoj je cilj stvarati prihode i profit.
Kao član CRANE-a, hrvatske mreže poslovnih anđela, aktivno sudjelujete u evaluaciji poduzetničkih pothvata te promicanju poduzetništva investirajući u hrvatske start-upove. Koje su najčešće greške koje ljudi rade kada dolaze k investitorima?
Prva je to što ljudi dizajniraju produkte, servise i usluge bez razmišljanja o potrebama i problemima koje ti produkti ili usluge kod korisnika rješavaju. Važno je uvijek početi od svojih potencijalnih stranaka. Druga najčešća greška jest to što ljudi prijavljuju ideje, dok investitori traže projekte, odnosno ideju udruženu s timom koji je u stanju to izvesti.
Kakav savjet biste dali mladim poduzetnicima koji se u ovakvim gospodarski teškim vremenima odluče na poduzetničke vode?
Nikad boljeg vremena za započeti svoj biznis, odnosno poduzetnički pothvat. Čini mi se da je naš osnovni problem da smo "preziheraška" kultura. Što mladi poduzetnici imaju izgubiti ako probaju? Kako bi Steve Jobs rekao: "Najbolji način za izbjegavanje zamke mišljenja da možete nešto izgubiti je osvještavanje činjenice da ćete jednog dana umrijeti. Ionako smo već goli. Nema razloga da ne slijedite svoje srce."
Saznajte više o ovogodišnjem natječaju "Pametnom idejom do uspjeha"!