Ne postoji nikakav zakon koji nam određuje da sve što kupujemo mora biti potpuno novo. Naravno, svatko uživa u kupovini novih stvari, ali ipak prije svake kupnje treba dobro razmisliti. Ako doista želite nešto novo, to možete nabaviti za upola manju cijenu stvarne vrijednosti ili čak besplatno te tako zadržati dio novca u džepu.
Oblik robne razmjene jedan je od prvih načina trgovanja u povijesti te je čak do današnjih vremena visokog razvoja trgovine i tehnologije uspio preživjeti. Naime, danas postoji mnoštvo internetskih stranica putem kojih mnogi dijele ili povoljno prodaju stvari koje im više ne trebaju.
Možda netko nudi baš to što vama treba te na taj način možete uštedjeti umjesto da za isti proizvod ili uslugu potrošite velike količine novca u specijaliziranim trgovinama. S druge strane, tako možete ujedno pomoći nekome da se riješi stvari koje mu više ne trebaju.
Dobri buvljak
Jedan od takvih oblika ponude nudi pobjednički projekt ovogodišnjeg natječaja InspirAkcija, u organizaciji Web.Burze te partner projekta 24sata Dobri buvljak, a kojega je osmislila Druga pomoć, udruga za reanimaciju građanskih inicijativa.
Boris Miletić, jedan od osnivača Dobrog buvljaka voli starine, buvljake i sajmove te je zadnjih nekoliko godina prikupio puno stvari koje više nije znao gdje smjestiti. "Sve su to predmeti koji su u dobrom stanju, ali jednostavno trebaju novog vlasnika. Umjesto da ih prodamo, došli smo na ideju da ih ponudimo nekome kome trebaju, a usput napravimo i nešto dobro za zajednicu", rekao je te dodao kako ovaj humanitarni online buvljak djeluje po principu razmjene gdje se donatori rješavaju njima nepotrebnih stvari ili poklanjaju svoje usluge, koje potom preuzimaju "kupci“.
Jednostavan postupak kupovine
Pojasnio nam je postupak kupovine, odnosno doniranja proizvoda. "Svatko tko želi nešto donirati, putem linka "doniraj" na našoj internetskoj stranici, sam će uploadati fotografije proizvoda, sugerirati kome želi pomoći donacijom, napisati tekst i predati ga. Kada naiđe netko tko bi želio taj predmet kupiti, on će ga rezervirati, umjesto prodavaču uplatiti donaciju udruzi po svom izboru i uploadati potvrdu o uplati. Na kraju procesa dobivaju zajednički mail s kontakt podacima i dogovore se oko primopredaje."
Miletić nam je rekao kako Dobri buvljak svakim danom privlači sve veći broj donatora i kupaca te pomaže sve većem broju udruga. "Veseli nas odaziv donatora, ali i udruga koje sve više prepoznaju Buvljak kao mjesto na kojemu mogu prikupiti sredstva za svoje projekte", naglasio je te dodao kako je transparentnost i mogućnost pomaganja onima koji i sami podržavaju projekt, nešto što Buvljaku daje posebnu vrijednost.
Usluga za uslugu
Po sličnom principu funkcionira i stranica Usluga za uslugu, pokrenuta prije tjedan dana, odnosno 11. listopada 2012. Njezin kreator Hrvoslav Šupe pokrenuo ju je sa željom razmjene fizičkih vještina ili materijalnih vrijednosti kako bi, tvrdi, takav oblik starog načina razmjene roba i usluga zaista zaživio."Stranica je stvorena kako bi korisnici mogli razmijeniti usluge s ciljem da se izbjegne davanje novaca za uslugu. Princip je jednostavan- ako nešto znate uraditi svojim rukama ili imate viška bilo kakvih materijalnih stvari, to objavite na našem Facebook zidu te napišete što vam treba zauzvrat", rekao je.
Smatra kako je sve većim brojem članova veća šansa da se razmjena obavi na najbolji način, zadržavanjem što je više moguće novaca u novčaniku.
Doniralica
Još jedan od finalista natječaja InspirAkcija 2012. jest Doniralica koja služi prikupljanju financijskih sredstava projektno orijentiranih, kreativnih i humanitarnih aktivnosti organizacija civilnog društva i neformalnih inicijativa. Kako ističu idejni začetnici projekta, Doniralica funkcionira na principu kolektivne suradnje i povjerenja ljudi koji se umrežavaju i zajednički ulažu novac za podržavanje inicijative pokrenute od strane različitih organizacija.
Hrvoje Hafner, jedan od idejnih začetnika Doniralice, želi ovim projektom omogućiti udrugama i drugim tražiteljima donacija koji djeluju za opće dobro, predstavljanje na jednom mjestu te olakšati donatorima da dođu do informacija o mogućnostima doniranja. "Mnogi ljudi dobre volje i mnoge tvrtke žele donirati, ali nedostatak transparentne i cjelovite informacije o mogućnostima doniranja često obeshrabruje potencijalne davatelje donacija", smatra te dodaje kako je njihov glavni cilj omogućiti jačanje i rast neprofitnog sektora, poticati aktivno uključivanje građana u društveno odgovorne projekte, pružajući pojedincima, lokalnoj zajednici te udrugama uslugu sigurnog i transparentnog elektronskog prikupljanja financijskih sredstava.
Petnaest godina bez novca
Kupnja nepotrebnih stvari ujedno znači da ste uzalud potrošili svoj novac. Ako odlučite da doista nešto želite i trebate, pokušajte istražiti sve opcije kako biste to dobili za malo novaca ili čak i potpuno besplatno. Provjerite na raznim internetskim stranicama i oglasima daruje li netko ili prodaje nešto što vama treba. Jednako tako, ako vam to čak i nakon nekog vremena više ne bude trebalo, možete dalje proslijediti nekome kome je od iznimne važnosti.
Zapamtite kako je važno znati stvarnu vrijednost novca. Kao odličan primjer ovdje može poslužiti Njemica Heidemarie Schwermer koja je prije 15 godina odlučila živjeti bez novaca i kredita zato što ju je, tvrdi, počelo živcirati pohlepno potrošačko društvo.
Takav odabir započela je otvaranjem trgovine u kojoj se ništa nije kupovalo novčanicama nego se moglo dobiti radeći ili zamjenom za nešto drugo, a u njezinu trgovinu najviše su dolazili nezaposleni i umirovljenici, prenosi Večernji list. Nakon što je o svome životu objavila knjigu i snimila film, odrekla se autorskih prava te je novac dala u dobrotvorne svrhe kako bi "usrećila više ljudi, a ne samo jednog čovjeka".