Anela Senčar idejna je i kreativna začetnica mobilne aplikacije Shoe Addicts namijenjene svim ljubiteljima lijepe obuće. Zbog velike strasti prema modi, cipelama i fotografiji odlučila je spojiti te tri ljubavi u jednu čime je nastala ideja o pokretanju nove iPhoneove aplikacije. Svoju ne tako davno započetu poduzetničku priču odlučila je podijeliti s nama.
Što je Shoe Addicts i kome je namijenjen?
Shoe Addicts je iPhone aplikacija za ljubitelje cipela. Pomoću nje korisnici mogu drugima lako pokazati svoje cipelice, otkriti gdje su ih kupili i koliko su ih platili, pratiti globalne i lokalne trendove, komentirati cipele drugih Addictsa i slično. Na samo jednoj platformi mogu uživati u cipelama, bez gubljenja vremena na različite blogove, forume, online shopove ili fashion portale kako bi saznali informacije koje ih zanimaju.
Kada je i kako nastala ideja o Shoe Addicts aplikaciji?
Ideja se nekako rodila krajem 2011. godine kada sam otvorila svoj ormar s cipelama, dok je mobilna aplikacija od početka bila opcija pošto smo primijetili nedostatak platforme na kojoj bi svi ljubitelji cipela mogli saznati sve što ih zanima o cipelama. Budući da je pregledavanje foruma, blogova, modnih portala i web shopova poprilično nepregledno i oduzima puno vremena, htjeli smo korisnicima pružiti sve te informacije na jednom mjestu.
A ideja o mobilnoj aplikaciji u cijeloj priči se pojavila ponajprije zato što istraživanja pokazuju da vlasnici smartphonea više vremena provode koristeći mobilne aplikacije, nego surfajući webom. Osim toga, proizvođači i trgovci još uvijek ne znaju kako se uspješno oglašavati na mobilnim uređajima, a da korisnike ne zatrpavaju nepotrebnim bannerima i reklamama koje iskaču na sve strane. Koncept Shoe Addictsa jest takav da će se sve više razvijati u tom smjeru, ponuditi industriji ono što im treba, a istovremeno zadovoljiti i korisnike.
Tko je sve dio Vašeg kreativnog tima te kako ste se povezali i obrazovali da razumijete tehničku i poslovnu stranu priče?
Naš tim se sastoji od (samo) četvero ljudi koji zasad pokrivaju sva potrebna područja. Goran Vukšić je naš developer, Marko Prljić zaslužan je za dizajn, Peđa Pušelja za marketing, dok je moj posao komunikacija. Krenulo je tako što smo Peđa i ja htjeli raditi na nekom projektu zajedno, a nakon što smo konkretnije razradili inicijalnu ideju, tražili smo nekoga tko bi se htio posvetiti tome. Marku se s vremenom ideja sve više i više sviđala, iako je priznao da ne zna ništa o cipelama i da u ormaru ima svega dva para. Goran i Peđa također se znaju otprije, odnosno radili su zajedno u jednoj programerskoj firmi.
Kako je tekao put od zamisli pa do samog ostvarenja aplikacije? Posebice nas zanima tehnička i administrativna procedura.
Iako ponekad mislite kako je vaša ideja neprocjenjiva, mnogi će vam reći da ta ideja vrijedi nula kuna ako je ne realizirate. Slažem se, čista ideja ne vrijedi baš ništa i nitko vam je neće ukrasti! Za pokretanje aplikacije ponajprije su vam, kao i u svakom poslu, potrebni ljudi. No, stvar je u tome da kao početnik ne možete imati čitavu tvornicu radnika kao Facebook ili Twitter jer za to jednostavno nemate novaca pa ste ograničeni resursima.
Nakon ideje i brainstorminga te ranijih iskustava u sličnim poslovima, bilo je poprilično jasno da nas četvero u timu odmah moramo jasno odlučiti sve o našim ciljevima, obvezama i, najvažnije, udjelima u startupu. Peđa je na papir stavio cijelu funkcionalnu specifikaciju aplikacije, odnosno koje bi sve elemente trebala imati. Marko je nakon toga napravio dizajn, a potom je došao najveći zalogaj, a to je development u koji je utrošeno oko tisuću sati rada. Prije toga naš prijatelj odvjetnik je sastavio ortački ugovor na temelju onoga što smo mu istaknuli kao bitno, dodao još neke stavke, nakon čega smo se našli na kavi i potpisali. Ipak, s launchom aplikacije rad ne prestaje, upravo suprotno!
Kako izgleda tipičan radni dan članova ekipe Shoe Addicts? Radite li zajedno te dijelite li jednako zadaće?
Budući da na ovom projektu svi radimo u svoje slobodno vrijeme, svatko ima svoj drugačiji ritam koji usklađujemo beskonačno dugim prepiskama na Base Campu, razgovorima preko Skypea i povremenim kavama kada je tipkovnica jednostavno premala da prenese sve doživljaje i misli. Npr. nakon Seedcampa koji se u lipnju održavao u Zagrebu i na kojem smo izabrani u 19 finalista, bilo je toliko dojmova da smo jednostavno morali sjesti, porazgovarati o svemu i odrediti daljnje korake. Takva startup natjecanja i takozvani "mentoring sessions" iznimno su korisni za projekte u počecima, kakav je Shoe Addicts, jer u kratkom vremenu dobijete nevjerojatnu količinu informacija, korisnih savjeta, ali i novih pitanja s kojima se morate suočiti.
Kakva ste iskustva i koristi ostvarili od sudjelovanja u Seedcamp projektu?
Seedcamp, jedno od najvažnijih europskih startup natjecanja, razvija jako pozitivnu atmosferu upravo za početnike kao što smo mi i sve one koji su voljni učiti i razvijati se u onome što rade. Sama činjenica da smo izabrani u 19 finalista već je bila velika čast. Kada biste vidjeli formular koji treba popuniti za prijavu i za koji mi je trebalo puna četiri dana, bilo bi vam jasno o čemu pričam. To je jednodnevni događaj tijekom kojeg nakon trominutnih pitcheva cijeli dan traju mentoring sessions. Upravo kroz to smo najviše profitirali jer smo stekli kontakte i znanje koji će nam zasigurno pomoći u budućnosti.
Pojedine aplikacije dostupne na App Store-u su besplatne, dok se neke plaćaju. Kakva je situacija sa Shoe Addicts-om te na kojem principu se zarađuje novac na toj aplikaciji?
Shoe Addicts je aplikacija koja je besplatna i uvijek će biti besplatna za naše korisnike. Nadamo se da će se u budućnosti stvari pozitivno razvijati i da ćemo imati sve više i više korisnika jer je plan krenuti u suradnju s brendovima kako bi Addictsi dobivali još kvalitetnije informacije na jednom mjestu. No, brendovi i prodavaonice obuće nikada ih neće spamati dosadnim bannerima i reklamama koje iskaču na sve strane, već će njihove fotke biti integrirane u aplikaciju na jedan nenametljiv način koji je korisnicima već jako dobro poznat i na koji su navikli. To je u planu, ali još uvijek nije realizirano.
Budući da je aplikacija besplatna, jasno vam je da ulažemo svoje vrijeme i novac u nju te da tu trenutno nema nikakve zarade. Ovakva aplikacija traži jako puno posla i predanosti, što će se s vremenom samo povećavati te se nadamo da će se naći investitor kojemu je ovaj projekt dovoljno interesantan da uloži u njega kako bismo još kvalitetnije nastavili raditi na njemu. Mnogi se pitaju zašto nemamo Android verziju. Budući da je jedan developer na iOS verziji radio gotovo šest mjeseci, za razvoj aplikacije na Androidu bi nam trebala barem dva developera koja si trenutno ne možemo priuštiti. Ipak, kako sam ja veliki fan Androida te sam i iPhone kupila samo zbog Shoe Addictsa, nadam se da će naša aplikacija kroz neko vrijeme ugledati svjetlo dana i na ovoj platformi.
Kakav odnos imate s korisnicima aplikacije te imate li u skladu s tim konkretne planove za budućnost?
Aplikacija je izašla početkom lipnja, a trenutno imamo oko 1300 članova koji koriste aplikaciju, čime smo jako zadovoljni. Nadamo se da će nakon ljetnih mjeseci, u rujnu, stvari još bolje krenuti. Više od svega nam se sviđa što su korisnici izuzetno aktivni i razmjenjuju dojmove o cipelama na aplikaciji. Na nama je da mjerimo, mjerimo i mjerimo! Koliko fotki u prosjeku uploadaju, koliko one dobivaju likeova i komentara, na kojim dijelovima aplikacije se najdulje zadržavaju, na kojima najmanje i slično. Sve te brojke uvelike će nam pomoći u daljnjem razvoju aplikacije kako bismo korisnicima ponudili ono što im je doista potrebno i u čemu najviše uživaju. Ipak, tu smo zbog njih!
Koliko je nužno i poželjno stručno se obrazovati prilikom unapređivanja takve vrste projekta?
Iskustva koja smo dobili na Seedcampu i savjeti stručnjaka iz različitih područja zaista su nešto što se ne može platiti ili naučiti u nekoj školi! Iako su svi članovi tima jednim dijelom radili na vlastitim projektima, Shoe Addicts je svima nama nešto novo. Super je što nas je taj projekt spojio i s ekipama iz Hrvatske i regije koje rade na vlastitim proizvodima i s kojima smo u par navrata izmijenili dragocjena iskustva i dojmove.